Schelpenzuiger HA38 Frisia omgeslagen drie doden - Noordzee thv Terschelling 14-12-2010

Auteur Topic: Schelpenzuiger HA38 Frisia omgeslagen drie doden - Noordzee thv Terschelling 14-12-2010  (gelezen 31664 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Ik lees op knrm.nl: ("Een dergelijk pak is waterdicht en beschikt over voldoende drijfvermogen om te allen tijde te blijven drijven"). Blijkbaar heeft een overlevingspak van zichzelf genoeg drijfvermogen, en hoef je dit inderdaad niet te "activeren".

Zou iemand mij kunnen vertellen hoe zo'n overlevingspak werkt, en waar zo'n pak van gemaakt wordt (of waar ik het antwoord op deze vragen kan vinden)?

http://en.wikipedia.org/wiki/Survival_suit

Is wel in het Engels.....
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Ik lees op knrm.nl: ("Een dergelijk pak is waterdicht en beschikt over voldoende drijfvermogen om te allen tijde te blijven drijven"). Blijkbaar heeft een overlevingspak van zichzelf genoeg drijfvermogen, en hoef je dit inderdaad niet te "activeren".

Zou iemand mij kunnen vertellen hoe zo'n overlevingspak werkt, en waar zo'n pak van gemaakt wordt (of waar ik het antwoord op deze vragen kan vinden)?
Pas op dat je geen appelen met peren gaat vergelijken. De pakken die de KNRM gebruikt zijn niet hetzelfde als wat er aan boord aan schepen is. De eerste zijn gemaakt om langere tijd in te werken, de tweede zijn one-size-fits-all noodpakken. Verder schijnen er pakken te zijn met en zonder drijfvermogen.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Pas op dat je geen appelen met peren gaat vergelijken. De pakken die de KNRM gebruikt zijn niet hetzelfde als wat er aan boord aan schepen is. De eerste zijn gemaakt om langere tijd in te werken, de tweede zijn one-size-fits-all noodpakken. Verder schijnen er pakken te zijn met en zonder drijfvermogen.



De KNRM heeft - net zoals wij- droogpakken, iets anders dan overlevingspakken. Overlevingspakken zouden geen overlevingspakken mogen heten als ze geen isolerende werking en drijfvermogen zouden hebben, beide essentieel voor het overleven na te water te zijn geraakt.

Droogpakken hebben op zich niet altijd een grote isolerende werking, zoals overlevingspakken. Onder een droogpak trek je voor de warmte vaak een fleece-overal aan. Maar in het water zit een droogpak veel warmer dan een overlevingspak, het water op je huid bij een overlevingspak zorgt voor snel warmte verlies aan de omgeving.
Sommige redders zweren bij een overlevingspak ipv een droogpak, zoals onze collega Menno. Op een warme dag in de zomer leg je het af in een overlevingsoveral met al dat soepele piepschuim om je "lekker warm te houden", terwijl aanhangers van het droogpak tergelijkertijd nog geen probleem hebben. Ik ben een tijdje in het water geweest in mijn droogpak eind november, bij een water temperatuur van even beneden de 10 graden en koud heb je het niet snel in een droogpak, een half uur houd je het zonder enig bezwaar uit, zelfs zonder fleece. In een overlevingspak houd je het geen 20 minuten uit in koud water.


krelis

  • Instructeur EH, EHaK, BLS en PBLS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 262
dit vond ik op internet er over:

Uitleg droogpak en waadpak

Er bestaat nog al verwarring wat wordt verstaan onder een droogpak en b.v. een waadpak.

Een droogpak is een algemene benaming voor een pak dat de drager(ster) bescherming bied bij gedeeltelijk of gehele onderdompeling in het water tegen het binnen dringen van het water.

Dit voorkomt directe onderkoeling.

Onder de droogpakken maakt men een onderscheid in het gebruik van het pak. Zo zijn duikpakken, waadpakken en immersion suits allen een droogpak.
Het verschil zit hem dus in gebruik en de pakken zijn ook anders samengesteld.

Op een duikpak vind men een lucht inblaaseenheid en een ontluchtingsknop. Op een waadpak zit dit niet, de laarzen zijn vaak veiligheidslaarzen S3.
Het waadpak is ook geschikt voor oppervlakte reddingen.

Een immersion suit is een pak wat gebruikt wordt in de scheepvaart. Vaak ten onrechte overlevingspak of survival suit genoemd.
Het wekt de suggestie dat men in zo'n pak kan overleven. Dit is echter gedeeltelijk waar, een droogpak bied bescherming tegen het binnendringen van water waardoor men niet direct afkoelt. Afhankelijk van het soort pak en isolatie begint de afkoeling zij het ook dan geleidelijk na 2 of na 6 uur.

