Schelpenzuiger HA38 Frisia omgeslagen drie doden - Noordzee thv Terschelling 14-12-2010

Auteur Topic: Schelpenzuiger HA38 Frisia omgeslagen drie doden - Noordzee thv Terschelling 14-12-2010  (gelezen 32120 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Scannernet.nl

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 240
  • Neem ook eens een kijkje op www.scannernet.nl
    • www.scannernet.nl
Hier nog een bericht uit de Leeuwarder Courant. Een van de drie mannen had geen overlevingspak aan.

http://www.lc.nl/friesland/regio/article12827401.ece/Overlevingspak-verdronken-visserman-te-klein

Dit vindt ik weer typisch een geval van stemmingmakerij. Toen ik in het geluidsfragment hoorde dat één van de opvarenden van de HA38 zijn pak niet aan kreeg, wist ik dat dit opgepikt ging worden door de media. Ik vindt het niet gepast van het LC om dit nieuwsbericht te plaatsen, mede omdat het totaal geen nieuwswaarde heeft. Tevens klinkt een beetje als "had hij maar een pak aan moeten trekken".

Ik weet uit ervaring dat het aantrekken van een overlevingspak in stress-situaties niet altijd even makkelijk is.
Neem ook eens een kijkje op Scannernet.nl voor Live Scanners, Live AIS, het laatste nieuws en foto's uit de regio


Scannernet.nl

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 240
  • Neem ook eens een kijkje op www.scannernet.nl
    • www.scannernet.nl
Gekapseisde HA38 aangekomen in Harlingen

HARLINGEN- De schelpenzuiger HA38 (Frisia) die afgelopen dinsdag kapseisde op de Noordzee boven Terschelling is vannacht naar de haven van Harlingen gesleept. Gisteravond begon bergingsbedrijf Noordgat met de werkzaamheden onder begeleiding van Rijkswaterstaat en de KLPD. Het wrak werd door de sleepboten Hunter, Hurricane en Jenny naar Harlingen gesleept. Daar is het rond 5:00 afgemeerd aan de kade bij Shipdock. Hier zal verder gekeken worden hoe de HA38 geborgen kan worden.

De HA38 kapseisde afgelopen dinsdag. Een grote reddingsactie werd opgestart. Van de drie opvarenden kon één man uit het water opgepikt worden. Hij ligt in kritieke toestand in het ziekenhuis. De twee andere opvarenden raakten vermist. Gisteraochtend spoelde het levenloze lichaam van één van de vermisten aan op het strand van Terschelling. De derde opvarende wordt nog steeds vermist. Wat de oorzaak van het kapseizen is, is nog niet bekend.

Bron: Scannernet.nl
Neem ook eens een kijkje op Scannernet.nl voor Live Scanners, Live AIS, het laatste nieuws en foto's uit de regio


krelis

  • Instructeur EH, EHaK, BLS en PBLS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 262
Dit vindt ik weer typisch een geval van stemmingmakerij. Toen ik in het geluidsfragment hoorde dat één van de opvarenden van de HA38 zijn pak niet aan kreeg, wist ik dat dit opgepikt ging worden door de media. Ik vindt het niet gepast van het LC om dit nieuwsbericht te plaatsen, mede omdat het totaal geen nieuwswaarde heeft. Tevens klinkt een beetje als "had hij maar een pak aan moeten trekken".

Ik weet uit ervaring dat het aantrekken van een overlevingspak in stress-situaties niet altijd even makkelijk is.

Nee dit vind ik geen stemmingmakerij. Dit is gewoon een feit die is benoemd. Er zit in dit bericht niets aan oordeel in. Alleen een constatering.
Ik probeer informatie hierover vanuit alle kanten te belichten. Ik zie nl. dat jouw berichtgevingen alleen vanaf jouw website komen.


Pizzaman

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 453
Citaat
De 'Ostzee' heeft één drenkeling aan boord genomen en heeft een tweede gezien.

Wat ik mij afvraag, hoe kon het gebeuren dat er eerst twee overlevenden werden gezien, maar dat men er vervolgens toch eentje is kwijtgeraakt? En hoeveel later waren de reddingsboten ter plaatse nadat de Ostzee de drenkelingen had gezien?


krelis

  • Instructeur EH, EHaK, BLS en PBLS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 262
Wat ik mij afvraag, hoe kon het gebeuren dat er eerst twee overlevenden werden gezien, maar dat men er vervolgens toch eentje is kwijtgeraakt? En hoeveel later waren de reddingsboten ter plaatse nadat de Ostzee de drenkelingen had gezien?

Wat ik gehoord heb hier op de regionale zender, is dat de man zonder overlevingspak, weer in de golven is verdwenen.
Houd er rekening mee dat het is gebeurd tussen 4 en 5 uur 's nachts. Dan is het nog donker.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Wat ik gehoord heb hier op de regionale zender, is dat de man zonder overlevingspak, weer in de golven is verdwenen.
Houd er rekening mee dat het is gebeurd tussen 4 en 5 uur 's nachts. Dan is het nog donker.

En het was geen vlakke zee...


krelis

  • Instructeur EH, EHaK, BLS en PBLS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 262


Pizzaman

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 453
Wat ik gehoord heb hier op de regionale zender, is dat de man zonder overlevingspak, weer in de golven is verdwenen.
Houd er rekening mee dat het is gebeurd tussen 4 en 5 uur 's nachts. Dan is het nog donker.

En het was geen vlakke zee...

Ik begrijp dat de omstandigheden verre van ideaal waren... Ik was alleen benieuwd wat de officiële verklaring was voor het uit het oog verliezen van de man.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Ik begrijp dat de omstandigheden verre van ideaal waren... Ik was alleen benieuwd wat de officiële verklaring was voor het uit het oog verliezen van de man.

Het kan dat het op een gegeven moment een (onbewuste) keuze is geweest. 100% gaan voor de persoon met de meeste overlevingskans of beide verliezen. Het was wel een andere vissersboot die de man gered heeft en niet een reddingsboot. Zie het als een ongeval langs een polderweg met zeer weinig verkeer waar je, alleen, als eerste langs komt en een ongeval aantreft met meerdere zware gewonden en je de tijd moet overbruggen totdat de hulpdiensten terplaatse zijn... :-\


Pizzaman

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 453
Het kan dat het op een gegeven moment een (onbewuste) keuze is geweest. 100% gaan voor de persoon met de meeste overlevingskans of beide verliezen. Het was wel een andere vissersboot die de man gered heeft en niet een reddingsboot. Zie het als een ongeval langs een polderweg met zeer weinig verkeer waar je, alleen, als eerste langs komt en een ongeval aantreft met meerdere zware gewonden en je de tijd moet overbruggen totdat de hulpdiensten terplaatse zijn... :-\

Precies, zo kwam het ook op mij over, lijkt mij voor de bemaning van de Östzee (wat overigens een baggerschip is :)) ook vreselijk frustrerend... Daarom was ik benieuwd na hoeveel tijd de reddingsboten aanwezig waren.