Twitterverbod bij brandweer Flevoland

Auteur Topic: Twitterverbod bij brandweer Flevoland  (gelezen 8121 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Ko van Leeuwen

• Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #10 Gepost op: 21 december 2010, 00:05:07
Nu het bij de brandweer gebeurd is het nieuws, maar ik weet dat er al meer bedrijven die de rem hebben gezet op twitter-berichten en andere sociale media. Zelfs ik als freelancer heb er mee te maken. Niet alleen leid het af van de werkzaamheden maar ook wil men niet altijd dat van alles naar buiten komt.

Het gezond verstand is m.i. het beste gereedschap om te gebruiken. Niemand hoeft monddood te worden gemaakt maar een beetje nadenken over hetgeen je op internet plaatst kan geen kwaad.
Waar journalisten weten wat en hoe ze moeten publiceren gaan sommige mensen als een ongeleid projectiel te werk. Denk na voordat je wat opschrijft!

Ko van Leeuwen

• Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #11 Gepost op: 21 december 2010, 00:14:40
Slim van de fotograaf om zo z'n collega's voor te kunnen zijn, niks mis mee eigenlijk, maar vanuit politie zijde deugt het niet zo denk ik.
Voor de fotograaf is er niets mis mee, maar ik weet van een collega dat hij flinke problemen heeft gehad omdat zijn baas illegale lijntjes had. Een goede verstandhouding met elkaar is altijd handig maar daar hoort ook respect bij voor elkaars functie. Maar er is geen hulpverlener die ik het gun om de zak te krijgen omdat hij/zij mij tipt. En dan mis je wel eens wat. Aan de andere kant krijg ik over het algemeen de ruimte om mijn werk te doen.

tower-ladder

• Senior gebruiker
Reactie #12 Gepost op: 21 december 2010, 12:11:55
Citaat
ondermeer op die manier vanuit de politie vriendjes getipt en is zo voor de P2000 alarmering al ter plaatse
Schijnbaar ook vanuit andere hulpverleningsdiciplines. Als er op P2000 staat binnenbrand en ik dan al gelijk een twitterbericht voor bij zie komen dat het een uitslaande brand is op die en die etage etc. komt dat of vanaf C2000 meeluisteren (illigaal), of beroepshalve maar die dan de informatie gelijk al als twiet doorsturen of .....
In elk geval vind ik dat het niet toelaatbaar is. Als hulpverlener geef je geen informatie aan de media, daar is de woordvoerder voor.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar

Danny722

• Manschap A
  • Senior gebruiker
Reactie #13 Gepost op: 21 december 2010, 12:40:34
Schijnbaar ook vanuit andere hulpverleningsdiciplines. Als er op P2000 staat binnenbrand en ik dan al gelijk een twitterbericht voor bij zie komen dat het een uitslaande brand is op die en die etage etc. komt dat of vanaf C2000 meeluisteren (illigaal), of beroepshalve maar die dan de informatie gelijk al als twiet doorsturen of .....
In elk geval vind ik dat het niet toelaatbaar is. Als hulpverlener geef je geen informatie aan de media, daar is de woordvoerder voor.  

Ik ben benieuwd waarom jij zo stellig volhoudt dat de informatie van C2000 vandaan moet komen...
1. De persvoorlichting spreekt zo af en toe in een vroeg stadium al van een uitslaande brand -of in Haaglanden regelmatig over een brand waarbij veel rook vrijkomt
2. Op twitter is, zeker bij grotere/uitslaande branden, binnen een paar minuten informatie van omwonenden te vinden. Dat heb ik recentelijk zelf ervaren: bij een bedrijfsbrand in Utrecht werd er een minuut later op twitter gemeld dat er zwarte rookwolken over de stad trokken. Bij navraag aan deze 'twitteraar' bleek de rookontwikkeling dus enorm te zijn, met als gevolg dat ik, voor verdere opschaling, al onderweg was naar Utrecht. Onderweg werd er vervolgens opgeschaald naar Middelbrand+GRIP 1.
Bepaalde sites hebben zo'n enorme groep followers dat praktisch ieder incidentje gemeld wordt op twitter. Zodoende kan in een vroeg stadium verdere informatie gegeven worden. Daarbij komt ook nog eens dat fotografen zelf in een aantal gevallen ook eerder dan de brandweer ter plaatse zijn.

