Schelpenzuiger HA38 Frisia omgeslagen drie doden - Noordzee thv Terschelling 14-12-2010

Auteur Topic: Schelpenzuiger HA38 Frisia omgeslagen drie doden - Noordzee thv Terschelling 14-12-2010  (gelezen 32132 keer)

0 gebruikers (en 12 gasten bekijken dit topic.

Scannernet.nl

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 240
  • Neem ook eens een kijkje op www.scannernet.nl
    • www.scannernet.nl
Sleep met HA38 naar Harlingen

HARLINGEN- Vanavond wordt de omgeslagen schelpenzuiger HA38 naar Harlingen gesleept. Bergingsbedrijf Noordgat heeft toestemming gekregen om het schip naar binnen te slepen. Vanmiddag werd het schip al gevuld met lucht, zodat het meer aan de oppervlakte zou komen te liggen. Rond 23:00 wordt de sleep beloodst en daarna vertrekt het convooi naar de haven van Harlingen. Waar en wanneer de HA38 verder gelicht wordt is nog niet duidelijk.

Bron: Scannernet.nl
Neem ook eens een kijkje op Scannernet.nl voor Live Scanners, Live AIS, het laatste nieuws en foto's uit de regio


Matthijs

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 140
  • samenwerkend kunnen we meer.
    • Ontwerpers en bouwers van maatwerk interieurs
Wat een drama...

Al mijn medeleven voor de nabestaanden.

Wat mij ook opvalt is dat zowel de Brandaris als het KWC een deel van de coordinatie doen. Dit werkt denk ik niet optimaal voor de hulpverlening. In het laatste stuk van het scannernet.nl komt de Brandaris niet meer in beeld. Is hierover gebeld van het KWC naar de Brandaris???
Wat ik ook hoor is dat er verschillende partijen weer een eigen plan trekken. Heli doet z'n eigen ding...  Wel jammer dat het zoeklicht kapat is van de heli.

Er is in het verleden wel gesproken over radiogebruik door de hulpdiensten en dat er duidelijkheid moet zijn wie,wat,waar doet,kan,heeft. Er zijn eerst drie so in zicht, vervolgens nog maar twee en later is er alleen het so dat uit het water gehaald wordt. Ook voor het KWC als de Brandaris is het een heel uitzoekwerkje voordat ze er achter zijn wie wat aan boord heeft en welke skils er zijn en nog nodig zijn.

Het is voor ons als hulpverlener weer een geval waar we lering uit moeten trekken.
De schipper is waarschijnlijk een zeerot in hart en nieren en zal het niet zo gauw benoud krijgen. De man is erg rustig en overziet de problemen, maar onderschat de snelheid waarmee de problemen zich uitbreiden. Ook voor de Brandaris zal hier het nodige uit geleerd kunnen worden, nl direct het KWC op de hoogte stellen. Hierdoor zal een hulpverlening sneller op gang komen denk ik. Het KWC had natuurlijk kunnen zeggen dat er op moment van eerste melding nog niet direct een prio 1 gegeven had hoeven worden gegeven. Daarnaast had het KWC wel direct de rol van de Brandaris over kunnen nemen en de Brandaris als arm van het KWC kunnen zien.
Daarnaast moetten de eenheden eenduidiger zijn over berichtgeving. Nooit van horen zeggen dingen doorgeven aan de coordinator/osc tenzij je dit zelf hebt naagevraagd aan degene die er wel wat over kan zeggen. (ik kan mij voorstellen dat je vanuit de stuurstoel niet kan zien wat er naast je schip ligt als deze een metertje langer is dan lang en ook een stukje hoger ligt dan hoog... dan moet je het natuurlijk navragen aan de matrozen).
Verder:
1 een coordinator/later de osc
2 korte en duidelijke berichtgeving
3 niet afwijken van de plannen van het KWC/OSC (natuurlijk kan dat wel maar dan in overleg)

Tot slot wil ik de bemaning sterkte wensen met de verwerking van deze aktie. Goed werk om zolang te reanimeren voordat de profs het overnemen.
Er zal nog wel het nodige geschreven worden, zie dat maar als opbouwende kritiek.
Zelf luister ik ook met het oor om mijzelf beter te maken, maar met wat stres en ruis in de communicatie zal dat ook wel eens niet altijd goed gaan...

