Dienstpistool van hoofdagent gestolen Leeuwarden

Auteur Topic: Dienstpistool van hoofdagent gestolen Leeuwarden  (gelezen 10464 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #10 Gepost op: 15 december 2010, 21:52:50
Dat er geen landelijke regels zijn wil niet zeggen dat er geen regionale regels zijn. Bij de nagenoeg alle regio's is het verboden het vuurwapen mee te nemen tenzij voor de werkzaamheden noodzakelijk en er een kluis is bij jou thuis.
Hier niet aan voldoen wordt bestraft...
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #11 Gepost op: 15 december 2010, 23:12:19
Er is onlangs nog een aspirant ontslagen nadat er twee gevulde patroonhouders in zijn kluis gevonden waren! Dus wat DiNozzo zegt, regionaal (en daar valt in dit geval de academie ook onder) zijn er wel degelijk regels...


Cabo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 615
Reactie #12 Gepost op: 15 december 2010, 23:31:25
Kan me maar moeilijk voorstellen dat je dit vergeet, heb er zelf nog nooit last van gehad dat ik hem ergens achterlaat. Misschien was dit ondertussen een gewoonte en zegt die hem nu vergeten te zijn nu het fout ging ja.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #13 Gepost op: 15 december 2010, 23:32:38
dit is niet voor het eerst dat er een wapen MIA gaat.

 Is het ook niet een beetje te wijten aan het gebrek aan sturing danwel regelgevin dat men wat "laks" lijkt te zijn?

Allereerst, zou jij een aantal voorbeelden willen geven van waar en wanneer dit nog meer gebeurd is? Daarnaast, net alsof hij het niet wat vergeten op het moment dat er een regel was geweest. Je moet het goed begrijpen, ook wij vallen onder de normale wetgevingen wat dat betreft kan het dus dezelfde gevolgen hebben. Ik weet zeker dat de meeste (zoniet alle) collega's ZEER professioneel met hun wapen omgaan.

Daarnaast vind ik een hoog geenstijl gehalte in je taalgebruik. Maar dat is mijn persoonlijke mening.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Cabo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 615
Reactie #14 Gepost op: 15 december 2010, 23:34:42
Er is onlangs nog een aspirant ontslagen nadat er twee gevulde patroonhouders in zijn kluis gevonden waren! Dus wat DiNozzo zegt, regionaal (en daar valt in dit geval de academie ook onder) zijn er wel degelijk regels...

 Ik mag toch aannemen dat hier nog wel een langer verhaal achter zit, cq eerdere misdragingen. Zo kan ik namelijk nog wel heel wat mensen de dienst uit laten trappen.


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #15 Gepost op: 16 december 2010, 01:46:07
Ik had op de radio langs horen komen dat de dief al met wapen was opgepakt (kan het alleen verder nergens terug vinden).
En dit bewijst maar eens dat ook agenten maar mensen zijn, iedereen kan wel eens wat vergeten. Van zijn portomonee tot een kind
die op de achterbank zit. Echter begrijp ik ook wel dat van de mensen die toevertrouwd worden met een dusdanig middel waar ook
strenge regels aan gebonden zijn zich wel 3 keer moeten bedenken voor ze zoiets vergeten.

Zelf moet ik eerlijk toegeven dat ik ook wel eens net op tijd er achter kwam dat ik nog wat op mijn heup had hangen. Hier kwam ik
achter omdat ik mijzelf heb aangeleerd om een bepaalde handeling te doen waardoor je dit niet zo snel dit vergeet.

Dit verhaal is niet om het goed te praten wat deze agent heeft gedaan, echter weten wij niet de preciese achtergronden en ik denk dat
deze diender dit zich niet nog een keer laat overkomen.

ik wens u alleen weer een rustig nacht.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


Blauwe-motormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 686
Reactie #16 Gepost op: 16 december 2010, 02:03:44
Even via Google gezocht en kwam al snel tot drie incidenten in de afgelopen 5 jaar....

Dienstwapen politieman bij woninginbraak gestolen (05/06/05)

Groningen 05-06-2005 - Bij een inbraak in een woning aan de Van Panhuysstraat is in de nacht van donderdag op vrijdag een vuurwapen van een Groningse politieman ontvreemd.
Betrokken politieman overnachtte bij een collega in de bedoelde woning. Toen de man s ochtends uit zijn bed kwam, ontdekte hij de inbraak. Uit de woning bleek een tas met zijn
politielegitimatiebewijs, een keycard en het legitimatiebewijs van zijn collega te zijn weggenomen. Ook het in de woning aanwezige vuurwapen van de politieman bleek te zijn weggenomen.

