Maar met een sneeuwketting steekt er niets naar buiten, er ligt een metalen schakel over een band om grip te houden tijdens rijomstandigheden die daar om vragen. Het zou anders worden met spijkerbanden.
Maar ga je verbaliseren voor het gebruik van sneeuwkettingen, ten tijde van zeer veel sneeuw. Denk ik dat je hier nog niet snel klaar mee bent. En dat dit voor de rechter wordt uitgevochten. De media zul je er zeker mee halen.
Kan je vertellen dat er al verbalen geschreven zijn voor het rijden met sneeuwkettingen in de provincie Noord-Holland ... Compleet idioot, 10 centimeter sneeuw en dan met kettingen gaan rijden
Heb er nog niets van gelezen in de media overigens
De discussie of er nou wel of niet iets buiten het loopvlak van een band steekt, ga ik niet voeren .....
Voor de mensen die de Regeling Voertuigen niet kennen:
§ 6. Ophanging
Artikel 5.2.27
1. De wielen van personenauto’s moeten zijn
voorzien van luchtbanden.
2. De banden mogen geen beschadigingen vertonen
waarbij het karkas zichtbaar is.
3. De banden mogen geen uitstulpingen vertonen.
4. De profilering van de hoofdgroeven van de
banden moet over de gehele omtrek van het
loopvlak ten minste 1,6 mm bedragen, met
uitzondering van slijtage-indicatoren.
5. De banden mogen niet zijn nageprofileerd. Van
naprofileren is sprake indien slijtage-indicatoren
zijn weggesneden, indien de profielvorm van de
groef afwijkt van de originele profielvorm, of
indien in de bodem van de groef het karkas van
de band zichtbaar is.
De wijze van keuren bij het tweede lid is
van toepassing.
6. De op de band aangegeven draairichting moet
overeenkomen met de draairichting van de band
in voorwaartse rijrichting van de personenauto.
Visuele controle.
7. Het loopvlak van de banden mag geen metalen
elementen bevatten die tijdens het rijden
daarbuiten kunnen uitsteken.