Overvaller overleden na overmeestering door personeel - Moerkapelle 14-12-2010

Auteur Topic: Overvaller overleden na overmeestering door personeel - Moerkapelle 14-12-2010  (gelezen 14472 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931

Wat zal in het ongunstigste geval ,voor de personeelsleden, de aanklacht kunnen zijn?
Poging tot doodslag, dan wel doodslag?

Poging doodslag gaat niet meer op helaas. Zou van alles kunnen zijn, dood door schuld, mishandeling. Zou ook nog kunnen dat ze onslagen worden van rechtsvervolging omdat er bv spraken is van noodweer exces. Maar zonder de feiten te kennen blijft het verdomd moeilijk om er wat van te zeggen.

gr
Mike


Guppie3335

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,143
Mijn hart zegt: Boontje komt om zijn loontje.
Maar mijn verstand zegt: Je dient niet voor eigen rechter te spelen.

Het is een zeer moeilijke zaak om over te oordelen.  Uiteraard gaat eigen veiligheid voorop, maar er is ook een bepaald protocol wat zegt dat je de overvallers hun spullen moet geven, gezichten e.d. moet onthouden en vooral niet in de aanval overgaan. Dit is echter makkelijker gezegd dan gedaan.

Wat zal in het ongunstigste geval ,voor de personeelsleden, de aanklacht kunnen zijn?
Poging tot doodslag, dan wel doodslag?
Het ergste denk ik dood door schuld... handelend uit lijfsbehoud.
Gunstigste geval, vrijspraak op grond van zelfverdediging op zelfbehoud op basis van de geloste schoten ??


sylvester1986

  • Gast
Dat zonder meer en als je hem toevallig onopzettelijk verkeerd raakt of hij valt verkeerd is het gauw gebeurd.
Vindt alleen het zinnetje "plaatsgenoot" in het laatste bericht een beetje vreemd. Eerder wordt daar niet over gesproken.. en in die leeftijdscatergorie kent al gauw iedereen elkaar in een deurp als Moerkapelle... of is het een plaatsgenoot uit Delft ??

Zoals het er staat komen ze beide uit Delft.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Ik denk dat we met de huidige informatie nog niet kunnen zeggen of het personeel goed/fout gereageerd heeft. Misschien was de overvaller wel van plan om één van hun neer te schieten omdat hij te weinig geld kon vinden?

Wat dit wel tot gevolg kan hebben is dat overvallers nog minder risico gaan nemen en nog meer geweld gaan toepassen voor een eigen 'veiligheid'.... :-X :-X :-X


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Het ergste denk ik dood door schuld... handelend uit lijfsbehoud.
Gunstigste geval, vrijspraak op grond van zelfverdediging op zelfbehoud op basis van de geloste schoten ??

Nou in het ergste geval is het gewoon moord. Kans is uitermate klein. Maar het zou bv theoretisch kunnen dat de personeelsleden onderling hebben afgesproken om elke overvaller te doden. Dan hebben we het dus over moord..... Maar zoals al gezegd blijft het lastig om er iets van te zeggen zonder feiten kennis. Het kan van alles worden......of het word misschien wel niks..... we gaan het zien.

gr
Mike


JarnoF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,110
  • Geïnteresseerd in de hulpverlening
    • JarnoFlinkers.nl
Het ergste denk ik dood door schuld... handelend uit lijfsbehoud.
Gunstigste geval, vrijspraak op grond van zelfverdediging op zelfbehoud op basis van de geloste schoten ??

Poging doodslag gaat niet meer op helaas. Zou van alles kunnen zijn, dood door schuld, mishandeling. Zou ook nog kunnen dat ze onslagen worden van rechtsvervolging omdat er bv spraken is van noodweer exces. Maar zonder de feiten te kennen blijft het verdomd moeilijk om er wat van te zeggen.

gr
Mike

Beiden bedankt voor het antwoord. Geeft namelijk een beetje kijk in ons rechtssysteem e.d. vandaar de belangstelling.

-----------------------------------------

Is het echter niet mogelijk dat deze persoon verwond is door zijn eigen pistool, na de lossing van 2 schoten. Weerkaatsende kogels kunnen een gek effect hebben :P


sylvester1986

  • Gast
Is het toeval dat we steeds vaker lezen dat winkeliers het heft in eigen handen nemen of juist niet?


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Ik zat gister fred te kijken bij P&W en daar werd gezegd dat op moment van vuurwapen gebruik het slachtoffer van overval
wel word aangehouden voor verhoor op bureau, en dan heb ik toch de vraag hoe de verwondingen zijn opgelopen.

En nu een beetje mijn zwarte geest, een kassalade vol in je gezicht of een deur vol tegen je kop leverd soms ook nog
wel eens een effect op die je niet verwacht had  ;)
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Noodweerexces is in het Nederlandse strafrecht een wettelijke strafuitsluitingsgrond. Art. 41 lid 2 van het Wetboek van Strafrecht luidt: "Niet strafbaar is de overschrijding van de grenzen van de noodzakelijke verdediging, indien zij het onmiddellijk gevolg is geweest van een hevige gemoedsbeweging, door de aanranding veroorzaakt".

Vrij vertaald in het Nederlands. Dat je soms verder gaat dan noodzakelijk is om de dader te stoppen. Men gaat er dan vanuit dat dit komt door de gemoedstoestand waar de verdediger zich in bevind.  Zou in dit geval goed kunnen opgaan.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Is het toeval dat we steeds vaker lezen dat winkeliers het heft in eigen handen nemen of juist niet?

Als dit inderdaad een trent gaat worden... Waarom zou een overvaller dan niet direct het personeel neerschieten bij binnenkomst. Risico 'geëlimineerd'....