Waterongevallen OSC of OVD ?

Auteur Topic: Waterongevallen OSC of OVD ?  (gelezen 16587 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #20 Gepost op: 29 augustus 2004, 11:50:49
helemaal mee eens.Ik heb het al eens eerder vermeld,op de een of andere manier wordt er telkens weer bij de brandweer aangeklopt voor reddingen op het water.
Dus waar liggen de problemen nu?

Als je aan wil kloppen om hulp is er alleen de deur van de familie 112, en dan kom je vanzelf bij de brandweer. Kunst !! ;D En dat is wel eens een probleem, dat is waar. Want dan is het wel meteen de melding "van" de brandweer, en dan wil die het meteen ook zelf doen. Vroeger werd RB Huizen gealarmeerd via de politie met een KNBRD porto. Waren het nog geen brandweermeldingen. Het gedonder begon pas met de verplaatsing van de alarmering naar de brandweerkazerne. Pas toen werd het de brandweer duidelijk wat er niet allemaal te doen was op het water en werd "redden op het water"ineens "hot".
Ik heb niets tegen de brandweer, maar wel tegen de manier waarop ze het redden op het water naar zich toe halen. Er is echt genoeg deskundigheid bij de KNRM, maar ook die liggen (en dat is geen geheim) regelmatig met elkaar te rollebollen in plaats dat de brandweer luistert naar hoe het op het water al decennia gaat. Je kan dat niet zomaar even omgooien omdat je het als brandweer nou een maal anders doet. En aan de kust is dat anders, het is niet moeilijk een reddingsbrigade onder te brengen bij de brandweer. Daar speelt het hele marifoon verhaal niet, want uit een eerdere discussie bleek al dat ook deze kustbrigades de marifoon niet zagen zitten.

Henk


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #21 Gepost op: 29 augustus 2004, 11:52:48
wat is er zo speciaal aan een marifoon ???het is in mijn ogen een dood normale verbindingsmiddel niks meer niks minder.Dus als de brandweer zich wil uitrusten met een marifoonkanalen in hun mobilofoons zal dat gewoon gebeuren.

Verder begin ik de problemen in te zien die HOGE heeft op het water,als zij de waarde van de brandweer niet inzien wat is hun waarde dan op het water want ook zij varen in een plastiek bootje


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #22 Gepost op: 29 augustus 2004, 12:17:14
wat is er zo speciaal aan een marifoon ???het is in mijn ogen een dood normale verbindingsmiddel niks meer niks minder.Dus als de brandweer zich wil uitrusten met een marifoonkanalen in hun mobilofoons zal dat gewoon gebeuren.

Verder begin ik de problemen in te zien die HOGE heeft op het water,als zij de waarde van de brandweer niet inzien wat is hun waarde dan op het water want ook zij varen in een plastiek bootje
Nou, het probleem van marifoon kanalen in een mobilofoon, behalve dat dat illegaal is, is dat allerlei (verplichte) voorzieningen die op een marifoon wel zitten op de mobilofoon niet zitten. Ik noemde al de ATIS. Dan is er nog de voorziening dat een marifoon bij het aanzetten op 16 moet staan. (als dat niet zo is wordt hij niet type goed gekeurd) . Dat het niet toegestaan is komt omdat de marifoon in combinatie met je eigen gesloten net het gevaar oplevert dat het marifoongedeelte alleen gebruikt zal gaan worden om mee te zenden. Dat de overige tijd afgestemd zal zijn op het eigen net en je dus via de marifoon niet bereikbaar bent. En dat is nu net niet de gedachte achter de marifoon. Dus een brandweer met een marifoon, mogelijk een portable marifoon (wel op een hoog punt gaan staan)  vind ik een goed idee.

Maar alleen al de gedachte, kanaal 16 als een "gewoon" kanaaltje in je mobilofoon douwen, onderstreept nog even het verschil in onze denkwijzen.
16 is geen gewoon kanaaltje maar onze lijflijn, een heilig kanaal voor alle zeelieden. Niet voor niets is er voor het gebruik (anders dan aan de gesloten netten) een speciaal  bedieningscertificaat vereist, minimaal het Marcom A. Er zit een hele wereld van voorschriften, protocollen en procedures achter het "kanaaltje 16".

Er moet duidelijk over en weer nog heel wat begrip gekweekt worden voor deze werelden in elkaar over kunnen vloeien.

Henk


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #23 Gepost op: 29 augustus 2004, 12:22:45
Peter,

wat betreft onze plastick boot, deze is ook kwetsbaar voor brand, maar het bestrijden van brand zien we niet als onze hoofdtaak. Maar dat is voor de brandweer toch anders? Waren jullie daar niet oorspronkelijk voor bedoeld? Wat je nu naar voren brengt is denk ik de kern van de zaak. Het zou zo mooi zijn als de brandweer en de reddingsdiensten niet allemaal hetzelfde zouden gaan doen maar elkaar zouden gaan aanvullen. De brandweer als weer als "brandweer" zou ik maar zeggen en niet als reddingsbrigade op de brandweer manier.

Henk


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #24 Gepost op: 29 augustus 2004, 13:05:53
Peter,

wat betreft onze plastick boot, deze is ook kwetsbaar voor brand, maar het bestrijden van brand zien we niet als onze hoofdtaak. Maar dat is voor de brandweer toch anders? Waren jullie daar niet oorspronkelijk voor bedoeld? Wat je nu naar voren brengt is denk ik de kern van de zaak. Het zou zo mooi zijn als de brandweer en de reddingsdiensten niet allemaal hetzelfde zouden gaan doen maar elkaar zouden gaan aanvullen. De brandweer als weer als "brandweer" zou ik maar zeggen en niet als reddingsbrigade op de brandweer manier.

