GRIP 1 Zeer grote brand Parkeergarage Johan van der Keukenstraat - Amsterdam 18-12-2010

Auteur Topic: GRIP 1 Zeer grote brand Parkeergarage Johan van der Keukenstraat - Amsterdam 18-12-2010  (gelezen 11715 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Woningen ontruimd na brand parkeergarage

Update: zaterdag 18 dec 2010, 11:06

In de Amsterdamse wijk IJburg zijn tientallen woningen ontruimd wegens een brand in een parkeergarage.

Bij de brand in de ondergrondse garage is flink wat rook vrijgekomen. "We hebben met ventilatoren de rook naar één kant van de parkeergarage geduwd, zodat we ruimte en zicht hadden om de brand te blussen", vertelt een woordvoerder van de brandweer.

Daar ontdekten de brandweermannen twee auto's en een motor die in brand stonden. Het vuur is inmiddels geblust.

Ontruiming
Uit voorzorg heeft de brandweer een aantal woningen op de hoek van de Johan van der Keukenstraat en het Joris Ivensplein ontruimd.

De politie vangt hen op. Naar verwachting kunnen ze vanmiddag weer terug hun huis in. Over de oorzaak van de brand is nog niets bekend.

http://nos.nl/artikel/206070-woningen-ontruimd-na-brand-parkeergarage.html


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
lijkt mij weer een garage volgens LNB richtlijn als gelijkwaardigheid... Net als haarlem... En ik weet dat de brandweer in amsterdam niet altijd zo nauw betrokken is bij opleveringen van gebouwen. Als gelijkwaardigheid is het wel een beetje raar dat de brandweer ventilatoren moet inzetten...


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
waar lees jij dat ik een oorzaak noem ?

Je kunt twijfels hebben bij het toezicht dat is gehouden bij de bouw en oplevering.  Dit zat er een keer aan te komen, en het zal zeker niet de laatste keer zijn. :-X

Hierin leg je volgens mij een link tussen de bouw en oplevering, en het feit dat er nu brand is. Dat hoeft volgens mij helemaal niet het geval te zijn, dus is het speculatie....
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
lijkt mij weer een garage volgens LNB richtlijn als gelijkwaardigheid... Net als haarlem... En ik weet dat de brandweer in amsterdam niet altijd zo nauw betrokken is bij opleveringen van gebouwen. Als gelijkwaardigheid is het wel een beetje raar dat de brandweer ventilatoren moet inzetten...
Ik kan me voorstellen dat je met ventilatoren de loop van de rook wil beinvloeden. Ik weet ook niet of er een ventilatiesysteem aanwezig is in deze garage.
Slechte zaak trouwens dat je als brandweer niet wordt betrokken bij de bouw en oplevering van dit soort garages, je zult als brandweer ook naar binnen moeten als het mis gaat. We kennen het voorbeeld van Haarlem.

Hierin leg je volgens mij een link tussen de bouw en oplevering, en het feit dat er nu brand is. Dat hoeft volgens mij helemaal niet het geval te zijn, dus is het speculatie....
Ik denk niet dat Furry Happy Monster  speculeert, maar dit is de tweede brand waarbij de verspreiding van rook een grote rol speelt in de directe verloop van de brand.
Ten eerste de brandweer die geen zicht heeft in een garage, ten tweede de bewoners die uit een woningen moeten worden gehaald. Dit zijn zaken die je van te voren had kunnen bedenken tijdens de bouw en oplevering. Door daar actief de brandweer bij te betrekken.


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Woningen ontruimd na brand parkeergarage Amsterdam
Uitgegeven: 18 december 2010 08:55
Laatst gewijzigd: 18 december 2010 11:18

AMSTERDAM - Door een grote brand in een parkeergarage in de Amsterdamse wijk IJburg zijn op last van de brandweer zaterdagochtend enkele tientallen woningen ontruimd. Het vuur brak rond acht uur uit was om kwart over tien geblust, liet een woordvoerder van de brandweer weten. De ondergrondse garage bevindt zich aan de Johan van der Keukenstraat. Op last van de brandweer moest uit voorzorg een woonblok op de hoek van de Johan van der Keukenstraat en het Joris Ivensplein worden ontruimd. Ongeveer zeventig bewoners konden terecht in sporthal Zeeburg. Een aantal mensen zocht onderdak bij vrienden of familie. Naar verwachting kan iedereen aan het begin van de middag terug naar huis, aldus de zegsman.

