Wietpas, gedoogbeleid en discussie omtrent de opiumwet

Auteur Topic: Wietpas, gedoogbeleid en discussie omtrent de opiumwet  (gelezen 55716 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

zwelgje

• Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
Reactie #80 Gepost op: 2 mei 2012, 10:59:47
Hoezo? Het gebeurd wel vaker dat justitie een aangifte seponeert, dan komt er geen rechter aan te pas. Dit is een casus voor het Europees hof, laat ze maar een advocaat zoeken en het op die wijze proberen. Deze aangiftes zijn bedoeld als protest en daar is een aangifte niet voor bedoeld.

(Vooropgesteld: Ik neem Telegraaf berichten altijd met een schep zout, dus het zal hopelijk iets genuanceerder liggen. Maar ik kan geen verklaringen van het OM zelf vinden, dus is mijn reactie puur gebaseerd)

Het seponeren van een aangifte is niet hetzelfde als het, op voorhand, instrueren van het niet opnemen van een aangifte.
Daarmee begeeft het OM zich op glad ijs. Want volgens mij is de wet nog altijd zo dat een opsporingsambtenaar in principe verplicht is om een aangifte op te nemen.

Een geseponeerde aangifte geeft de mogelijkheid om naar de rechter te stappen en deze te laten beslissen of het OM terecht afziet van vervolging. Een melding bied deze mogelijkheid, volgens mij, niet (aangezien je als melder niet verzoekt om vervolging). Daarmee sluit het OM dus op voorhand de gang naar de rechter uit, en dat vind ik wel zeker kwalijk.

Dat de Politie en het OM wel betere dingen te doen hebben dan aangiftes te behandelen die voortkomen uit protest, begrijp ik ook wel. Maar dat doe je niet door wetten maar even aan de kant te schuiven. Beter was het geweest om in overleg te treden en 1 of 2 voorbeeld aangiftes op te nemen die dan gebruikt kunnen worden voor een mogelijke rechtszaak.
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten

zwelgje

• Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
Reactie #81 Gepost op: 2 mei 2012, 11:11:56
Hmm dan weet ik wel wat voor soort volk er in dat type autotjes rijdt richting het zuiden.
Als het in het Oosten zou liggen hoeven ze alleen nog maar een paar keer per dag op een kleedje te gaan zitten en bidden maar.

Sorry, iedereen zijn mening en ik ben voorstander van beestjes bij hun naam noemen, maar hier sla je toch de plank mis .
De Marokkaanse en Turkse mensen die zich hier mee bezig houden zijn verre van gelovig. Lagen ze maar op die kleedjes, luisterend naar hun Imam, dan hielden ze zich in ieder geval ver van drugs en dit soort criminaliteit.
(Natuurlijk levert het leven volgens de regels van de Islam andere problemen op voor onze samenleving, maar op het gebied van criminaliteit en drugs is de Islam strenger dan ons wetboek. ;) )
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten

sylvester1986

• Gast
Reactie #82 Gepost op: 2 mei 2012, 12:04:16
Of het nou Antillianen, Marokkanen, Turken, Afrikanen, Nederlanders, Britten of wat dan ook zijn, ik neem het ze niet kwalijk. De overheid kweekt dit soort problemen (straatdealers) en mag er van mij ook voor bloeden. Eigen schuld dikke bult.

sylvester1986

• Gast
Reactie #83 Gepost op: 2 mei 2012, 12:24:18
Politie Limburg controleert op drugstoeristen

MAASTRICHT -  De politie in Limburg houdt op verschillende plekken verkeerscontroles waarbij vooral buitenlanders flyers over het nieuwe drugsbeleid meekrijgen. Op verschillende plaatsen vinden die controles samen met de Duitse politie plaats, maakten woordvoerders van de twee Limburgse politiekorpsen woensdag bekend.

Controles zijn er vooral op toegangswegen naar onder meer Venlo en Maastricht. Aan de controles doet ook de spoorwegpolitie mee, net als ambtenaren van de gemeenten.
In Maastricht houdt de politie bovendien de zogenoemde „uitwaaiereffecten” naar de buitenwijken in de gaten. Daar zitten veel illegale huisdealers. De politie controleert of buitenlanders daar drugs proberen te kopen.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/12045711/__Politie_Limburg_controleert_op_drugstoeristen__.html

C337

• Senior gebruiker
Reactie #84 Gepost op: 2 mei 2012, 12:34:44
Wel mooi om te zien voor de discussie hier...hoe ging het jaren geleden ? ::)

TROS-programma gaat undercover (vermoedelijk eind "80-90)
Lastige Drugsrunners

C337

• Senior gebruiker
Reactie #85 Gepost op: 2 mei 2012, 13:23:57
Edit: Vandaag werk ik weer na, na een aantal dagen vanuit huis werken, op het Beursplein 5. Tussen mijn kantoor en bureau Beursstraat zitten maar 2 pandjes die samen een lengte van zo'n 15 a 20 meter afstand vormen. Dat weerhoud de dealers er niet van om op steenworpafstand vanaf het bureau voor onze rokersruimte (gelegen aan de Warmoesstraat) openlijk klanten te zoeken en (nep)drugs te verkopen...en daar gaat ook nog eens wiet bij komen...

Golly

• Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #86 Gepost op: 2 mei 2012, 17:55:05
Laten ze wiet nou legaliseren en er belasting op heffen, zijn onze tekorten ook meteen opgelost! 098uo
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis

Diamondback

• is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #87 Gepost op: 2 mei 2012, 18:40:14
+1.

Meteen de glastuinbouw uit het slop getrokken, werkgelegenheid gecreëerd, goede controle op het THC-gehalte, direkte eliminatie van de onderwereld in de grijze handel, gecontroleerd logistiek en uiteraard gewoon 21% BTW-beuren.

Doen we ook met bier, alcohol en sigaretten, dus is niet eens opnieuw het wiel uitvinden.

sylvester1986

• Gast
Reactie #88 Gepost op: 2 mei 2012, 18:47:34
+2 O0

crosslee

• Forum gebruiker
Reactie #89 Gepost op: 7 mei 2012, 12:28:31
+1.

Meteen de glastuinbouw uit het slop getrokken, werkgelegenheid gecreëerd, goede controle op het THC-gehalte, direkte eliminatie van de onderwereld in de grijze handel, gecontroleerd logistiek en uiteraard gewoon 21% BTW-beuren.

Doen we ook met bier, alcohol en sigaretten, dus is niet eens opnieuw het wiel uitvinden.

helemaal mee eens! Snap überhaupt niet waarom dit nooit is gedaan. Bedoel die wietpas vind ik een prima idee maar is een halve maatregel. Of zeg als regering we gedogen niet meer, of maak het legaal.