Schelpenzuiger HA38 Frisia omgeslagen drie doden - Noordzee thv Terschelling 14-12-2010

Auteur Topic: Schelpenzuiger HA38 Frisia omgeslagen drie doden - Noordzee thv Terschelling 14-12-2010  (gelezen 32120 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Precies, zo kwam het ook op mij over, lijkt mij voor de bemaning van de Östzee (wat overigens een baggerschip is :)) ook vreselijk frustrerend... Daarom was ik benieuwd na hoeveel tijd de reddingsboten aanwezig waren.

Schelpenzuiger HA38 gekapseisd op Noordzee
(...)

Situatierapport van vanochtend:

04:09 HA38 (Frisia) meldt zich op VHF 02. Zij maken water ten noorden van Terschelling. 3 personen aan boord.
04:27 Baggerschip Ostzee is onderweg naar de HA38
04:27 Laatste contact met HA38. Situatie niet onder contrôle.
04:30 Bergingsschip Hurricane onderweg vanaf Terschelling. Wind NO 4-5
04:40 Radarcontact door Brandaris: N53.29.09 O05.28.14
04:43 Baggerschip HAM-317 heeft visueel contact met de HA38. Schip drijft ondersteboven
04:43 Reddingboot Frans Hogewind (TSP) onderweg
05:02 Reddingboot Anna Margretha (AMN) onderweg
05:04 Baggerschip Ostzee heeft 1 opvarende van de HA38 aan boord genomen. Andere opvarende visueel in het water
05:06 Baggerschip Willem van Oranje on scene
05:08 Opvarende HA38 aan boord van Ostzee wordt gereanimeerd
05:14 Reddingboot Arie Visser (TSC) onderweg met ambulancepersoneel
05:28 Reddingboot Anna Margretha (AMN) is On Scene Coördinator
05:33 Twee helikopters (Rescue Wiskey Uniform & Rescue Pedro Two) onderweg vanaf de Kooy (Den Helder). ETA: 05:45
06:00 Lynx-helikopter Koninklijke Marine (Rescue Pedro Two) is on scene. Arts en kikker afgezet op baggerschip Ostzee
06:32 Lynx-helikopter Koninklijke Marine (Rescue Pedro Two) gaat refuellen op Ameland Westgat platform
06:40 Opvarende HA38 wordt met helikopter (Rescue Wiskey Uniform) overgebracht naar Medisch Centrum Leeuwarden
07:49 Positie wrak HA38: N53.27.05 O05.21.20


(...)



Scannernet.nl

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 240
  • Neem ook eens een kijkje op www.scannernet.nl
    • www.scannernet.nl
Nee dit vind ik geen stemmingmakerij. Dit is gewoon een feit die is benoemd. Er zit in dit bericht niets aan oordeel in. Alleen een constatering.
Ik probeer informatie hierover vanuit alle kanten te belichten. Ik zie nl. dat jouw berichtgevingen alleen vanaf jouw website komen.

Mag ik dan ook aan je vragen wat de nieuwswaarde van het bericht is? Het klopt dat het een feit is wat benoemd wordt, maar zo zijn er nog genoeg feiten die meer nieuwswaarde hebben en die niet benoemd worden. Bij dit soort incidenten is de cultuur van de media om gelijk naar zaken te zoeken die mis gegaan zijn. Voor mij had het LC dit feit niet hoeven publiceren. Voegt m.i. niets toe aan de berichtgeving rond dit incident. Het is het zelfde als in de krant vermeldden dat de verongelukte bestuurder van een auto geen gordel droeg.

Groet,

Sebastiaan
Neem ook eens een kijkje op Scannernet.nl voor Live Scanners, Live AIS, het laatste nieuws en foto's uit de regio


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Mag ik dan ook aan je vragen wat de nieuwswaarde van het bericht is? Het klopt dat het een feit is wat benoemd wordt, maar zo zijn er nog genoeg feiten die meer nieuwswaarde hebben en die niet benoemd worden. Bij dit soort incidenten is de cultuur van de media om gelijk naar zaken te zoeken die mis gegaan zijn. Voor mij had het LC dit feit niet hoeven publiceren. Voegt m.i. niets toe aan de berichtgeving rond dit incident. Het is het zelfde als in de krant vermeldden dat de verongelukte bestuurder van een auto geen gordel droeg.

Groet,

Sebastiaan

Dat is dus wel zeer relevantie informatie dat de bestuurder geen gordel droeg. Dit feit draagt er aan toe dat meer mensen gaan na denken over het gebruik van gordels.


Scannernet.nl

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 240
  • Neem ook eens een kijkje op www.scannernet.nl
    • www.scannernet.nl
Dat is dus wel zeer relevantie informatie dat de bestuurder geen gordel droeg. Dit feit draagt er aan toe dat meer mensen gaan na denken over het gebruik van gordels.

Misschien niet de juiste plek voor deze discussie, maar ik lees het nooit in een krant dat een overleden bestuurder geen gordel droeg.

