GRIP 1 Trein stil door breuk bovenleiding Stationsstraat - Oostzaan 21-12-2010

Auteur Topic: GRIP 1 Trein stil door breuk bovenleiding Stationsstraat - Oostzaan 21-12-2010  (gelezen 10572 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
back on topic maar weer...  ;)
Samen sterk in de hulpverlening!


mallemiering

  • bevelvoerder, centralist MKB
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 580
    • GMK Zaanstreek/Waterland
Trein vol passagiers gestrand
PUMEREND -  Een trein vol passagiers is tussen Purmerend Overwhere en Kogerveld midden tussen de weilanden gestrand. In de trein bevinden zich volgens de politie ongeveer 600 reizigers. Zij mogen op dit moment de trein nog niet verlaten, omdat de politie eerst wil onderzoeken of de situatie veilig is.
 
Twitteraar RPeetoom plaatste deze foto, vanuit de stilstaande trein genomen, op Twitter Foto: RPeetoom/yfrog.com De trein kon ter hoogte van Oostzaan plotseling niet meer verder door een kapotte bovenleiding. De trein staat op een lastige, moeilijk te bereiken plek. De reizigers moeten daarom binnenblijven, omdat er geen weg of treinstation in de buurt is. Ook kunnen bussen of taxi's de trein niet bereiken. Er is geen elektriciteit en warmte in de treinstellen door de kapotte bovenleiding. Reizigers krijgen van de brandweer eten en drinken.

'Mensen onwel'

De stroom moet van de bovenleiding worden gehaald voordat de passagiers de trein veilig kunnen verlaten. Inzittenden laten op Twitter weten dat er mensen onwel zijn geworden in de volle trein. "Ambulances onderweg. Mensen worden onwel. Snikheet hier. Maar 1 deur open. Begint onprettig te worden. 2 uur al stil met trein", aldus RPeetoom op de berichtensite.

Naar verwachting kan de evacuatie van de passagiers rond 12.30 uur van start gaan. De NS stuurt een locomotief naar de trein om de mensen op te halen en naar station Zaandam te brengen.

De stremming kan mogelijk tot dinsdagmiddag drie uur duren. Reizigers uit Hoorn moeten omreizen via Alkmaar.

Bron:Telegraaf.nl
Assumption is the mother of all fuck-ups


Wouwie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 766
Volgensmij als het een stoptrein is zal het waarschijnlijk een Sprinter zijn, en de intercity's zijn daar op die lijn DD-IRM (ook wel dubbeldekkers genoemd), en aan het aantal passagiers te zien zou ik zeggen dat het een intercity is. Maar het kan natuurlijk afwijken ;)
Het gaat dus om een DD-IRM, zie de foto op RTVNH


Dion

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,214
Remmen van de trein zitten automatisch vastgeklemd, locomotief zit wel al vast aan de trein.
Alle passagiers op vijf na zitten nog in de trein. (één onwel, vier naar schiphol)

Bron: RTV N-H


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Kan iemand mij uitleggen wat er onveilig is? Geen stroom en ander verkeer op het baanvak... ::) Het lijkt mij meer een logistiek probleem... 12 tot 13 streeekbussen volzetten en iedereen is weg.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/8550929/__Trein_vol_passagiers_gestrand__.html?p=1,1

di 21 dec 2010, 11:42 | 98 reacties | lees voor
Trein vol passagiers gestrand

PUMEREND -  Een trein vol passagiers is tussen Purmerend Overwhere en Kogerveld midden tussen de weilanden gestrand. In de trein bevinden zich volgens de politie ongeveer 600 reizigers. Zij mogen de trein niet verlaten, omdat dat tot een onveilige situatie zou leiden.

http://images2-telegraaf.nl/multimedia/archive/00797/trein_stil_797981a.jpg
Twitteraar RPeetoom plaatste deze foto, vanuit de stilstaande trein genomen, op Twitter Foto: RPeetoom/yfrog.com

De trein kon ter hoogte van Oostzaan plotseling niet meer verder doordat de bovenleiding naar beneden is gekomen.

De reizigers moeten daarom binnenblijven, omdat er geen weg of treinstation in de buurt is. Ook kunnen bussen of taxi's de trein niet bereiken. Er is geen elektriciteit en warmte in de treinstellen door de kapotte bovenleiding.

'Mensen onwel'

Inzittenden laten op Twitter weten dat er mensen onwel zijn geworden in de volle trein. "Ambulances onderweg. Mensen worden onwel. Snikheet hier. Maar 1 deur open. Begint onprettig te worden. 2 uur al stil met trein", aldus RPeetoom op de berichtensite.

