Ik heb zojuist even nagezocht wat de effectiviteit is van de Zeeuwse brandweerduikteams: Middelburg, Goes, Tholen, Terneuzen.
Hiertoe heb ik de P2000 logs van 2007, 2008, 2009 en 2010 geraadpleegd.
Hieruit kwam naar voren dat er in ieder geval 145 meldingen zijn geweest voor Zeeuwse brandweerduikteams vanaf 01-01-2007 tot op heden. Het kan zijn dat ik er een aantal over het hoofd heb gezien.
Hierbij moet in ogenschouw worden genomen dat de duikteams van Tholen en Goes in sommige gevallen samen gealarmeerd worden voor één en dezelfde melding. Deze heb ik er niet uit gefilterd.
Bij 77 van de 145 meldingen zijn de duikteams daadwerkelijk ingezet. In de meeste gevallen betrof dit voor het aanpikken van een te water geraakt voertuig.
In 10 van de 145 gevallen werd een te water geraakt persoon, al dan niet met voertuig, gered door omstanders.
In 8 van de 145 gevallen werd een te water geraakt persoon, al dan niet met voertuig, gered door de politie, KNRM of een andere boot.
In 9 van de 145 gevallen werd een te water geraakt persoon, al dan niet met voertuig, gered door de blusploeg van een brandweereenheid, dus niet door een duiker.
Bij de volgende 6 incidenten was de inzet van duikers essentieel voor de overlevingskansen van het slachtoffer. In sommige gevallen is het door duikers geredde slachtoffer helaas later overleden aan de gevolgen van het ongeval.
21-12-2007: meisje door het ijs gezakt in Middelburg. Door brandweerduikers uit het ijs gehaald en in kritieke toestand naar het ziekenhuis gebracht.
12-05-2008: man met auto te water in Middelburg. Door brandweerduikers uit de auto gehaald. Volgende dag overleden in het ziekenhuis.
24-05-2008: man met auto te water in Wilhelminadorp. Door brandweerduikers uit de auto gehaald. Later overleden in het ziekenhuis.
01-02-2009: man met auto te water nabij Vrouwenpolder. Door brandweerduikers uit auto gehaald. Ter plaatse overleden na reanimatie.
28-01-2010: man met auto te water nabij Yerseke. Door brandweerduikers uit auto gehaald. Aantal weken later alsnog overleden aan gevolgen ongeval.
13-02-2010: auto met meerdere personen te water nabij Westkapelle. Bestuurder door brandweerduiker uit de auto gehaald. Kan het navertellen. Zonder brandweerduikers zou hij zijn overleden, want hij zag in een luchtbel.