Los van de vermeende statistieken en andere presumpties, is het wel zeer onwenselijk dat zo'n standpunt uitlekt. Ik dacht eerst dat de KL dit bewust naar buiten had gecommuniceerd en dat vond ik heel bijzonder, gezien de positie van de politie als uitvoeringsorgaan ondergeschikt aan het bevoegd gezag. Blijkt het een
uitgelekte e-mail is, al lees ik dat in de meeste mediaberichten niet terug. Lijkt nu net alsof de politie zich openlijk mengt in het politieke debat en dat is niet de positie die de politie hierin zou moeten hebben, zoals zij zelf ook aangeeft:
De besluitvorming rond het eventueel reguleren van hennepteelt is een politieke aangelegenheid, stelt de korpsleiding in een reactie op het uitlekken van de e-mail. Het is niet aan de politie om daarover een standpunt in te nemen. Van diverse regionale driehoeken – waarin de regioburgemeester overlegt met het Openbaar Ministerie en de politie – kreeg de korpsleiding echter de vraag hoe de politie vanuit haar professionele ervaring tegen deze ontwikkeling aankijkt. Dat heeft de korpsleiding in deze e-mail geformuleerd.
Toch kan ik mij niet aan de indruk onttrekken dat deze visie voortkomt uit overwegingen van politieke aard in plaats van professionele aard. Het zal niet zo zijn dat het standpunt van de belangrijkste handhaver op dit vlak afwijkt van de visie van de minister. In het oude bestel hadden de respectievelijke korpsleidingen vast niet allemaal op deze lijn gezeten. Noch vanuit politieke, noch vanuit professionele overwegingen.
Volgens mij zijn er overigens wel onderzoeken gedaan naar de voors en tegens van legalisering van wietteelt, maar daar heb ik vaak wel mijn vraagtekens over de politieke kleuring van die rapporten. Wil de échte objectieve onderzoeker opstaan?