Uitgebreid onderzoek
De politie is vrijdag met een technisch onderzoek en een uitgebreid buurtonderzoek in de omgeving gestart. De betrokken politieman is op grond van plichtsverzuim door de korpsleiding buiten functie gesteld, omdat hij het wapen ongeoorloofd had meegenomen naar de woning.

Bron: http://www.nieuwsbank.nl/inp/2005/06/05/Q036.htm

Dienstwapen gestolen uit KLPD-auto
Uitgegeven: 8 juli 2008 15:23

DRIEBERGEN - Uit een voertuig van het Korps landelijke politiediensten (KLPD) zijn zaterdag een dienstwapen, pepperspray en een portofoon gestolen.
Dat heeft het KLPD dinsdag laten weten. De onopvallende auto stond op het moment van de diefstal voor de deur van een politiebureau in Utrecht aan de openbare weg geparkeerd. De medewerker was volgens een woordvoerder minder dan tien minuten binnengeweest. Bij terugkeer ontdekte hij de inbraak.

Bron: http://www.nu.nl/algemeen/1647245/dienstwapen-gestolen-uit-klpd-auto.html

Dienstwapen gestolen bij inbraak woning politieman
ANP − 22/01/07, 16:00

Onbekenden hebben in de nacht van vrijdag op zaterdag uit de woning van een politieman in Gorinchem een dienstwapen gestolen.... De dieven hebben met veel geweld de voordeur opengebroken en het hele huis aan de Herman Gorterstraat doorzocht, meldde een politiewoordvoerster maandag. De politie onderzoekt waarom de 37-jarige man het wapen in huis had. In principe is het niet toegestaan een dienstwapen in huis te hebben, aldus de woordvoerster. De bewoner was op het moment van de inbraak niet thuis. De portofoon is via het C2000, het nieuwe communicatiesysteem van politie, brandweer en ambulancezorg, onklaar gemaakt. De politie is op zoek naar getuigen.

Bron: http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2686/Binnenland/article/detail/833388/2007/01/22/Dienstwapen-gestolen-bij-inbraak-woning-politieman.dhtml


Gast

  • Gast
Reactie #17 Gepost op: 16 december 2010, 03:10:06
Daarnaast vind ik een hoog geenstijl gehalte in je taalgebruik.

Dat vind ik nogal meevallen. Diamondback is behoorlijk onderlegd in de materie, bijzonder wel op de hoogte van de regels die gelden voor niet-functionarissen (om het zo maar te noemen) en ik kan vanuit die positie heel goed zijn bemerkingen plaatsen, reagerende op Wout. Ook ik proef, als buitenstaander, dat er in de woorden van Wout een bepaalde laksheid zou KUNNEN worden gelezen, voor wat betreft het zorgvuldig omgaan met een wapen, daar waar juist voor vergunninghouders (zijnde de groep niet-functionarissen) bijzonder strenge regels en sancties gelden.
Die tweespalt en de schijnbare verschillen in regelgeving waarop Diamondback reageert zijn voor de goede lezer prima te plaatsen.

Bovenstaande observatie is dan ook puur mijn mening Red, geenszins een vingerwijzing naar jou!


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #18 Gepost op: 16 december 2010, 08:17:33
Google voor de grap ook eens op beveiliger balkenende dienstwapen hotel...


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #19 Gepost op: 16 december 2010, 10:31:37
Oke, dat zijn dus drie berichten in 5 jaar tijd, plus deze van 2010. Dat maakt het "schokkende" totaal van 4!.

Ik ben het met je eens dat ieder geval er een te veel is, maar er zijn echt voldoende regels omtrent het handelen met het vuurwapen. Als je het vuurwapen verliest heb je echt een gigantisch probleem en kan je er vanuit gaan dat het je baan kan kosten.... Wat zou je verder nog willen aan regels. De regel is gewoon dat je het vuurwapen niet mee naar huis neemt behalve als je naar een IBT dag moet of werkzaamheden hebt op een andere locatie als je vaste werkplek of iets dergelijks. Als hij dan gestolen wordt uit je huis kan je er wat mij betreft vrij weinig aan doen. Ik heb een kluisje maar ook die kunnen ze natuurlijk altijd openbreken/losbreken/meenemen. Je kan het dus nooit 100% voorkomen. Ik denk dat een regel als: gij zult goed om gaan met uw wapen, er in het eerste geval niet voor had gezorgd dat deze collega opeens wel aan zijn wapen had gedacht.

ps. het geenstijl gehalte kwam bij mij voort uit de term huiliehuilie......
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.