@ Maarten:
De politie die zich mengt in een politiek debat? Niets vreemds aan. Sinds een wazige adviseur van KC-taken en BOA agenten vooral oproept om de politie eed door de plee te trekken, verbaas ik mij nergens meer over.
Als belangrijkste handhaver in dit dossier kun je vanuit je professionaliteit natuurlijk prima deelnemen aan het publieke debat, maar geen hard standpunt innemen. Voor ambtenaren in z'n algemeenheid - en dus ook voor de politie - geldt: loyaal aan de democratisch gekozen bewindspersoon (primaat van de politiek). Interessant artikel over die verhouding, als het je interesseert:
http://www.nsob.nl/wp-content/uploads/Va-t-Hart_Van-der-Steen.pdf. En daar zit hem de crux: je kunt hierin niet loyaal zijn aan de bewindspersonen (minister vs. burgemeesters als bevoegd gezag), omdat zij sterk van mening verschillen. Het is dus altijd een politiek issue.
In theorie kun je dus een situatie krijgen dat een burgemeester vóór is en de politie openlijk tegen, of (bij een nieuwe minister met een andere visie) de minister vóór is en de politie openlijk tegen. Dat levert wel een heel bijzondere politiek-ambtelijke verhouding op.
Maar goed, het was dus ook niet bedoeld als publiek standpunt.
Het door jou aangehaalde voorbeeld ken ik verder niet.