Henk
vandaar ook mijn misschien "prikkelende reactie" ;)
Ik denk dat wat Peter Adema al aangaf incident managment op het water,zoals er nu is voor de snelwegen,dat dat een goede optie is


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #25 Gepost op: 29 augustus 2004, 15:06:19
Henk heeft gelijk dat een kanaaltje 16 in een mobi drukken echt veelste te kort door de bocht is..
en daarmee los je niets op..

C2000 en een Marifoon naast elkaar zou mogelijk iets oplossen in technishe zin, maar zeker nog niets iets in operationele zin en in de zin van culturen..

Patrick, het CTPI is een onderdeel en een specifieke wijze van het proces incidentmanagement..  
Verder mag het bekend zijn, dat de brandweer wet en de internationaal regels over het redden op het water weleens met elkaar strijdig zijn..

Henk gaat mij veelste te kort door de bocht om te zeggen dat brandweer er alleen is voor het blussen op het water. en ik vind de toon die Henk aanslaat, z'n boodschap echt te kort doet. want inhoudelijk wat tie zegt klopt wel. maar is ook wel erg eenzijdig bekeken..

De brandweer en de reddingsdiensten samen moeten de klus klaren, en moeten dus begrip krijgen voor het werken op het water, voor elkaar..  De brandweer inzet methode werkt niet direct op het water.. en een OSC inzet zonder controle over de eenheden op het land werkt ook niet..
Dus wat mij betreft word het een congres over IncidentManagement op het water.. Ik heb al wat lijntjes uitgezet..

Maar dan zijn we er nog niet


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #26 Gepost op: 29 augustus 2004, 15:12:34
Henk heeft gelijk dat een kanaaltje 16 in een mobi drukken echt veelste te kort door de bocht is..
en daarmee los je niets op..

C2000 en een Marifoon naast elkaar zou mogelijk iets oplossen in technishe zin, maar zeker nog niets iets in operationele zin en in de zin van culturen..

Patrick, het CTPI is een onderdeel en een specifieke wijze van het proces incidentmanagement..  
Verder mag het bekend zijn, dat de brandweer wet en de internationaal regels over het redden op het water weleens met elkaar strijdig zijn..

Henk gaat mij veelste te kort door de bocht om te zeggen dat brandweer er alleen is voor het blussen op het water. en ik vind de toon die Henk aanslaat, z'n boodschap echt te kort doet. want inhoudelijk wat tie zegt klopt wel. maar is ook wel erg eenzijdig bekeken..

De brandweer en de reddingsdiensten samen moeten de klus klaren, en moeten dus begrip krijgen voor het werken op het water, voor elkaar..  De brandweer inzet methode werkt niet direct op het water.. en een OSC inzet zonder controle over de eenheden op het land werkt ook niet..
Dus wat mij betreft word het een congres over IncidentManagement op het water.. Ik heb al wat lijntjes uitgezet..

Maar dan zijn we er nog niet
nee,voordat ook alle neuzen dezelfde kant op wijzen ben je een mooi poosje verder ;)


Patrick

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 132
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #27 Gepost op: 29 augustus 2004, 16:31:55
Patrick, het CTPI is een onderdeel en een specifieke wijze van het proces incidentmanagement..  
Verder mag het bekend zijn, dat de brandweer wet en de internationaal regels over het redden op het water weleens met elkaar strijdig zijn..
Zover we te maken hebben met de SAMIJ (voor het ijselmer) en SOW (voor de waddenzee) is het volgens mij duidelijk, want zijn gewoon de nationale regelingen van toepassing. De checklist van de regionale brandweer fryslan is daarbij volgens mij ook duidelijk in.

Inrichten CTPI te water en overleg OSC.


vistuig

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 447
    • KNRM Dordrecht
Reactie #28 Gepost op: 29 augustus 2004, 16:48:01
in onze regio hebben alle nieuwe brandweer vaartuigen gewoon een marifoon aan boord. En wij hebben een mobilofoon waarmee we op brandweer kanalen kunnen zenden dus contact is er bij ons wel.
en in alle gewesten  wordt de stem van het water  met zijn eeuwige rampen  gevreesd en gehoord


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #29 Gepost op: 29 augustus 2004, 17:29:15
Zover we te maken hebben met de SAMIJ (voor het ijselmer) en SOW (voor de waddenzee) is het volgens mij duidelijk, want zijn gewoon de nationale regelingen van toepassing. De checklist van de regionale brandweer fryslan is daarbij volgens mij ook duidelijk in.

Inrichten CTPI te water en overleg OSC.

Met betrekking tot gebruik van de marifoon en SAR regelingen heb je te maken met internationale regelgeving. Zeker in de werkgebieden van de kustwacht.
Het IJselmeer gebied en Waddenzee horen daar ook bij.

Verder wil je als redders op het water via de juiste marifoonkanalen assistentie van de omvarende schepen nodig hebt.. is het erg handig dat je weet hoe de spelregels zijn op het water, en hoe je correct gebruik maakt.

Maar alleen met de communicatie via Marifoon ben je er niet..