GRIP 1 Zeer grote brand Parkeergarage Johan van der Keukenstraat - Amsterdam 18-12-2010

Auteur Topic: GRIP 1 Zeer grote brand Parkeergarage Johan van der Keukenstraat - Amsterdam 18-12-2010  (gelezen 11408 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

JelZo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,258
  • Brandweerman / Brandweerduiker
    • JelZo Fotografie


JelZo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,258
  • Brandweerman / Brandweerduiker
    • JelZo Fotografie


Vuurbaas

  • Bevelvoerder/ HV+Kraan/Inzetleider OGS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 145
IJburg zit stampvol met ondergrondse parkeergarages met bovengelegen bouwwerken. Je kunt twijfels hebben bij het toezicht dat is gehouden bij de bouw en oplevering.
Dit zat er een keer aan te komen, en het zal zeker niet de laatste keer zijn. :-X
Verbaas je niet, Verwonder je slechts !


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
IJburg zit stampvol met ondergrondse parkeergarages met bovengelegen bouwwerken. Je kunt twijfels hebben bij het toezicht dat is gehouden bij de bouw en oplevering.
Dit zat er een keer aan te komen, en het zal zeker niet de laatste keer zijn. :-X

Je zou even kunnen wachten met speculeren. Misschien heeft het wel een andere oorzaak......
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Vuurbaas

  • Bevelvoerder/ HV+Kraan/Inzetleider OGS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 145
Je zou even kunnen wachten met speculeren. Misschien heeft het wel een andere oorzaak......

Het is geen speculeren, is uit eerste hand, ben er nauw bij betrokken aangezien het tot de kazerne behoorde waar ik werk.
Overigens heb ik het niet over de oorzaak, want die is voor de hand liggend.
Ik heb het over het toezicht, en dat is feitelijke kennis die ik alleen even wilde delen.
Verbaas je niet, Verwonder je slechts !


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Het is geen speculeren, is uit eerste hand, ben er nauw bij betrokken aangezien het tot de kazerne behoorde waar ik werk.
Overigens heb ik het niet over de oorzaak, want die is voor de hand liggend.
Ik heb het over het toezicht, en dat is feitelijke kennis die ik alleen even wilde delen.

En misschien is het wel brandstichting? Dan gaat jou verhaal niet meer op.... Dus ben je aan het speculeren.
Ik vind het wel knap dat jij blijkbaar de oorzaak al weet te bedenken vanachter je computer......  3hj
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
p2kflex
10:27:01 18-12-10GROUP-1BR 2 BINNENBRAND ONDERGRONDS (+Inc.net: 1+) (NB Brand: zeer grote brand) (GRIP: JOHAN VAN DER KEUKENSTRAAT ASD [ ALD ]
ZGB0100369BRW Amsterdam-Amstelland - Kazerne Dirk (Lichtkrant)
ZGB0102998BRW Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (Monitorcode)
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


JelZo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,258
  • Brandweerman / Brandweerduiker
    • JelZo Fotografie
Deze parkeergarage heeft maar één in- en uitgang voor voertuigen, wat relatief gewoon is. Vanaf de Johan van der Keukenstraat loopt hij door tot aan de andere kant van het complex bij de Daguerrestraat. Grofweg is de parkeergarage 170 bij 20 meter (=3000m²). Met een snelle berekening (20 meter marge eraf voor in- en uitgang) kom ik dan op ruimte voor 150/3*2=100 auto's.

Foto's parkeergarage:



Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Nog wat ontbrekende alarmeringen:

p2kflex
09:14:09 18-12-10GROUP-1BR 1 BINNENBRAND ONDERGRONDS (+Inc.net: 1+) (NB Brand: zeer grote brand) (GRIP: JOHAN VAN DER KEUKENSTRAAT ASD [ ]
0100104BAM - Officier van Dienst-Zuid (Spoed)
0102998BAM - Regionaal - Lichtkrant meldkamer
p2kflex
09:20:20 18-12-10GROUP-1BR 1 BINNENBRAND ONDERGRONDS (+Inc.net: 1+) (NB Brand: zeer grote brand) (GRIP: JOHAN VAN DER KEUKENSTRAAT ASD [ ]
0100104BAM - Officier van Dienst-Zuid (Spoed)
0100105BAM - Officier van Dienst-Zuid
p2kflex
09:20:57 18-12-10GROUP-1BR 1 BINNENBRAND ONDERGRONDS (+Inc.net: 1+) (NB Brand: zeer grote brand) (GRIP: JOHAN VAN DER KEUKENSTRAAT ASD [ ]
0100104BAM - Officier van Dienst-Zuid (Spoed)
0100105BAM - Officier van Dienst-Zuid
p2kflex
09:59:18 18-12-10GROUP-1Aflossen zeer grote brand Johan van der Keukenstraat ASD prio2
0100400BAM - Amsterdam - Driemond - Groep (Spoed)
0100419BAM - Amsterdam - Driemond - Lichtkrant kazerne
0102998BAM - Regionaal - Lichtkrant meldkamer


Vuurbaas

  • Bevelvoerder/ HV+Kraan/Inzetleider OGS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 145
En misschien is het wel brandstichting? Dan gaat jou verhaal niet meer op.... Dus ben je aan het speculeren.
Ik vind het wel knap dat jij blijkbaar de oorzaak al weet te bedenken vanachter je computer......  3hj
waar lees jij dat ik een oorzaak noem ?
Ik vind de oorzaak niet interessant.
Wat ik wel belangrijk vind is dat deze ondergrondse bouwwerken gebouwd moeten zijn volgens het Bouwbesluit met daarin diverse brandveiligheidsvoorzieningen die SOMS in de praktijk niet blijken te werken of falen, waardoor een relatief kleine brand erg gecompliceerd KAN worden.
Het simpel open staan van een deur in een brandwerende scheiding naar een vluchttrappenhuis KAN al leiden tot grootschalige rookverspreiding. ( loshalen van een dranger ). Dat leidt al snel tot de ontruiming van alle bovenliggende woningen. Ook is een ondergrondse brand gevaarlijker door het besloten karakter. Tijdens de bouw en oplevering hoort er adequaat toezicht te zijn door deskundige BWT mensen en juist daar heb ik vraagtekens bij.
Verbaas je niet, Verwonder je slechts !