Zonder pak begint de afkoeling direct en dat gaat in het water 27 keer sneller als dezelfde temperatuur in lucht zonder wind.
Ook de overalls met drijfvermogen (vaak aangeboden als overlevingspak) bieden geen bescherming tegen onderkoeling.


Bron: http://www.galjoen.nl/content.asp?page=87


AnneJan

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,516
  • Geïnteresseerde; ter land, ter zee en in de lucht!
    • 112 Fotografie uit Leeuwarden e.o.
Ik wil iedereen bedanken voor de (kritische doch nuttige) antwoorden en reacties.
Heb weer heel wat bijgeleerd!  3hj
Het enige wat je zeker weet, is dat je niets zeker weet.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Nog wat extra info over de inzet van de Duik- en Demonteergroep van de Marine:

Dinsdag 14 December 2010

In de vroege ochtend kapseisde boven Terschelling de Schelpenzuiger HA38. Naast inzet van de Koninklijke Nederlandse Reddingsmaatschappij, bergingsbedrijf Noordgat, Rijkswaterstaat en de civiele scheepvaart is ook de DDG ingezet tijdens deze SAR actie.

De inzet bestond uit een quick response duikteam en het duikvaartuig Hydra met een uitgebreid follow-up duikteam.
Het quick response duikteam is per helikopter naar de positie van het ongeval gevlogen.  

De operationele leiding tijdens een SAR actie ligt bij de Kustwacht. In een convenant tussen CDS en Kustwacht is opgenomen dat de DDG duikexpertise levert aan de Kustwacht indien dit in het kader van SAR gewenst is.
De actie zoals uitgevoerd op 14 december geeft uitvoering aan dit convenant. De DDG heeft 24/7 duikteams gereed voor het leveren van expertise en ondersteuning.


Vrijdag 17 December 2010

Duikers van de Koninklijke Marine hebben vanavond het lichaam van de 19-jarige opvarende van de schelpenzuiger Harlingen 38 (HA38) geborgen. De boot kapseisde dinsdag ten noord-oosten van Terschelling. De schelpenzuiger zonk dinsdag ochtend rond half vijf boven Terschelling. Aan boord bevonden zich drie bemanningsleden. Tijdens een grootschalige zoekactie na het ongeval, door eenheden van de kustwacht en defensie, kon de kapitein uit het ijskoude water worden gered. Hij overleed later in het ziekenhuis aan zijn verwondingen. Het levenloze lichaam van een andere opvarende spoelde de dag erna aan op het strand van Terschelling.

Donderdagnacht sleepte de reder het gekapseisde schip naar Harlingen. Daar onderzochten duikers van de Duik- en Demonteergroep van de Koninklijke Marine vanavond het schip. Hierbij werd het levenloze lichaam van de vermiste opvarende aangetroffen en geborgen.

bron: www.marineduiker.nl
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Scannernet.nl

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 240
  • Neem ook eens een kijkje op www.scannernet.nl
    • www.scannernet.nl
HA38 geborgen in harlinger haven

HARLINGEN- Vanochtend is de gekapseisde HA38 weer in de goede positie gekanteld aan de kade bij Shipdock Harlingen. De HA38 kapseisde op 14 december op de Noordzee nabij Terschelling. Daarbij kwamen de drie opvarenden om het leven. Later werd de HA38 naar de haven van Harlingen gesleept. Vanmorgen kwamen er vier kranen aan de pas om de HA38 weer in de goede positiie te krijgen. Het schip zal nader onderzocht worden om de oorzaak van het kapseizen te achterhalen.

Bron: Scannernet.nl
Neem ook eens een kijkje op Scannernet.nl voor Live Scanners, Live AIS, het laatste nieuws en foto's uit de regio


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Delen jullie onderstaande mening?

http://www.telegraaf.nl/binnenland/8627428/___Reddingsactie_te_laat_gestart___.html?sn=binnenland,buitenland

vr 31 dec 2010, 13:12 | 1 reactie | lees voor
    
'Reddingsactie te laat gestart'

TERSCHELLING -  De reddingsboten die twee weken geleden moesten uitrukken, toen een schip bij Terschelling aan het zinken was, werden ruim een kwartier te laat gewaarschuwd.

Dat zegt oud-KNRM man Douwe Gorter van Ameland tegen RTV Noord Holland. Hij zegt in het verleden veel vaker te hebben gewaarschuwd voor het onderschatten van noodsituaties en het te laat inseinen van de KNRM.

