Meldingomschrijving in alarmering regio Zeeland

Auteur Topic: Meldingomschrijving in alarmering regio Zeeland  (gelezen 4957 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Gepost op: 15 december 2010, 15:41:55
Met regelmaat zie ik alarmeringen in de regio Zeeland in de meest verschillende vormen voorbij komen. Even een aantal voorbeelden:

Ongeval:
14:58:55 15-12-10 GROUP-1 P 1 4742 SCHELVRIJWEGELING YERSEKE Verk.ongev. materiele beknelling KANAALWEG
09:30:04 07-12-10 GROUP-1 P 1 4739 ABBEKINDERSEZANDWEG GOES Verk.ongev.letsel
00:42:34 02-12-10 GROUP-1 P 1 5570 5560 RONDWEG - N253 SLUIS ongeval
07:47:07 13-10-10 GROUP-1 P 2 4231 4832 PHILIPSDAM - N257 16,5 BRUINISSE assistentie aan politie bij ongeval
13:36:00 03-10-10 GROUP-1 P 1 4734 BAARLANDSEZANDWEG KWADENDAMME Eenzijdig ongeval afslag kwadendamme
22:35:45 23-04-10 GROUP-1 P 1 4735 7335 A58 L 126,0 RILLAND Verkeersongeval
07:23:32 13-12-10 GROUP-1 P 1 5535 5570 5560 MOLENWEG 1 SINT KRUIS Beknelling

Brand
11:25:43 13-12-10 GROUP-2 P 1 4530 SIR WINSTON CHURCHILLLAAN 8 MIDDELBURG Brand CSW Toorop11:27:22 13-12-10 GROUP-1 P 1 4550 SIR WINSTON CHURCHILLLAAN 8 MIDDELBURG Binnenbrand CSW Toorop

20:19:49 09-12-10 GROUP-1 P 1 5630 OUDE VAART 48 TERNEUZEN Brand20:21:30 09-12-10 GROUP-1 P 1 5650 OUDE VAART 48 TERNEUZEN Binnenbrand

09:50:54 12-10-10 GROUP-1 P 1 4533 MEANDERHOF 217 MIDDELBURG Wonen bi (NB: middel-brand)


En zo zijn er nog veel meer te vinden uiteraard.

Ik vraag me af hoe dit stand is gekomen en waarom men zoveel omschrijvingen hanteerd voor iets wat uiteindelijk toch op hetzelfde neer komt?




Ba(a)s

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,055
Reactie #1 Gepost op: 15 december 2010, 15:52:53
Als ik het zo zie, lijkt het erop dat de centralisten van Zeeland gewoon een classificatie in elkaar knutselen op basis van de informatie die ze krijgen aan de telefoon. Dus is er niets conform landelijke regels enz... ::)
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #2 Gepost op: 15 december 2010, 16:35:22
Als ik het zo zie, lijkt het erop dat de centralisten van Zeeland gewoon een classificatie in elkaar knutselen op basis van de informatie die ze krijgen aan de telefoon. Dus is er niets conform landelijke regels enz... ::)

Dat idee heb ik ook. Afwijkende meldingsclassificaties die ze van de politie krijgen en de tekst vervolgens handmatig aanpassen waardoor het steeds weer anders kan zijn. Niet handig lijkt mij, dan kan er ook geen uniform inzetvoorstel op losgelaten worden.


Wouter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,542
Reactie #3 Gepost op: 15 december 2010, 16:47:52
Ik zie ook wel eens dat er gewoon helemaal niks staat.


vuurvlieg

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 268
  • Martin
Reactie #4 Gepost op: 19 december 2010, 03:25:19
11:25:43 13-12-10 GROUP-2 P 1 4530 SIR WINSTON CHURCHILLLAAN 8 MIDDELBURG Brand CSW Toorop11:27:22 13-12-10 GROUP-1 P 1 4550 SIR WINSTON CHURCHILLLAAN 8 MIDDELBURG Binnenbrand CSW Toorop

20:19:49 09-12-10 GROUP-1 P 1 5630 OUDE VAART 48 TERNEUZEN Brand20:21:30 09-12-10 GROUP-1 P 1 5650 OUDE VAART 48 TERNEUZEN Binnenbrand

Bij de eerste melding voor de 4530 en 5630 gaat het om een brand, bij de tweede  voor de 4550 en 5650 gaat het om binnenbrand.

