Twitterverbod bij brandweer Flevoland

Auteur Topic: Twitterverbod bij brandweer Flevoland  (gelezen 8123 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

peen van dienst

• Senior gebruiker
Reactie #20 Gepost op: 22 december 2010, 13:31:54
Schijnbaar ook vanuit andere hulpverleningsdiciplines. Als er op P2000 staat binnenbrand en ik dan al gelijk een twitterbericht voor bij zie komen dat het een uitslaande brand is op die en die etage etc. komt dat of vanaf C2000 meeluisteren (illigaal), of beroepshalve maar die dan de informatie gelijk al als twiet doorsturen of .....

Dan doel je blijkbaar op de brand Vlamenburg; want daar hebben we dat geroepen (over die etage).

Maar als we 'overal in de regio' mensen hebben, kan het zijn dat we er gewoon al zijn en het 'uit eigen waarneming' weten. Daarom hebben we ook foto's en zelfs video van die brand - omdat we er zo snel waren. Machiel woont daar namelijk 2 blokken vandaan.

hjag

In elk geval vind ik dat het niet toelaatbaar is. Als hulpverlener geef je geen informatie aan de media, daar is de woordvoerder voor.  

Mee eens. Maar we bellen ook regelmatig de woordvoerder (standaard ongeveer 1 minuut na het nader bericht 'middelbrand' op P2000) - vraag maar na. Tegen die tijd heeft hij/zij met de RAC gebeld. En dan krijgen we echt op dat moment al telefonisch van de woordvoerder te horen wat de situatie is.

Ga jij maar lekker met je plakkertje op zoek hoor.... Maar kijk inderdaad uit dat je geen verdachtmakingen uit die je niet hard kan maken. Dan zou het zomaar kunnen zijn dat jij uiteindelijk degene bent die met een plakkertje op de snuit door het leven moet.

Peen
Redacteur van

tower-ladder

• Senior gebruiker
Reactie #21 Gepost op: 22 december 2010, 23:18:40
Bergijp de reactie niet van de laatse twee posters. Voelen zich schijnbaar aangesproken gezien de felle reactie..... Enige vraag die ik stel is hoe het kan dat als de voertuigen uitrukken en de RAC de eerste informatie doorgeeft er al twitter berichten verschijnen op media met aanvullende informatie die niet op P2000 staat. En dat het komt van "Followers" die altijd toevallig in de buurt lopen-wonen-werken is wel heel toevallig. Het blijkt uit de reacties dus dat specifiek de heren van Regio 15 zich aangesproken voelen, maar ik heb geen media-form site specifiek genoemd. En het ging niet om het Vlamenburg, en ook niet om berichten die via speakers uit de pompruimte worden opgevangen.
Kijk als jullie een luistermogelijkheid hebben gekregen via de VRH prima, maar los dit mysterie dan gewoon op.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar

Hunter

• Senior gebruiker
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #22 Gepost op: 22 december 2010, 23:24:47
Even interrumperen. We hebben het wel over "pers" in de breedste zin van het woord Fred. Een beetje pers heeft goede connecties, ook weer in de breedste zin van het woord. Hoe zij hun informatie betrekken hangt enerzijds af van hun eigen creativiteit en van de medewerking van "insiders" anderzijds. Of deze medewerking legitiem is dat is een andere discussie. De vraag is dan ook of jij er persoonlijke problemen mee hebt of de VRH als totaal?

Timmos

• Persfotograaf
  • Senior gebruiker
    • Tim-Koster.nl
Reactie #23 Gepost op: 22 december 2010, 23:43:32
Enige vraag die ik stel is hoe het kan dat als de voertuigen uitrukken en de RAC de eerste informatie doorgeeft er al twitter berichten verschijnen op media met aanvullende informatie die niet op P2000 staat. En dat het komt van "Followers" die altijd toevallig in de buurt lopen-wonen-werken is wel heel toevallig.

Veel mensen beschikbaar hebben en je hebt vaak genoeg heel snel iemand ter plaatse.. En als je een beetje bekend bent in de regio dan krijg je gewoon veel te horen van ''followers'' of gewoon mensen die iets zien.. En dat is niet toevallig, met (honderd)duizenden unieke bezoekers per maand is het denk ik gewoon reëel dat je dingen van voorbijgangers hoort.. Vooral als er lintjes te zien zijn krijg je snel al iets te horen.. En je moest is weten watvoor overige dingen je te horen krijgt ::)

En daarbij heeft de voorlichting ook vaak genoeg al info voor er ook nog maar iets uitgerukt is..

Arie

• Senior gebruiker
    • Regio15
Reactie #24 Gepost op: 23 december 2010, 00:19:02
Bijna 4000 twitter followers, bijna 60000 unieke bezoekers per maand, gemiddeld zo'n 15000 bezoeken per dag aan de site en om en nabij de 40 fotografen verspreid over de regio die allemaal intensief gebruik maken van Twitter, sms, What's app, mobiele telefonie etc. etc. om elkaar van info te voorzien tijdens en na het incident. Dat genereert een intensieve informatiestroom. En heel soms hebben wij geluk dat een twitter follower of fotograaf om de hoek woont en vrijwel vanaf het begin info kan doorgeven.