Onbekende oorzaak
De brand woedde in twee auto's en een motor. De oorzaak is nog niet bekend. Ook is niet duidelijk of andere voertuigen in de garage schade hebben opgelopen. De brandweer rukte met groot materieel uit. Ze gaat de parkeerruimte nu ventileren en de ontruimde woningen controleren.

De toegang tot IJburg via de IJburglaan en de afrit S114 van de snelweg A10 zijn korte tijd afgesloten geweest.
http://www.nu.nl/algemeen/2405190/woningen-ontruimd-brand-parkeergarage-amsterdam.html
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
p2kflex
12:43:44 18-12-10 ALPHA BR 1 BINNENBRAND ONDERGRONDS (+Inc.net: 1+) (NB Brand: zeer grote brand) (GRIP: Appartementencomplex JOHAN VAN DER KEUKENSTRAA 152 ASD [ ]contact *******
0101115BAM - Amsterdam - Team Brand Onderzoek (T.B.O.)


Vuurbaas

  • Bevelvoerder/ HV+Kraan/Inzetleider OGS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 145
lijkt mij weer een garage volgens LNB richtlijn als gelijkwaardigheid... Net als haarlem... En ik weet dat de brandweer in amsterdam niet altijd zo nauw betrokken is bij opleveringen van gebouwen. Als gelijkwaardigheid is het wel een beetje raar dat de brandweer ventilatoren moet inzetten...

@Palmpie, dat bedoel ik nu steeds te zeggen, maar iemand hier vind dat speculatie over de oorzaak ??? ( die mij NIET interresseerd )
IJburg zit vol met dit soort ondergrondse parkeergarages die al dan niet ontworpen zijn met de LNB richtlijn.
Bij diverse orientaties hebben we zelf gezien hoe een en ander niet voldeed aan de eisen of ontwerp richtlijnen.
Er komen zelfs slaapkamers van woningen uit in de P-garages. Weliswaar met een 60 minuten deur, maar als je dan kijkt hoe het is gebouwd, dan is 10 minuten WBDBO nog een hele kunst. En wie zijn er verantwoordelijk voor het bouwtoezicht en de correcte uitvoering van brandveiligheidsinstallaties, juist, de stadsdelen.En daar speculeer ik dus niet over maar WEET dat brandweer AA inderdaad vaak niet betrokken is geweest.
Verbaas je niet, Verwonder je slechts !


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Laatst één van Goeroe's op brandpreventie regelgeving gesproken. Heeft nog aan de wieg gestaan voor het brandveiligheidsconcept parkeergarages. Waar zij nooit rekening mee hadden gehouden was het het feit dat een brandende auto door kortsluiting nog wel eens weg wil rijden. Daar ging dus hun bereking over hittestraling en maximaal 7 auto's in brand. In Haarlem staken brandende auto's netjes de rijbaan over en staken zo een andere auto in het tegenoverliggende vak in brand.  hjag
Ook waren hun gegevens gebaseerd op wat oudere type auto's. (Met stalen carrosseriedelen, stalen verchroomde bumpers en alleen een plastic grille.) Hedendaagse auto's hebben iets meer kunststof, dus een veel hogere vuurnbelasting, was ook geen rekening mee gehouden. Oftwel, parkeergarages van 10 jaar oud zijn gebouwd volgens gegevens van 10 jaar daarvoor. Oftwel, eigenlijk mogen in parkeegarages alleen auto's van 20 jaar of ouder geparkeerd worden, anders kloppen de brandveiligheidsconcepten niet. bnhycf
En waar worden de brandveiligheidsconcepten nog meer toegepast? Oja, bij de VRR leugen, geef alle woningen een rookmelder, kun je een binnen brand blussen met een S.I.P, Snel Inzetbare Plantenspuit. 3hj bnhycf
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
lijkt mij weer een garage volgens LNB richtlijn als gelijkwaardigheid... Net als haarlem... En ik weet dat de brandweer in amsterdam niet altijd zo nauw betrokken is bij opleveringen van gebouwen. Als gelijkwaardigheid is het wel een beetje raar dat de brandweer ventilatoren moet inzetten...

En bij wie ligt die fout dan?? De brandweer zelf??


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
En bij wie ligt die fout dan?? De brandweer zelf??
Deels, maar vooral bij de projectontwikkelaars die de bouw van zo,n garage begeleiden. En uiteraard toch de gemeente, die verantwoordelijk is voor de verlening van vergunningen. Wordt er dan verzuimt toetsing door de brandweer te laten doen, sta je als Brandweer simpelweg langs de kant zonder iets te weten.