''Nou, het probleem van marifoon kanalen in een mobilofoon, behalve dat dat illegaal is, is dat allerlei (verplichte) voorzieningen die op een marifoon wel zitten op de mobilofoon niet zitten. Ik noemde al de ATIS. Dan is er nog de voorziening dat een marifoon bij het aanzetten op 16 moet staan. (als dat niet zo is wordt hij niet type goed gekeurd) . Dat het niet toegestaan is komt omdat de marifoon in combinatie met je eigen gesloten net het gevaar oplevert dat het marifoongedeelte alleen gebruikt zal gaan worden om mee te zenden. Dat de overige tijd afgestemd zal zijn op het eigen net en je dus via de marifoon niet bereikbaar bent. En dat is nu net niet de gedachte achter de marifoon. Dus een brandweer met een marifoon, mogelijk een portable marifoon (wel op een hoog punt gaan staan) vind ik een goed idee.
Maar alleen al de gedachte, kanaal 16 als een "gewoon" kanaaltje in je mobilofoon douwen, onderstreept nog even het verschil in onze denkwijzen.
16 is geen gewoon kanaaltje maar onze lijflijn, een heilig kanaal voor alle zeelieden. Niet voor niets is er voor het gebruik (anders dan aan de gesloten netten) een speciaal bedieningscertificaat vereist, minimaal het Marcom A. Er zit een hele wereld van voorschriften, protocollen en procedures achter het "kanaaltje 16". ''
ik wil toch hier nog even op reageren, dat er een wereld van voorschriften, enz achter kanaaltje 16 zitten, dat begrijp ik, zij worden immers vaak gebruikt door mensen die geen of weinig ervaring hebben met communicatie, dat het voor jullie de lifeline is begrijp ik ook, daar heeft de brandweer zijn regiokanaal voor, maar tijdens een grote inzet met meerdere diensten, totaal niet intressant, het enig belang op dat moment is bereikbaarheid, en communicatie, je kan immers afspreken naar een ander kanaal te gaan (bijv.83), de ATIS info is tijdens het incident voor brandweer en andere hulpdiensten ook niet intressant, zij melden zich toch in met hun voertuignummer, c.q. functie, wat voldoende zegt wie ze zijn. even een kanaaltje in een porto zetten is helemaal niet verboden, er zijn afspraken gemaakt voor Marifoons en portofoons aan boord van schepen en die moeten sinds 1989 een ''Automatic Transmitter Identification System'' ingebouwd hebben.
De ATIS-verplichting geldt voor bijna alle marifoons en maritieme portofoons in de binnenvaart en de pleziervaart, dus niet voor de hulpdiensten op het land.
echter als deze samen moeten werken is het wel zo handig als men met elkaar kan communiceren, een ovd heeft meestal meerdere porto's om zijn nek hangen, en kan in een dergelijk geval er een afstemmen op het afgesproken ''marifoonkanaal'', zo blijft hij voor beide bereikbaar.
bovendien mag in geval van nood regels overtreden worden, mits verantwoord, en ga er maar van uit dat een OVD van de brandweer voldoende opgeleid is om die beslissing te nemen.
mischien erg kort door de bocht, maar ik wil het wel even kwijt, ik ga nog steeds van een goede samenwerking uit, al dan niet met elkaar geoeffend, maar wel ieder in zijn waarde latend, en gebruik maken van elkaars expertise ten einde de hulpverlening zo goed en spoedig mogelijk te laten verlopen.