Matthijs


Scannernet.nl

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 240
  • Neem ook eens een kijkje op www.scannernet.nl
    • www.scannernet.nl
Hallo Mathijs,

het KWC is wel vrij snel op de hoogte gebracht door de VC Brandaris. Het probleem is dat de schipper contact opnam met de VC Brandaris en niet meteen met het KWC. Hierdoor krijg je natuurlijk altijd een vetraging in de communicatie richting het kustwachtcentrum. Daarnaast geeft de schipper in zijn eerste conversatie met de Brandaris (4:09) m.i. niet gelijk aan dat hij dringend hulp nodig heeft. Pas in zijn tweede gesprek met de Brandaris geeft hij aan dat het "toch allemaal wel snel gaat". Op dat moment worden de reddingboten ook gealarmeerd. Daarvoor had de schipper van de HA38 al contact gehad met het KWC.

Ik vermoedt dat de situatie aan boord van de HA38 in eens veel slechter werd, waardoor er nauwelijks tijd was om te reageren. De schipper van de HA38 heeft er alles aan gedaan om zijn schip en bemanning te redden.

In zulke stress-situaties is het lastig om goed te communiceren. Ik vindt dat de Brandaris een duidelijk overzicht had over de situatie, totdat een groot aantal schepen ter plaatse waren. Vanaf dan verloopt de communicatie een stuk stroever. Daar ligt natuurlijk een grote taak van de OSC, in dit geval de Anna Margretha. Het duurde echter een tijd voordat de KNRM-schepen ter plaatse waren. Ze hadden allen een behoorlijke "aanvaartijd", waardoor de eerste reddingsacties (uitgevoerd door diverse andere schepen) "ongecontroleerd" waren. Ik denk dat dit op geen enkele andere wijze gedaan had kunnen worden, omdat de "nood aan de man" was.

Wat jij ook al noemde: respect voor alle hulpverleners, maar ook alle bemanningsleden van de bagger- en vissersschepen die als eerste ter plaatse waren. Zij hebben 100% gehandeld naar hun kunnen.

Groet,

Sebastiaan
Neem ook eens een kijkje op Scannernet.nl voor Live Scanners, Live AIS, het laatste nieuws en foto's uit de regio


krelis

  • Instructeur EH, EHaK, BLS en PBLS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 262
Scanner, waarom was de Anna Margaretha de OSC en niet de Arie Visser of de Frans Hogewind?
Het gebeurde toch boven Terschelling en toch niet boven Ameland?


krelis

  • Instructeur EH, EHaK, BLS en PBLS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 262


krelis

  • Instructeur EH, EHaK, BLS en PBLS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 262
Scanner, waarom was de Anna Margaretha de OSC en niet de Arie Visser of de Frans Hogewind?
Het gebeurde toch boven Terschelling en toch niet boven Ameland?

Ik heb het antwoord. Zie verslag van KNRM Ameland en de functie van Arie Visser.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Ik heb het antwoord. Zie verslag van KNRM Ameland en de functie van Arie Visser.

Dan kan je het antwoord toch ook wel geven...  ???

Citaat
(...)

De Arie Visser is ook aangekomen en heeft ambulance personeel aan boord.  Deze zijn afgezet op de Ostzee om te helpen met de reanimatie. Ook één van de aanwezige helikopters heeft een arts afgezet. De Heli Wiskey Bravo heeft uiteindelijk de drenkeling vanaf de Ostzee overgezet naar het ziekenhuis te Leeuwarden.  

Ondertussen hebben wij het verzoek gekregen van de kustwacht om de OSC (On Scene Coordiator) taak op ons  te nemen. We hebben het zoeken verder voortgezet met een groot aantal varende en vliegende eenheden.

(...)  


krelis

  • Instructeur EH, EHaK, BLS en PBLS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 262
Dan kan je het antwoord toch ook wel geven...  ???



Sorry Palmpie. Niet aan gedacht. Ik bied u bij deze en anderen mijn nederige excuses aan.  98uiye 98uiye 98uiye


krelis

  • Instructeur EH, EHaK, BLS en PBLS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 262
Hier nog een bericht uit de Leeuwarder Courant. Een van de drie mannen had geen overlevingspak aan.

http://www.lc.nl/friesland/regio/article12827401.ece/Overlevingspak-verdronken-visserman-te-klein


krelis

  • Instructeur EH, EHaK, BLS en PBLS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 262