GRIP 1 Zeer grote brand Parkeergarage Johan van der Keukenstraat - Amsterdam 18-12-2010

Auteur Topic: GRIP 1 Zeer grote brand Parkeergarage Johan van der Keukenstraat - Amsterdam 18-12-2010  (gelezen 11407 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Deels, maar vooral bij de projectontwikkelaars die de bouw van zo,n garage begeleiden. En uiteraard toch de gemeente, die verantwoordelijk is voor de verlening van vergunningen. Wordt er dan verzuimt toetsing door de brandweer te laten doen, sta je als Brandweer simpelweg langs de kant zonder iets te weten.

Maar waarom gaat dat in andere gemeentes dan wel goed......


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Maar waarom gaat dat in andere gemeentes dan wel goed......
Dit ligt waarschijnlijk toch aan de gemeente en brandweer zelf. Hier in Eemnes hebben we sinds een paar jaar een gloed nieuw gemeentekantoor, waar een grote parkeerkelder onder zit. Er wordt nu een nieuw dorpshart gebouwt, met zover ik weet ook een parkeerkelder. En met beide projecten was/is de afdeling preventie direct betrokken, en heeft daarin een belangrijke rol gespeelt.

In de parkeerkelder van het gemeentekantoor zit bv een ventilatiesysteem, wat ook aangestuurdt wordt door de BMI. Bij brand worden de rook en hitte direct naar buiten geperst, het systeem is berkend op hoge temperaturen, waardoor de bedrijfszekerheid gegarandeert blijft. Maar dit alles doordat de afd preventie van het allereerste begin erbij betrokken was.


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Heb er niet veel verstand van maar ik weet dat je brandweer Nederland hebt......... En de brandweer Amsterdam..............

Moet ik daar de oorzaak misschien ook een beetje in zoeken??


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Bewoners IJburg moeten elders overnachten  
Uitgegeven: 18 december 2010 17:34

AMSTERDAM - De bewoners van tientallen woningen boven een door brand getroffen parkeergarage in de Amsterdamse wijk IJburg moeten de nacht elders doorbrengen.  De politie ontruimde zaterdagochtend het woonblok aan de Johan van der Keukenstraat vanwege de enorme rookontwikkeling. Zo'n 75 mensen moesten hun woning verlaten en werden opgevangen in een sporthal.
Volgens een woordvoerder van het stadsdeel IJburg heeft een deel van de bewoners aangegeven bij familie en vrienden te kunnen overnachten. Wie daar geen gelegenheid toe heeft mag de nacht doorbrengen in een hotel, op kosten van het stadsdeel. De bewoners kunnen niet terug naar huis omdat gas en licht nog niet werken.

Vuur
Het vuur in de parkeergarage brak rond acht uur uit was om kwart over tien geblust, liet een woordvoerder van de brandweer weten. Twee auto's en een motor brandden uit in de ondergrondse garage aan de Johan van der Keukenstraat. Andere voertuigen liepen rook- en roetschade op. De oorzaak is nog niet bekend. De brandweer rukte met groot materieel uit.
http://www.nu.nl/binnenland/2405413/bewoners-ijburg-moeten-elders-overnachten.html
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
zaterdag 18 december 2010 14:07
Bewoner IJburg: "Ik zag enorme rookwolken"
Voor tientallen bewoners van een huizenblok in de Johan van der Keukenstraat op IJburg had de zaterdag niet slechter kunnen beginnen.

video op: http://www.at5.nl/artikelen/54308/bewoner-i-jburg-ik-zag-enorme-rookwolken
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


Vuurbaas

  • Bevelvoerder/ HV+Kraan/Inzetleider OGS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 145
Heb er niet veel verstand van maar ik weet dat je brandweer Nederland hebt......... En de brandweer Amsterdam..............

Moet ik daar de oorzaak misschien ook een beetje in zoeken??

Nee, heeft daar niks mee te maken. Primair ligt de verantwoordelijkheid voor bouw & brandveiligheidseisen bij de aanvrager/ontwikkelaar en het toezicht bij de gemeente of stadsdelen. IJburg is geen stadsdeel en valt onder stadsdeel Oost ( vm. Zeeburg ). IJburg is te klein om als stadsdeel te doen en dus wordt de wijk gebouwd en ontwikkeld door OBA ( ontwikkel Bedrijf Amsterdam ). De brandveiligheidsadvisering wordt deels door DMB ( dienst Milieu en Bouwtoezicht ) gedaan, die weer derden inhuurd hiervoor, en deels door de brandweer gedaan. ( met name de grotere of specifieke projecten ).
Pas als alles gebouwd en opgeleverd is wordt een deelproject of wijk overgedragen aan het stadsdeel.
DMB heeft permanent inspecteurs op IJburg en ik twijfel niet aan hun kunnen, maar ze kunnen niet alles zien of weten.
Het is met name de hoeveelheid parkeergarages en ondergrondse bouwwerken in combinatie met wellicht niet afdoende werkende systemen in besloten ruimtes die het tricky maken. Verder denk ik dat een stadsdeel niet altijd de juiste kennis over brandveiligheidssystemen of brandveiligheidsregelgeving in huis heeft. ( maar wel de verantwoording wil dragen ). Dit KAN leiden tot manco's in het systeem waardoor een relatief bescheiden brand een geheel ander karakter krijgt. ( hierbij weer denkend aan brandscheidingen, niet werkende stuwdruk of 10 voudige ventilatie, niet gecertificeerde systemen etc. )
De brandweer is simpelweg afhankelijk voor de advisering van de informatie die verstrekt wordt door DMB, een ontwikkelaar, OBA, of een stadsdeel.
Afijn, ik snap dat dit een moeilijk leesbaar geheel is, maar ik hoop dat de strekking ervan duidelijk is.
Verbaas je niet, Verwonder je slechts !


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
19-12-2010
40 voertuigen beschadigd bij brand parkeergarage Ijburg

Bij een parkeergaragebrand in Amsterdam zijn zeker 40 voertuigen beschadigd. De brand woedde in twee auto's en een motor. De oorzaak is nog niet bekend. Voor zover bekend is niemand bij de brand gewond geraakt.
Het vuur brak zaterdagochtend rond acht uur uit was om kwart over tien geblust, liet een woordvoerder van de brandweer weten. De brandweer verwacht dat bewoners vandaag kunnen terugkeren naar huis. In het woonblok in de wijk IJburg was zaterdagavond nog geen gas en licht.
De schadehulpverlening als gevolg van de grote brand die woedde in de parkeergarage wordt gecoördineerd door Europ Assistance. De verwachting is dat maandag gestart kan worden met het bergen van de tientallen voertuigen, voorwaarde hiervoor is wel dat de parkeergarage door de bevoegde instanties is vrijgegeven om te betreden.
http://www.brandveilig.com/onderwerpen/parkeergarage-ventilatie/40-voertuigen-beschadigd-bij-brand-parkeergarage-ijburg-30879
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter