beste Peter ik zou de citeerfunctie wel willen gebruiken, maar weet niet hoe dit moet.
voor wat betreft de opleiding voor de marifoon , is gesteld (5jaar geleden al) C2000 komt er aan en dan is dat niet meer nodig.(val me niet aan we moeten het er gewoon mee doen) en ja hij wordt eventueel gewoon gebruikt met of zonder certificaat, en mijns inziens terecht, wij willen wel maar mogen niet.(opleiding)
dat als C2000 komt, het naast elkaar gebruikt zal moeten worden, beseffen veel Bobo's op BZK nog niet, dus wederom helaas.
kanaal 83 duplex is mij bekend, maar DHR doet het er mee.
en ja wat jacques stelt dat ik de orion pak, helaas ik kan niet vliegen, maar nood aan de man vindt ik vast een piloot.
het verbaasd mij iedere keer weer dat iedereen praat over protocol's, regelgeving en afspraken, maar dat heel vaak in de aanloop van een groot incident dit juist fout loopt en veel inschattingsfouten en het niet toepassen van de afspraken en geleerde regels, het met elkaar goed communiceren gewoon fout gaat.
dan heb ik het niet over de mensen op de ambu, de brandweer auto of de reddingsboot, die doen allen gelijk hun werk waar ze voor opgeleid zijn en ervaring in hebben, echter de onderlinge communicatie gaat vaak mis, werkt langs elkaar heen en gaat ieder zijn eigen weg, de politie heb ik niet genoemd, die kunnen in aanvang vaak alleen maar het verkeer proberen te regelen.
frustreerd dit nou niet, sommigen van jullie proberen dit al jaren in goede lijn te krijgen.
Ik sta al jaren aan de kant, ben zelf geen hulpverlener(soms deel ik voor de lol de koffie uit,soms ook wel 10uur achter elkaar, maar dat vind ik leuk) maar sta daar vaak wel met een doel(zakelijk), ik hoor vaak de volledige communicatie(meerdere kanalen tegelijk) zie wat er wel en niet gebeurd en frons dan mijn wenkbrouwen, en ja dan pak ik niet die orion, maar als het moet wel een brandweer auto of iets dergelijks.(uiteraard na toestemming, of zelfs op verzoek)
en ja dan gebruiken we wel eens verbindingsmiddelen op kanalen waar we mischien niet thuis horen, maar dit is uitsluitend in het voordeel om tot een betere communicatie bij het incident te verkrijgen.
vaak wordt er ook te laat een eigen netwerk opgezet, of gebeurd dit zeer gebrekkig, of zijn de middelen gewoon niet aanwezig.
al met al probeer ik door mijn soms domme, onprofessionele, scherpe en soms licht kwetsende (beslist niet beschadigend bedoeld)opmerkingen een beidrage te leveren aan de discussie.
veel regelgeving, richtlijnen en wetgeving liggen binnen handbereik naast mij, maar weet iedereen nou precies wat er instaat, of zelfs waar het staat, ik moet een verhaal soms 6 keer lezen voor ik 1 keer er een conclusie uit kan trekken, en vaak blijkt het dan nog voor meerdere uitleg vatbaar.
ik wil alleen maar aangeven dat het heel moeilijk is om alles goed toe te passen en dan ook de verschillende diensten nog eens op elkaar aan te laten sluiten, met overal mensen die allen een individu zijn en vaak toch nog hun eigen gang gaan.