Maar enfin... Ieder z'n mening, maar ik vond het bericht niet nieuwswaardig en al helemaal niet gepast op dat moment.
Neem ook eens een kijkje op Scannernet.nl voor Live Scanners, Live AIS, het laatste nieuws en foto's uit de regio


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
http://www.telegraaf.nl/binnenland/8517037/__Onderzoek_naar_omgeslagen_schip__.html?sn=binnenland,buitenland

do 16 dec 2010, 19:48 | lees voor
Onderzoek omgeslagen schip begint vrijdag

HARLINGEN -  Duikers van de waterpolitie beginnen vrijdagochtend met het doorzoeken van de omgeslagen schelpenzuiger HA-38 (Harlingen 38). Dit liet de eigenaar, visserijbedrijf De Rousant, donderdag weten. De HA-38 ligt sinds donderdagochtend op z'n kop in Harlingen. Een 19-jarige matroos uit Groningen wordt nog vermist.

Volgens directeur Matthijs van der Ploeg van garnalen- en schelpenhandel De Rousant uit Zoutkamp (Groningen) gaan de duikers op zoek naar de apparatuur waaruit de toedracht moet blijken. „Het zou kunnen dat de vermiste matroos daarbij wordt gevonden. Maar het gaat in eerste instantie om de nautische gegevens.”

Waarschijnlijk beginnen zaterdag de bergingswerkzaamheden.

De HA-38 zonk dinsdagochtend op 2,5 kilometer van Terschelling. Aan boord waren drie bemanningsleden. De 46-jarige eerste kapitein Jan Tuin uit Leens (Friesland) is dinsdag uit het water gered. Hij ligt in nog in kritieke toestand in het Medisch Centrum Leeuwarden. Woensdag werd het lichaam van tweede kapitein Jannes Lap (49), eveneens uit Leens, gevonden op Terschelling.


Scannernet.nl

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 240
  • Neem ook eens een kijkje op www.scannernet.nl
    • www.scannernet.nl
Nog even een foto van de binnenkomst van de sleep met de omgeslagen HA38:



Nog een aantal foto's van vannacht staan HIER op Scannernet.nl
Neem ook eens een kijkje op Scannernet.nl voor Live Scanners, Live AIS, het laatste nieuws en foto's uit de regio


Nysse

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 1
Had net dit topic gezien toen ik dit las op RTVNoord.nl:


LEEUWARDEN - De kapitein van de omgeslagen schelpenzuiger HA-38 is donderdag in het Medisch Centrum Leeuwarden overleden. De 46-jarige man uit Leens werd dinsdag nog levend uit het water gehaald en in kritieke toestand naar het ziekenhuis gebracht. Daar is hij aan zijn verwondingen overleden.

Duikers van de waterpolitie beginnen vrijdag met het doorzoeken van de omgeslagen schelpenzuiger. Het schip ligt sinds donderdagochtend op z'n kop in de haven van Harlingen. Een 19-jarige matroos uit Groningen wordt nog vermist.

De duikers gaan op zoek naar de apparatuur waaruit de toedracht van het drama moet blijken. Waarschijnlijk wordt vervolgens zaterdag begonnen met de bergingswerkzaamheden.
 
 :-\
( http://www.rtvnoord.nl/nieuws/nieuws.asp?pid=97042 )


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Dit vindt ik weer typisch een geval van stemmingmakerij. Toen ik in het geluidsfragment hoorde dat één van de opvarenden van de HA38 zijn pak niet aan kreeg, wist ik dat dit opgepikt ging worden door de media. Ik vindt het niet gepast van het LC om dit nieuwsbericht te plaatsen, mede omdat het totaal geen nieuwswaarde heeft. Tevens klinkt een beetje als "had hij maar een pak aan moeten trekken".
Ik weet uit ervaring dat het aantrekken van een overlevingspak in stress-situaties niet altijd even makkelijk is.
Je kop in het zand steken is heel gevaarlijk. Nu is ten minste iedereen op de hoogte en zal er gekeken worden hoe dit kon gebeuren.
Daarnaast kan je wel roepen over de LC maar zelf plaats je wel de radiofragmenten waar ze de informatie vandaan kunnen halen ;-)


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Laat het personeel op schepen op de Noordzee maar eens proberen of ze hun pak aan kunnen en binnen welke tijd. In de Deadliest Catch op Discovery controleerd de Coast Guard er zelfs op dat je je pak helemaal aan en gereed heb binnen x aantal seconden.  :)

Wat hier gebeurt is hoeft zich niet te herhalen


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Ze hebben blijkbaar nog wel het vlot kunnen lanceren... Of zou deze na het kapseisen automatisch opgeblazen zijn? ???
Beide is mogelijk.

In helikopters en op discovery over de krabvissers zie je altijd dat er voor ieder persoon een overlevingspak is. Is dat voor vissers op de Noordzee ook verplicht?
Voor vissers weet ik niet, wel voor vrachtschepen. En als ik zie dat de visserijschool in Katwijk er mee oefent dan vermoed is dat het voor de visserij ook verplicht is.
Snel door dit document lezend begrijp ik dat er tot voor kort geen verplichting was om bij oefeningen het overlevingspak aan te trekken. dat zou nu wel verplicht zijn.

De pakken zijn trouwens one-size-fits-all. En daar kan het probleem liggen.


(www.incidentnet.nl)