Als ik het een beetje vertaal naar het haaglandse gaat ik er vanuit dat voertuigen eindigend op 30 TS zijn, en voertuigen eindigend op 50 redvoertuigen.
Misschien gebruikt men de trem brand om een TS te koppelen aan een incident, en vervolgenss de term binnenbrand om een RV te koppelen?
Hoewel het dan weer vreemd is dat daar zoveel tijd tussen moet zitten.

Of de persson die aanneemt geeft aan dat het een brand is, zodat het incident vast uitgegeven kan worden. Daarna besluit de uitgever na het lezen van meer informatie om er een ander voertuig aan te koppelen.
Martin  Centralist RAC Haaglanden (ex) Vrijwilliger Brandweer Schoolbezoeker Brand Veilig Leven


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #5 Gepost op: 19 december 2010, 11:40:37
Is het dan niet verstandiger om de eerste stap over te slaan en meteen binnenbrand te maken en er ook meteen een rv gekoppeld zit als we van jou verhaal uitgaan?


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #6 Gepost op: 19 december 2010, 11:43:00
Hangt er vanaf, wat Vuurvlieg al zegt. Hoe komt de melding binnen, hoe concreet is de informatie, wat voor aanvullende informatie volgt er nog. Misschien is "brand" een soort "brandgerucht" waarbij de informatie niet concreet genoeg is om een "trein" (zoals in sommige regio's) de straat op de sturen. Als de informatie even later wat concreter wordt dan kan men altijd nog opschalen naar Binnenbrand zodat er extra voertuigen uit komen rollen. Zomaar een gok, misschien weet Tim meer?


1300001-MR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,198
Reactie #7 Gepost op: 20 december 2010, 10:28:26
Ik zie ook wel eens dat er gewoon helemaal niks staat.
Dat is dan wellicht met een reden.
vb. 11:35:20 05-12-10 P 2 4837 KRAAIJENSTEINWEG BURGH-HAAMSTEDE  

Bij de eerste melding voor de 4530 en 5630 gaat het om een brand, bij de tweede  voor de 4550 en 5650 gaat het om binnenbrand.

Als ik het een beetje vertaal naar het haaglandse gaat ik er vanuit dat voertuigen eindigend op 30 TS zijn, en voertuigen eindigend op 50 redvoertuigen.
Misschien gebruikt men de trem brand om een TS te koppelen aan een incident, en vervolgenss de term binnenbrand om een RV te koppelen?
Hoewel het dan weer vreemd is dat daar zoveel tijd tussen moet zitten.

Of de persson die aanneemt geeft aan dat het een brand is, zodat het incident vast uitgegeven kan worden. Daarna besluit de uitgever na het lezen van meer informatie om er een ander voertuig aan te koppelen.
Alles in de 50-reeks zijn redvoertuigen en alles in de 30 en 40 reeks zijn tankautospuiten.

Zoals Hunter aangaf zal het in sommige gevallen van de melder/melding afhangen wat er aangemaakt wordt.

Zou het verder niet kunnen verschillen per centralist? De een kiest voor beknelling, de ander voor ongeval en weer een ander voor verk. ong. letsel. Iets wat eigenlijk niet zou mogen, maar ik heb het idee dat dit toch zo is.


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #8 Gepost op: 20 december 2010, 16:42:34
Zou het verder niet kunnen verschillen per centralist? De een kiest voor beknelling, de ander voor ongeval en weer een ander voor verk. ong. letsel. Iets wat eigenlijk niet zou mogen, maar ik heb het idee dat dit toch zo is.  

Dat laatste is logischerwijs geen meldingsclassificatie van de brandweer,maar van de politie. Als dat niet door de dienstdoende centralist wordt aangepast naar "Beknelling" of een andere, brandweeer-specifieke meldingsclassificatie dan krijg je dus iets "blauws" te zien, dat gebeurt overigens niet alleen in Zeeland hoor :)


Timmos

  • Persfotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,326
    • Tim-Koster.nl
Reactie #9 Gepost op: 20 december 2010, 17:39:41
Zomaar een gok, misschien weet Tim meer?

Ligt voor zover ik weet puur aan de centralist.. Ben zelf ook een beetje de weg kwijt hierzo.. Een P2 Assistentie ambulance voor een gecontroleerde bevrijding, een P2 assistentie politie voor het reinigen van een wegdek.. Verk.ongev.letsel was vaak een gecontroleerde bevrijding maar ben ook al beknellingen tegen gekomen..

De brand in Terneuzen was tijdens de oefenavond, bekend was dat er nog 1 persoon binnen was, misschien gelijk een TS gepiept om tijd te winnen, maar lijkt mij stiekem dat binnenbrand maken geen seconde langer hoeft te duren..

98uiye