Heb er niet veel verstand van maar ik weet dat je brandweer Nederland hebt......... En de brandweer Amsterdam..............
Moet ik daar de oorzaak misschien ook een beetje in zoeken??
Nee, heeft daar niks mee te maken. Primair ligt de verantwoordelijkheid voor bouw & brandveiligheidseisen bij de aanvrager/ontwikkelaar en het toezicht bij de gemeente of stadsdelen. IJburg is geen stadsdeel en valt onder stadsdeel Oost ( vm. Zeeburg ). IJburg is te klein om als stadsdeel te doen en dus wordt de wijk gebouwd en ontwikkeld door OBA ( ontwikkel Bedrijf Amsterdam ). De brandveiligheidsadvisering wordt deels door DMB ( dienst Milieu en Bouwtoezicht ) gedaan, die weer derden inhuurd hiervoor, en deels door de brandweer gedaan. ( met name de grotere of specifieke projecten ).
Pas als alles gebouwd en opgeleverd is wordt een deelproject of wijk overgedragen aan het stadsdeel.
DMB heeft permanent inspecteurs op IJburg en ik twijfel niet aan hun kunnen, maar ze kunnen niet alles zien of weten.
Het is met name de hoeveelheid parkeergarages en ondergrondse bouwwerken in combinatie met wellicht niet afdoende werkende systemen in besloten ruimtes die het tricky maken. Verder denk ik dat een stadsdeel niet altijd de juiste kennis over brandveiligheidssystemen of brandveiligheidsregelgeving in huis heeft. ( maar wel de verantwoording wil dragen ). Dit KAN leiden tot manco's in het systeem waardoor een relatief bescheiden brand een geheel ander karakter krijgt. ( hierbij weer denkend aan brandscheidingen, niet werkende stuwdruk of 10 voudige ventilatie, niet gecertificeerde systemen etc. )
De brandweer is simpelweg afhankelijk voor de advisering van de informatie die verstrekt wordt door DMB, een ontwikkelaar, OBA, of een stadsdeel.
Afijn, ik snap dat dit een moeilijk leesbaar geheel is, maar ik hoop dat de strekking ervan duidelijk is.