Parkeren politievoertuigen

Auteur Topic: Parkeren politievoertuigen  (gelezen 3094 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Gepost op: 21 december 2010, 15:38:48
Niet bedoeld als blauw tegen rood topic , maar waarom houdt de politie agent geen rekening met de andere hulpdiensten  98uiye
Na onlangs als bevelvoerder van de brandweer weer eens te hebben moeten uitleggen dat het niet handig is om een politievoertuig dwars over de straat te zetten om het verkeer tegen te houden bij brand in de woning nog voordat de eerste brandweervoertuigen er zijn (en dan de sleutels in de zak bij de collega op de 3e etage) zag ik nu deze foto weer voorbijkomen.
Brand in een senioren complex, en weer twee politievoertuigen voor de ingang geparkeerd.
Goed voornemen voor 2011 voor alle blauwe collega's hier op het forum, zet je politievoertuig zo neer dat de brandweer (met name autoladders en hoogwerkers) bij het object kunnen komen, en deel dit met andere.


Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Reactie #1 Gepost op: 21 december 2010, 17:52:42
Helemaal mee eens. In Haaglanden wordt hier expliciet aandacht aan besteed. En zie je dat dienders mekaar er ook op aanspreken. Denk dat het probleem zich in gebieden met weinig parkeerruimte (zoals binnensteden etc.) minder voor zal doen dan in landelijkere gebieden. In gebieden met weinig parkeerruimte moet je sowieso meer denken bij waar je je wagen neerzet (denk aan buslijnen of doorgaand verkeer wat vastloopt anders). Maar het zal zeker niet de eerste of de laatste keer zijn dat zoiets gebeurt helaas. Speelt ook bij ambulances overigens. Zeker bij geweldsincidenten met gewonden zie je toch wel vaak dat de straat blauw is van de politie en dat de ambu er vervolgens niet meer doorkan. Verklaring is ook wel logisch, als je als eerste tp komt en je ziet ergens bloed uit lopen of rook uit komen, dan is je eerste gedachte "actie, handelen", en ben je minder bezig met waar je de wagen neerzet dan met hoe kan ik de so's helpen. Maar ik weet dat je verder moet denken, maar dat is soms zooo moeilijk  e050 (hand in eigen boezem bij deze)
greetz,  Enrique


Piles

  • Geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,157
Reactie #2 Gepost op: 21 december 2010, 17:59:16
Dit topic hebben we ook al eens gehad, maar dan voor TS-en die voor de deur staan, terwijl er later een AL/HW moet staan :P


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #3 Gepost op: 21 december 2010, 18:21:09
En de Brandweer kan er bij andere diensten ook wat van....

Conclusie: Iedereen zet zo nu en dan zijn voertuig neer, zonder na te denken over de andere diensten.


Michel D.

  • POL/NRK/SIGMA
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,209
Reactie #4 Gepost op: 21 december 2010, 18:51:15
Ik verbaas mij hier ook altijd over. Ik zal de politie mijn eigen werkgebied (Almere) wel even positief in de kijker zetten: mij hebben ze als politiestudent al duidelijk verteld dat wij met de auto niks voor de deur van een brand of onwelwording hebben te zoeken en de auto dus gewoon parkeren in een parkeervak of ruim voor het plaats incident op een verkeersluwe plek: de ambulancedienst moet met veel meer spullen en de brancard sjouwen en bij een brand (ofgeacht of het begint met een  gerucht of dat deze al uitslaand is) hebben wij de auto liever niet te dicht in de buurt van de vuurhaard staan en de brandweer moet daar zijn werkruimte hebben.

Kortom: in het Almeerse zijn wij ons terdege bewust van onze rol en de positie van ons voertuigen (en tuurlijk, het kan een keertje anders zijn...). Als student leer je er in ieder geval rekening mee te houden.


Sheriff

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 159
Reactie #5 Gepost op: 21 december 2010, 18:52:08
Klopt Joost, maar we hebben het hier over de Politie. Eén van hun processen bij crisisbestrijding/hulpverlening is verkeer regelen (in het brongebied). Het is juist hun taak om er voor zorg te dragen dat overige hulpverleningsdiensten terplaatse hun werk kunnen doen én hun vtgn zo parkeren dat de doorstroming in dat brongebied gewaarborgd is. Dus niet parkeren en naar binnen rennen. De foto van de topicstarter is (helaas) een voorbeeld hoe het niet moet.

De politie is verantwoordelijk voor de volgende hulpverleningsprocessen:
•Handhaven openbare orde
•Strafrechtelijk onderzoek
•Verkeer regelen
•Afzetten en afschermen
•Begidsen
•Identificeren van slachtoffers
•Ontruimen en evacueren


Timmos

  • Persfotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,326
    • Tim-Koster.nl
Reactie #6 Gepost op: 21 december 2010, 19:40:12
Doet me denken aan het dodelijk ongeval eerder dit jaar op de Vlissingeweg met de paardenkoets.. Politiebusje had de weg al afgezet, incl bus + lint, vóór er ook maar een ambulance of wat dan ook ter plaatse was.. Weghalen wouden ze het ook niet omdat er plaats incident was gemaakt ofzo.. Ambulance heeft toen  het lintje maar kapotgereden.. Meen ook te herinneren dat er daardoor schade was aan een van de voertuigen..


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #7 Gepost op: 21 december 2010, 20:02:09
Tijdje terug binnenbrand in barneveld. politie voertuig stond zo dat de brandweer niet de straat in kon. dit leverde vertraging op. en een grote deuk in de politieauto. de brand was overigens loos.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #8 Gepost op: 21 december 2010, 20:28:10
Tjah, natuurlijk valt er iets van te zeggen en gaat het vaak fout. Maar om nu ieder incidentje te gaan opnoemen is toch ook niet nodig? Dienders staan erom bekend dat ze eigenwijs zijn (aanname eis?  juhf bkll ), en dat ze graag snel helpen. Hierbij wordt al dan niet in het enthousiasme de auto 'verkeerd' geparkeerd. Het zou ook niet slecht zijn er gewoon een item van te maken op de briefings of intranet... Maar zo ken ik ook wat voorbeelden van ambulances en brandweerwagens die over sporen heen rijden terwijl dat niet nodig is enz...    ;)


TDMdR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
  • Sr. GGP AML|DI|THW
Reactie #9 Gepost op: 22 december 2010, 00:03:20
Ach, we blijven doeners he...  hjag
In A-A wordt tegenwoordig door de meldkamer het volgende gezegd bij een melding van een brand:'Uw taak is om de aan- en afvoerwegen voor de overige hulpdiensten vrij te maken en te houden.' of woorden van gelijke strekking.