Wij zullen zeker geen functionarissen van de VRH corrumperen. Het levert namelijk niets op, hooguit een minimale tijdswinst. De echte accurate info komt te allen tijde toch van de mensen ter plaatse dan wel van de dienstdoende voorlichter. Bovendien: wij rijden nagenoeg op iedere binnenbrand, drenkeling of beknelling dus wij hebben inside info van de RAC of iemand op een kazerne helemaal niet nodig om te bepalen of wij wel of niet ter plaatse zullen gaan. Die inside info voegt dus niets toe.

Wie ons twitter-account volgt ziet ook dat de eerste inhoudelijke info n.a.v. een incident in 99,9% van de gevallen een x-aantal minuten na de alarmering komt; precies genoeg voor de dichtstbijzijnde fotograaf om ter plaatse te gaan. Daarvóór is het op twitter alleen 'daar en daar gaat de brandweer heen voor dat en dat, Pietje rijdt'. Allemaal gewoon te controleren middels de tijdstippen van de tweets in combinatie met de tijdstippen van de alarmeringen via P2000.

En daar waar een en ander onverklaarbaar snel zou zijn gegaan horen wij graag om welke gevallen dat ging. Zal best een goede uitleg voor zijn. Niet nodig daarom om gelijk al van kwade trouw uit te gaan. Iets met de waard en zijn gasten........
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)

tower-ladder

• Senior gebruiker
Reactie #25 Gepost op: 23 december 2010, 16:22:45
Citaat
Even interrumperen. We hebben het wel over "pers" in de breedste zin van het woord Fred. Een beetje pers heeft goede connecties, ook weer in de breedste zin van het woord. Hoe zij hun informatie betrekken hangt enerzijds af van hun eigen creativiteit en van de medewerking van "insiders" anderzijds. Of deze medewerking legitiem is dat is een andere discussie. De vraag is dan ook of jij er persoonlijke problemen mee hebt of de VRH als totaal?
Ik heb er geen probleem mee, heb er geen last van, maar vroeg me of hoe het kan, en als er personeelsleden van de VRH deze info geven, (woordvoerder) of ander personeel maakt het mij niet uit, tenzij het informatie is die je als ambtenaar niet mag delen, zoals in de ambts eed afgelegd.(en dan is mijn mening dat het niet kan en ook niet mag volgens het ambtenaren regelement) En dan nog ben ik niet in de positie om dat aan te pakken, daar zijn ander personen verantwoordelijk voor.
Citaat
Iets met de waard en zijn gasten........

Zo jammer, zo wordt het nooit meer wat :'(
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #26 Gepost op: 23 december 2010, 16:33:25
Ik heb wel eens gehoord dat er bij de politie de volgende werkwijze gehanteerd wordt: lekken = vertrekken  ;)

Een aantal websites in Nederland (dus in diverse gebieden) hebben medewerkers / fotografen die ook brandweerman zijn. Het is dan een koud kunstje om even mee te schakelen als je op de kazerne zit en de informatie te verkrijgen.

Zolang er nog korpsen zijn die analoge object portofoons gebruiken zal er info naar buiten komen tijdens het incident. Ook schijnen tetra porto's in DMO relatief eenvoudig mee te luisteren zijn als je zelf ook aan een tetra porto + programmeersoftware kan komen.

Maar volgens mij ging dit topic over brandweermensen die tijdens het werken foto's of tweets verzenden. Niet over het feit dat media sites op slinkse wijze aan info komen...  ;)

Twitterverbod bij brandweer Flevoland

Brandweerlieden in Flevoland mogen onder werktijd geen gebruik meer maken van sociale netwerken zoals Twitter en YouTube. De brandweercommandant heeft dat besloten nadat een brandweerman foto's van een dodelijk ongeluk bij Biddinghuizen op internet had gezet, terwijl reddingsdiensten nog volop in actie waren.

(...)

http://nos.nl/artikel/206545-twitterverbod-bij-brandweer-flevoland.html

mike

• Senior gebruiker
Reactie #27 Gepost op: 23 december 2010, 16:39:01
Ik heb wel eens gehoord dat er bij de politie de volgende werkwijze gehanteerd wordt: lekken = vertrekken  ;)

Dat is geheel correct....

JM

• Arnemuiden, Zeeland
  • Forum gebruiker
  • Arnemuiden 4534
Reactie #28 Gepost op: 23 december 2010, 17:21:07
Even terugkomend op de kwestie die aanleiding gaf dit topic te openen.

Is het twitterverbod ingesteld naar aanleiding van het dodelijk ongeval of nadat een incident op foto is vastgelegd door een brandweerman waarna de foto op twitter is gezet?

Wat is het verschil dat een ingezette brandweerman (waarvan ik hoop dat hij verder geen werkzaamheden had te verrichten op plaats incident) of een omstander een foto van het incident op twitter plaatst?

mike

• Senior gebruiker
Reactie #29 Gepost op: 23 december 2010, 17:24:13
Wat is het verschil dat een ingezette brandweerman (waarvan ik hoop dat hij verder geen werkzaamheden had te verrichten op plaats incident) of een omstander een foto van het incident op twitter plaatst?

Meen je dit nou serieus.....