Oud-korpschef Amsterdam Jelle Kuiper overleden

Auteur Topic: Oud-korpschef Amsterdam Jelle Kuiper overleden  (gelezen 1949 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Gepost op: 21 februari 2011, 20:38:48
Oud-korpschef Jelle Kuiper overleden

http://www.parool.nl/parool/nl/4/AMSTERDAM/article/detail/1850235/2011/02/21/Oud-korpschef-Jelle-Kuiper-overleden.dhtml
21-02-11   18:38 uur

AMSTERDAM - In een ziekenhuis in Amsterdam is maandagmiddag Jelle Kuiper, voormalig hoofdcommissaris van de Amsterdamse politie, overleden. Kuiper overleed aan de gevolgen van een hartaanval. Hij lag al enkele dagen in het ziekenhuis.

Dat heeft een politiewoordvoerder namens de korpsleiding van de politie Amsterdam-Amstelland maandag bekendgemaakt. Kuiper is 66 jaar geworden.

Kuiper was in 1997 de opvolger van Eric Nordholt. Hij nam in oktober 2004 afscheid van de Amsterdamse politie. In zijn tijd namen de criminaliteitscijfers af en de gevoelens van veiligheid toe. ''Ik ben blij dat ik Amsterdam een stukje veiliger heb kunnen maken'', zei Kuiper bij zijn afscheid. Een van de neteligste problemen waar hij als korpschef tegenaan liep was het extreme geweld in de Amsterdamse onderwereld. Sinds het voorjaar van 2000 werden diverse criminele kopstukken geliquideerd. Vaak bleven de zaken onopgehelderd.

Interim
Van augustus 2006 tot en met oktober 2008 ging hij nog aan de slag als interim-korpschef in de politieregio Gelderland-Midden. Hij kwam naar Arnhem om schoon schip te maken bij het Gelderse politiekorps, nadat de ondernemingsraad daar het vertrouwen in de zittende korpsleiding had opgezegd. Het korps werd bovendien geplaagd door geruchten over intimidatie en vriendjespolitiek.

De huidige hoofdcommissaris Bernard Welten komt volgens zijn woordvoerder dinsdag met een reactie op het overlijden van zijn voorganger. (ANP/HET PAROOL)


Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #1 Gepost op: 21 februari 2011, 20:40:04
Kuiper oude rot in politievak
 
21-02-11   19:55 uur

AMSTERDAM - De maandag overleden Jelle Kuiper heeft in Amsterdam veel bereikt, maar niet alles. Het feit dat het merendeel van de brutale criminele liquidaties nog steeds niet is opgehelderd, moet Kuiper zelfs na zijn dood niet lekker zitten. ''Het is de nagel aan mijn doodskist'', zei Kuiper toen hij in oktober 2004 afscheid nam als korpschef van de Amsterdamse politie. Ik vind dergelijk gedrag echt een schoffering van de rechtsstaat.''

Kuiper wilde met harde hand afrekenen met de criminelen die in de Amsterdamse onderwereld met extreem geweld elkaar het leven zuur maakten. Met zijn kompaan Joop van Riessen hanteerde hij de politiefilosofie 'tegenhouden', de wind uit de zeilen nemen van criminelen voordat zij kunnen toeslaan. Daarbij schuwde de hoofdcommissaris de confrontatie met de beleidsmakers in Den Haag niet.

lees verder: http://www.parool.nl/parool/nl/4/AMSTERDAM/article/detail/1850268/2011/02/21/Kuiper-oude-rot-in-politievak.dhtml
Samen sterk in de hulpverlening!