Verslag van de KNRM:
http://www.knrm.nl/30waar_wij_zijn/10reddingstations/terschelling/06reddingrapporten/?TheArticle=16419Aanvaring op NoordzeeHet is buiten koud en donker als om tien over half zeven 's avonds de piepers op Vlieland en Terschelling af gaan voor een aanvaring op de Noordzee boven Terschelling, nabij de VL-center boei. Het Kustwacht Centrum had de reddingboten Graaf van Byland (Vlieland), Arie Visser en Frans Hogewind (Terschelling) gealarmeerd om assistentie te verlenen. Op de Noordzee waait een stevige noordoosten wind, kracht 7. De verkeerscentrale Brandaris gaf een significante golfhoogte op van 3.30 meter hetgeen betekent dat er in werkelijkheid vaak nog hogere golven tussen zitten. Eenmaal buiten bleek dat maar al te waar. Ondanks de hoge golven kon er met redelijke snelheid worden gevaren. Het duurde toch nog zo'n 50 minuten voordat de reddingboten ter plaatse waren. Ook het bergingsvaartuig Huricane en de sleepboot Hunter van rederij Noordgat boden hun assitentie aan.
Het betrof een aanvaring tussen het vrachtschip Thebe en de CMA CGM LAPEROUSE waarbij de laatste mogelijk de veel kleinere Thebe over het hoofd heeft gezien. De Thebe is een coaster van 89 meter en vaart zo'n 10 knopen terwijl de LAPEROUSE maar liefst 365 meter lang en 52 meter breed is en zo'n 20 knopen gaat. Waarschijnlijk heeft de LAPEROUSE de Thebe opgelopen en (slechts) langs de zijkant geschamt.
De Thebe had zichtbare schade aan de bakboordzijde. De achterkant had duidelijk schade en ook over de lengte van het schip was de reling naar binnen gedrukt. De antennes op het dak waren beschadigd. Volgens de kapitein maakte het schip ook water maar dit bleek nogal mee te vallen. Er was wat water binnengekomen maar er kwam niet meer bij. Door de zeegang kwam het schip regelmatig uit de golven omhoog, zodat ook onder de waterlijn gekeken kon worden. Er werd geen zichtbare schade onder de waterlijn geconstateerd. De navigatie verlichting en de AIS van de Thebe werkte niet meer, de mast stond krom en de MOB boot en het kraantje waren vermorzeld. De reling aan bakboord was ingedrukt en voor op de bak aan bakboord was een luchtkoker opzij gedrukt. Gezien het verschil in omvang en snelheid van de beide schepen had deze aanvaring veel slechter kunnen aflopen.
Toen iedereen op de Thebe van de schrik was bekomen werden de reddingboten Frans Hogewind en de Graaf van Bylandt bedankt en is de Thebe, die langzaam tegen de zee in stoomde, omgedraaid om voor de zee uit naar Den Helder te varen om de schade op te nemen. Voor de zekerheid werd het schip, gezien de zeegang en de schade, door het verkeersscheidingsstelsel werd begeleid door de Arie Visser en de Huricane. Eenmaal in de luwte van Vlieland werd de verdere begeleiding overgenomen door de Ievoli Black van de Nederlandse Kustwacht en konden de reddingboten terug naar hun stations.
De kapitein van de Thebe bedankte de reddingboten voor hun assistentie en wenste iedereen fijne kerstdagen en een goed nieuw jaar toe.