Drie opvarenden van de schelpenzuiger HA38 kwamen om het leven, toen het schip kapseisde, nadat er door nog onduidelijke oorzaak teveel water in het schip terecht kwam. De reddingboten van Ameland hadden er volgens Gorter al eerder kunnen zijn

Kees Brinkman, woordvoerder van de KNRM, zegt dat het lastig is om op dit moment al dergelijke conclusies te trekken op grond van alleen het marifoonverkeer. "De situatie zal nader onderzocht moeten worden, zodat we ook weten welke acties op welke momenten achter de genomen zijn."



http://www.waldnet.nl/wn/nieuws/31551/Kust_kan_niet_zonder_vuurtorenwachters.html

Kust kan niet zonder vuurtorenwachters
woensdag 29 december 2010 Hollum

Als de vuurtoren van Ameland een vuurtorenwachter had gehad, was de Anna Margaretha eerder gealarmeerd. Het ongeluk met de omgeslagen HA38 was dan misschien anders afgelopen, schrijft Douwe Gorter uit Hollum op Ameland. Gorter is oud-secreataris en penningmeester KNRM station Ameland.

"Naar aanleiding van dit ongeval ben ik van mening dat de alarmering van de reddingboten Frans Hogenwind van Terschelling en de Anna Margaretha van Ameland te wensen overliet. Beide boten hadden in ieder geval minimaal een kwartier eerder gealarmeerd kunnen worden. Eerste melding van de HA38 om assistentie was om 4.09 uur, alarmering van beide reddingboten was om 4.26 uur, ruim een kwartier te laat. Ik ben er in ieder geval van overtuigd, dat bij een bezetting van de vuurtoren van Ameland deze direct na 4.09 uur de Anna Margaretha van Ameland had gealarmeerd, daarvoor heb ik lang genoeg met de vuurtorenwachters samengewerkt. Of één en ander minder dramatisch was afgelopen valt moeilijk te beoordelen. Ik hoop dat betrokkenen hierover nog eens goed willen nadenken, mogelijk evalueren, ter voorkoming van soortgelijke problemen."


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Delen jullie onderstaande mening?

Ik deel de mening van Kees Brinkman. Eerst de feiten op tafel met een gedegen onderzoek, dan bepalen wat er beter had gemoeten.

Puur afgaande op het radioverkeer, lijkt de schipper mij bij de eerste melding nog vrij nuchter. Hij vraagt om assistentie, maar het komt op mij niet over als acute nood. Dan was de melding ook wel via kanaal 16 gegaan denk ik? ???

En wat heeft het al dan niet bezetten van de vuurtoren van Ameland hiermee te maken? Het incident vond toch plaats boven Terschelling? En alarmering van reddingboten wordt bij mijn weten niet (meer?) door de vuurtorenwachter gedaan, dus zou een bemande vuurtoren van Ameland hier geen rol in hebben gehad.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Scannernet.nl

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 240
  • Neem ook eens een kijkje op www.scannernet.nl
    • www.scannernet.nl
Het volgende schreef ik al eerder in dit topic:

Tussen het eerste contact van de HA38 met de VC Brandaris (4:10) en de alarmering van de eerste KNRM-reddingboten (4:25) zit een kwartier. Ik denk dat de vertraging mede komt omdat de schipper van de HA38 in eerste instantie ws. niet in de gaten heeft hoe ernstig de situatie is. In het eerste gesprek met de Brandaris vraagt hij ook om pompen om het water uit het ruim te pompen. Hij heeft het niet over het feit dat het schip zinkende is.

Als hij circa 10 minuten later wederom contact opneemt met de Brandaris is hij op de hoogte van de penible situatie en vraagt hij om meer assistentie. Ook op dat moment klinkt de man nog erg rustig. Op datzelfde moment worden ook de reddingboten gealarmeerd.


Ik ben dus van mening dat de reddingboten niet te laat zijn gealarmeerd. Achteraf kun je naturrlijk altijd zeggen dat het alarmeren sneller en eerder gemoeten had, maar op dat moment was de situatie er niet na om dit te doen. De situatie aan boord van de HA38 was in eerste instantie niet duidelijk bij de schipper en mede daardoor is er niet meteen groot "opgeschaald". Ik vermoedt ook dat de situatie aan boord van de HA38 acuut slechter is geworden, zodat de bemanning zichzelf niet meer in veiligheid kon brengen. Ik denk niet dat een bemande amelander vuurtoren hier een rol in gespeeld zou kunnen hebben.

Dit zijn altijd complexe situaties en het is goed dat de hulpverlening geanalyseerd en ge-evalueerd wordt, maar ik vind het niet handig is van "mensen" om zaken in de media te roepen, terwijl de uitkomsten van de onderzoeken nog niet bekend zijn. Aan de andere kant: ik ben ook een tijdje aspirant-opstapper geweest bij de KNRM en het voelt onmachtig als je als redder te laat komt bij een reddingsactie. Misschien heeft de reactie van Douwe Gorter daar ook wel een beetje mee te maken.
Neem ook eens een kijkje op Scannernet.nl voor Live Scanners, Live AIS, het laatste nieuws en foto's uit de regio