Een andere inzittende, Jessica van Zoolingen, meldt aan De Telegraaf dat een vrouw onder begeleiding van ambulancemedewerkers uit de trein is gehaald. Ook is de politie langs geweest om te vragen of er passagiers zijn die afhankelijk zijn van medicijnen, om die mensen daarin te kunnen voorzien.

Volgens haar is de sfeer onder de gestrande passagiers goed. Reizigers krijgen van de brandweer eten en drinken.

Locomotief

Een diesellocomotief is gearriveerd om de trein weg te trekken naar Zaandam. Daar kunnen de reizigers uitstappen. Op dit moment staat de trein echter nog steeds stil.

Momenteel is er geen treinverkeer mogelijk tussen Zaandam Kogerveld en Purmerend Overwhere. Volgens ProRail is er behoorlijke schade, waardoor beide sporen niet gebruikt kunnen worden. Op het traject zijn bussen ingezet. Treinverkeer tussen Zaandam en Hoorn wordt omgeleid via Alkmaar. De stremming kan mogelijk tot dinsdagmiddag drie uur duren.


MachiaveIIi

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 230
Kan iemand mij uitleggen wat er onveilig is? Geen stroom en ander verkeer op het baanvak... ::) Het lijkt mij meer een logistiek probleem... 12 tot 13 streeekbussen volzetten en iedereen is weg.


Gezien de ligging van de Stationsstraat in Oostzaan lijkt het mij uitgesloten dat daar 12 tot 13 streekbussen komen. Sowieso, aan 12 tot 13 streekbussen heb je niet genoeg laat staan dat die beschikbaar zijn. De stationsstraat is een afgelegen weg, zeker nu zo met de sneeuw slecht bereikbaar. Maar zelfs zonder sneeuw bijzonder slecht te bereiken met bussen.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Dus een logistiek probleem... ;)


MachiaveIIi

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 230
@RPeetoom op twitter " We rijden! Nog niet overtuigend, maar er is beweging in de trein van purmerend naar zaandam! #ns


jeroen76

  • Bedrijfshulpverlener
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Kan iemand mij uitleggen wat er onveilig is? Geen stroom en ander verkeer op het baanvak... ::) Het lijkt mij meer een logistiek probleem... 12 tot 13 streeekbussen volzetten en iedereen is weg.


Als er een bovenleiding naar beneden komt blijft er risico op restspanning in de bovenleiding, zelfs al ligt-ie op de grond. Met 1800V genoeg om geelectricuteerd te worden. Daarnaast zal de spoorbaan besneeuwd zijn dus alle kans op glij- en valpartijen. Bovendien kan de te lopen afstand oplopen tot enkele kilometers. Dat loopt niet iedereen even in de sneeuw. Bovendien kan het dan wel eens sneller zijn om even te wachten op een locomotief.


jeroen76

  • Bedrijfshulpverlener
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Wat is dat nou weer voor onzin dan? Heb je er misschien al wel eens aan gedacht dat je niet zomaar even ergens een diesellocomotief vandaan haalt? NS heeft die zelf niet namelijk (enkel diesel passagierstreinen, maar ik denk niet dat die sterk genoeg zijn om een dubbeldekker te trekken), dus moet die bij een andere (goederen)vervoerder vandaan worden gehaald. Daar moet even snel een machinist voor worden gevonden die a) wegbekendheid heeft op dat stuk spoor en b) maar net moet weten hoe hij de trein moet koppelen. Daarnaast moet zo'n dieselloc ook de juiste koppeling hebben om een passagierstrein zo maar even mee te slepen. Dat de NS niet weet hoe lang zoiets duurt, is dus meer dan normaal ja. Maar niet omdat dat aan hun ligt.
Prorail heeft de bevoegdheid om van iedere vervoerder een diesellocomotief te vorderen om een gestrande trein weg te laten trekken. Verder is een reizigerstrein doorgaans maar een fractie van het gewicht van een goederentrein, dus iedere dieselloc kan zo'n reizigerstrein met gemak trekken. Wat geschikt personeel betreft, als prorail slim is vorderen ze een loc waar al een machinist op zit. Als die geen wegbekendheid heeft voor dat baanvak kan dat redelijk eenvoudig opgelost worden door een NSR-machinist op die loc te laten stappen die kan loodsen.  

Verder hebben volgens mij alle reizigerstreinen met een automatische koppeling een hulpkoppeling aan boord waarmee ze aan een dieselloc gekoppeld kunnen worden. Het lijkt me dat iedere machinist weet hoe zo'n koppeling werkt.