Waterongevallen OSC of OVD ?

Auteur Topic: Waterongevallen OSC of OVD ?  (gelezen 16545 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #60 Gepost op: 31 augustus 2004, 11:25:14
dat is waar, maar misschien moet er dus van elke organisatie die aan het redden zijn er altijd een cooridnator, OVD, dus aan de wal zijn om met alle partijen de coordinatie te doen..

Dus de OSC zou dus ook aan de wal moeten zijn..

Maar dat is invulling van het proces en dat is ook afhankelijk van het soort incident.. en de hoeveelheid andere hulpverleners van andere disciplines..


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #61 Gepost op: 31 augustus 2004, 12:59:51
Een moterkap overleg is naar mijn inzien toch net wat moeilijker op het water, je kan twee tellen langszij bij elkaar gaan liggen en snel doorpraten wat er gaat gebeuren. Hierbij heeft 1 boot de leiding, meestal de reddingsboot die als eerste ter plaatse is of een grote boot (meer voorzieningen). Een overleg met de mensen op de kant is meestal niet haalbaar omdat dan alle boten naar de kant moeten.

9910001

Je moet dat motorkap overleg niet te letterlijk nemen, het gaat er om dat de mensen belast met de uitvoering overleggen omtrent het plan van aanpak, dat kan ook via de radio of desnoods telefoon, zoals ik al eerder zei, het gaat er om dat het een overleg is tussen uitvoerenden op basis van gelijkwaardigheid, waar precies en hoe doet minder ter zaken
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #62 Gepost op: 1 september 2004, 01:27:43
Je moet dat motorkap overleg niet te letterlijk nemen, het gaat er om dat de mensen belast met de uitvoering overleggen omtrent het plan van aanpak, dat kan ook via de radio of desnoods telefoon, zoals ik al eerder zei, het gaat er om dat het een overleg is tussen uitvoerenden op basis van gelijkwaardigheid, waar precies en hoe doet minder ter zaken

iedereen op z'n eigen motorkap a.h.w...


Henk


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #63 Gepost op: 1 september 2004, 11:10:25
Dat alle hulpverleners iemand op de kant moeten houden spreekt ook niet voor zich omdat je vanuit 4 havens ook niets kan doen. Mogelijk bekijk ik het vanuit iets ruimers water maar de leiding over de boten is het gemakelijkst vanaf het water. Het kan vanaf het land maar daar moet je wel de mogelijkheden voor hebben.

Een dergelijk moterkap overleg zonder moterkap dus via telefoon, mobi of marifoon. Zal altijd gebeuren ook op het water maar wel neemt of krijgt 1 boot de leiding.

9910001
9910001


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #64 Gepost op: 1 september 2004, 14:00:55
Een dergelijk moterkap overleg zonder moterkap dus via telefoon, mobi of marifoon. Zal altijd gebeuren ook op het water maar wel neemt of krijgt 1 boot de leiding.
9910001

Die ene boot kan zelfs van een hele andere discipline zijn, bijvoorbeeld het schip van de wacht van de KM
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #65 Gepost op: 1 september 2004, 17:48:25
Die ene boot kan zelfs van een hele andere discipline zijn, bijvoorbeeld het schip van de wacht van de KM

Heeft de marine dan c 2000?

Henk


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #66 Gepost op: 1 september 2004, 17:53:21
Heeft de marine dan c 2000?

Nee net zoals wij en jullie heeft ook de marine dat (nog)niet, maar gelukkig gaat de communicatie op het open water al een tijdje goed zonder C2000, als dat laatste al werkt een eindje uit de kust ......

Maar diverse eenheden van de marine hebben al toestemming tot gebruik van C2000 (waaronder de kustwacht)
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #67 Gepost op: 2 september 2004, 10:33:35
Marine heeft ook minder behoefte aan c2000, dit omdat het wel een tijdje duurt voordat ze vast liggen geknoopt aan de kant. Verder heeft de marine veprlegend personeel op de schepen zitten en in noodgevallen een heli.

9910001
9910001


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #68 Gepost op: 2 september 2004, 14:08:12
Ach, wie heeft er nou wel echt behoeft aan c2000...

Henk


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #69 Gepost op: 2 september 2004, 21:27:33
We geven de OvD en OSC gewoon hetzelfde autootje en degene die stuurt mag niet praten, dus de bijrijder is centralist en de bestuurder de leidinghebbende!
;D

Voor degene met slechte ogen, in de rode band van dit gele voertuig staat vooraan op de zijkant in WIT "OSC" en daarachter in ZWART "BRANDWEER".

Dus wie rijdt er in deze bus?  ???
Elke hulpverlening start met communicatie.