In mijn ogen is het hele wietpas (bestaat er geen hash meer ?) verhaal een zeer omslachtige manier om iets simpels te bereiken.
Een verbod op de verkoop van softdrugs aan mensen die geen geldig Nederlands legitimatie bewijs hebben lijkt mij het zelfde resultaat op te leveren .
Het zijn tenslotte de drugs toeristen die het probleem (de overlast) veroorzaken maar moet je daarom een enorme groep Nederlanders gaan registreren ? .
Rond supermarkten en zo hangen vaak groepen alcoholisten rond die dicht bij het goedkope bier willen zitten, leveren ook overlast op maar geen mens komt er met een bierpas (goddank , plop
).
Legalisatie is onmogenlijk ivm europesche regelgeving waardoor ook de beste oplossing ,nl. het legaliseren op europees niveau nooit zal gebeuren.
Het gedoogbeleid opheffen lijkt me ook geen oplossing, er zou een enorme stijging van thuiskwekers komen vrees ik ( en de gevolgen daar van kunnen we vaak lezen op dit forum) en er zouden weer allemaal duistere huisadresjes komen waar geen 5 gram regeling en legitimatieplicht van kracht zal zijn dus word voor minderjarigen ook een stuk makkelijker om aan softdrugs te komen.
Ook vrees ik dat juist dan het overlast probleem zal groeien,denk bijvoorbeeld aan de drugs runners die onze snelwegen nog niet zo lang geleden terroriseerde.
Dan is er nog de groep "stiekeme" rokers meerderjarige die nog bij hun ouders wonen of partners die er niet het zelfde over denken,als de pas van de overheid zou moeten komen dan word hij denk ik per post verzonden wat een beetje het zelfde effect zou hebben dan als je een bekeuring thuis gestuurd krijg omdat je een prostituee opgepikt heb
.
Dus gewoon een simpele regel,alleen verkoop aan inwoners van Nederland,legitimeren moet je je toch al om binnen te mogen ivm de leeftijd dus kost zelfs geen extra werk ook voor de controleurs niet want bij een bezoek word iedereen gecontroleerd op het bij zich hebben van een legitimatie bewijs en de leeftijd dus daar kunnen bij het aantreffen van een buitenlandse bezoeker dus de zelfde maatregelen (sluiting) op toegepast worden.
Heel eenvoudig op te lossen dus eigenlijk.
Ferry