Ik weet niet of je er nu nog steeds heilig van overtuigd bent dat de informatie over C2000 meegeluisterd wordt (ik zeg niet dat het niet gebeurt, maar ik geef wel aan dat er vaak een andere verklaring voor is) of dat je er nu wellicht achter komt dat twitter 'sneller dan het nieuws' is....... ;)
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding

tower-ladder

• Senior gebruiker
Reactie #14 Gepost op: 21 december 2010, 17:28:47
Voorbeeld, TS wordt gealarmeerd voor incident en als de RAC de gegevens doorgeeft via C2000 over het incident weet een twitteraar bijna exact de tekst van wat de meldkamer doorgeeft.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar

Timmos

• Persfotograaf
  • Senior gebruiker
    • Tim-Koster.nl
Reactie #15 Gepost op: 21 december 2010, 17:52:56
Voorbeeld, TS wordt gealarmeerd voor incident en als de RAC de gegevens doorgeeft via C2000 over het incident weet een twitteraar bijna exact de tekst van wat de meldkamer doorgeeft.

Kan dus ook van de voorlichting komen..

Hunter

• Senior gebruiker
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #16 Gepost op: 21 december 2010, 20:47:01
Kan dus ook van de voorlichting komen..

Sorry, maar zo snel komt Voorlichting echt niet in beeld hoor. Die houdt zich echt niet bezig met elke binnenbrand, hoe hoog de vlammen ook zijn. Pas na opschaling of op speciaal verzoek. Tenzij hij/zij op dat moment op de meldkamer zit, maar dan nog is het in een dergelijk prematuur stadium zinloos om contact te zoeken met de voorlichter, dan ben je wel erg desperate :)

Timmos

• Persfotograaf
  • Senior gebruiker
    • Tim-Koster.nl
Reactie #17 Gepost op: 21 december 2010, 20:59:23
Sorry, maar zo snel komt Voorlichting echt niet in beeld hoor. Die houdt zich echt niet bezig met elke binnenbrand, hoe hoog de vlammen ook zijn. Pas na opschaling of op speciaal verzoek. Tenzij hij/zij op dat moment op de meldkamer zit, maar dan nog is het in een dergelijk prematuur stadium zinloos om contact te zoeken met de voorlichter, dan ben je wel erg desperate :)

Ach, ligt er maar aan wie er dienst heeft.. De een luisterd gelijk mee bij alle meldingen en heeft dezelfde (nadere) berichten als de centralist.. Het is niet altijd het geval maar het wilt hier nog wel eens snel gaan met de informatie :)..

tower-ladder

• Senior gebruiker
Reactie #18 Gepost op: 22 december 2010, 11:40:00
Citaat
ben benieuwd waarom jij zo stellig volhoudt dat de informatie van C2000 vandaan moet komen
Ondertussen vernomen dat het al meer personen is opgevallen. Het moet haast wel zo zijn dat C2000 berichten tussen voertuigen en RAC worden meegeluisterd en op Twitter worden gezet. Dus ergens is een lekje, en dat moet even opgespoord en geplakt worden. :-X

Arie

• Senior gebruiker
    • Regio15
Reactie #19 Gepost op: 22 december 2010, 13:17:09
Het is heel simpel: brandweervoertuigen hebben van die luidsprekers waardoor binnen een straal van ...tig meter al het mobilofoonverkeer is te beluisteren voor iedereen die dat wel (of niet) wil horen.

Ben je daarnaast in de gelukkige omstandigheid dat je een paar duizend twitter followers hebt, die overal in de regio wonen, en dat je ook nog eens je fotografen mooi verspreid hebt zitten (en die soms om de hoek bij een incident wonen.....) en het zal niemand verwonderen dat informatie vaak sneller gaat dan vroeger toen er alleen nog met postduiven en postkoetsen werd gewerkt.  juhf bkll

Met verdachtmakingen moet je heel erg oppassen, die werken soms als een boemerang...........  :-X
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)