VOS 1 Incident ArkeFly rook + mensen onwel aan boord - Schiphol 16-12-2010

Auteur Topic: VOS 1 Incident ArkeFly rook + mensen onwel aan boord - Schiphol 16-12-2010  (gelezen 6440 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Professor in fictie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 416
  • ^Samen sta je sterk^
Reactie #10 Gepost op: 16 december 2010, 19:53:34

VOS heeft te maken met de noodcode die word afgegeven door de piloot. Ik heb geen hogere vos gezien dan 1 terwijl er toch een stuk of 10 ambu's
er stonden 1 of 2 solo ambu en een ovd-G.

Dit wordt niet door de piloot bepaald, een piloot doet bijvoorbeeld een mayday of panpan call aan de LVL. De luchtverkeersleiding zal de GMK hiervan op de hoogte brengen. GMK maakt een passend VOS scenario aan in GMS waarna de treinen gaan rijden.

PS. Volgens mijn p2000 melder is LL1 ook hier naar toe gestuurd.
Freude am Fahren


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #11 Gepost op: 16 december 2010, 19:57:02
[/u]

Dit wordt niet door de piloot bepaald, een piloot doet volgens mij een mayday of panpan caal aan de LVL. De luchverkeersleiding zal de de GMK hiervan op de hoogte brengen. GMK maakt een passend VOS scenario aan in GMS waarna de treinen gaan rijden.

Echter als een piloot een PAN-PAN roept kan het nooit hoger worden dan vos 1, aangezien vos 2 t/m 4 om mayday's gaat.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #12 Gepost op: 16 december 2010, 19:59:36
Echter als een piloot een PAN-PAN roept kan het nooit hoger worden dan vos 1, aangezien vos 2 t/m 4 om mayday's gaat.

Lijkt mij een beetje krom...  ::) Piloot roept PAN-PAN, toestel verongelukt bij landing en omdat de piloot geen mayday uitgezonden heeft mag het maar maximaal VOS 1 worden...  ::) ::) bnhycf


Gast

  • Gast
Reactie #13 Gepost op: 16 december 2010, 20:24:46
Lijkt mij een beetje krom...  ::) Piloot roept PAN-PAN, toestel verongelukt bij landing en omdat de piloot geen mayday uitgezonden heeft mag het maar maximaal VOS 1 worden...  ::) ::) bnhycf

Wel een heel erg broodje aap fantasie verhaal, niet?
Een piloot zal ook geen PAN-PAN declaren als hij verwacht te verongelukken bij de landing   bnhycf  bnhycf , bovendien is er dan in de toren nog een hele grote mooie rode knop, als je daarop ramt is het direct groot alarm, VOS1 of niet, daar doet de toren niet aan.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #14 Gepost op: 16 december 2010, 20:30:41
Lijkt mij een beetje krom...  ::) Piloot roept PAN-PAN, toestel verongelukt bij landing en omdat de piloot geen mayday uitgezonden heeft mag het maar maximaal VOS 1 worden...  ::) ::) bnhycf

is het niet zo dat als het een pan-pan is dat het een VOS 1 is, maar bij een daarwerkelijke crash hoort een ander niveau, dus dat de VOS situatie dan veranderd naar 5 of 6.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Gast

  • Gast
Reactie #15 Gepost op: 16 december 2010, 20:36:12
... een piloot doet bijvoorbeeld een mayday of panpan call aan de LVL. De luchtverkeersleiding zal de GMK hiervan op de hoogte brengen. GMK maakt een passend VOS scenario aan in GMS waarna de treinen gaan rijden
...

De verkeersleiding neemt geen contact op met de GMK. Wij (Amsterdam radar/ACC) lichten Approach in, zij lichten de toren in en de AOM. De AOM initiëert verdere alarmeringen, niet de LVNL. Alleen bij het indrukken van de grote rode knop  :P


Hiemstra Actueel

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 13
    • HiemstraActueel
Reactie #16 Gepost op: 17 december 2010, 09:31:21
even ter info:

VOS 1 - 'Pan-pan call', een waarschuwing van de piloot dat iets niet in orde is (dit kan van alles zijn).
VOS 2 - 'mayday call', een waarschuwing dat er een serieus probleem is, minder dan 50 personen aan boord. (GRIP 2[1])
VOS 3 - 'mayday call', een waarschuwing dat er een serieus probleem is, 50-250 personen aan boord. (GRIP 2)
VOS 4 - 'mayday call', een waarschuwing dat er een serieus probleem is, 250 of meer personen aan boord. (GRIP 2)
VOS 5 - 'crash', minder dan 50 personen aan boord. (GRIP 3)
VOS 6 - 'crash', 50-250 personen aan boord. (GRIP 3)
VOS 7 - 'crash', 250 of meer personen aan boord.(GRIP 3)
kijk voor meer nieuws en foto's op http://www.hiemstra112.nl


Gast

  • Gast
Reactie #17 Gepost op: 17 december 2010, 09:35:54
Aanvullend hierop, er worden ook VOS1's afgegeven ZONDER dat er een PAN-PAN call gegeven is. De AOM kan op eigen initiatief toch de brandweer bij de baan willen zetten ook al hoeft het van de piloot niet. Een piloot zal niet zo snel PAN PAN declaren, hier hangt het invullen van een heleboel formulieren na de landing aan vast namelijk.
Menig terugkerende Fokker F70 of F100, met kleine technische problemen die niet specifiek om assistentie verzoekt, laat staan een PAN PAN declared, kom ik dan toch in de meldingen tegen als VOS1.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #18 Gepost op: 17 december 2010, 12:51:28
En niet te vergeten de ongevallen op het platform, daar word ook regelmatig een VOS1 voor afgegeven
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #19 Gepost op: 17 december 2010, 16:13:21
Toestel van ArkeFly breekt opnieuw vlucht af
Uitgegeven:    17 december 2010 15:59
Laatst gewijzigd:    17 december 2010 16:07

BERLIJN - De Boeing 737-800 van ArkeFly, die donderdag vanwege rook in de cabine terugkeerde op Schiphol, heeft vrijdag wederom vanwege rookontwikkeling een voorzorgslanding gemaakt, nu op het vliegveld van het Duitse Stuttgart. Dat heeft een woordvoerster van ArkeFly gezegd.

Het toestel met 183 mensen aan boord, was vrijdag onderweg van Schiphol richting de Egyptische badplaats Hurghada.

De vlucht werd even na het middaguur onderbroken nadat rook in de cabine was gekomen. De rook was ontstaan in de keuken achterin het toestel. Het vliegtuig werd om 12.17 uur veilig aan de grond gezet in Stuttgart. Niemand raakte gewond of onwel door de rook, aldus ArkeFly.


Donderdag veroorzaakte een vloeistof die in de airconditioning was terechtgekomen de damp. Dertig mensen raakten onwel en klaagden over irritaties aan de luchtwegen en misselijkheid.

Onderzoek

Samen met medewerkers van het Duitse Lufthansa onderzoekt ArkeFly de Boeing. De toeristen zullen met een ander toestel verder vliegen. ArkeFly heeft een toestel ingehuurd bij Jetairfly dat vrijdag naar Stuttgart vliegt.

Daarmee zullen de passagiers van het gestrande toestel hun reis vervolgen. Deze vlucht vertrekt rond zeven uur vrijdagavond.

De passagiers van het donderdag teruggekeerde vliegtuig waren vrijdagmiddag nog niet vertrokken uit Amsterdam. Dit keer gooide de sneeuw op luchthaven Schiphol roet in het eten. Het is niet bekend wanneer zij alsnog het luchtruim kiezen.


Bron: nu.nl
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten