Zoals belooft plaats ik het antwoord op mijn vraag n.a.v. het wel of niet mogen gebruiken van sneeuwkettingen door particulieren.Geachte heer / mevrouw Xxxxxx,
In extreme weersomstandigheden kan het verstandig zijn om sneeuwkettingen te gebruiken.
Niet voor niets heeft de politie in Limburg volgens onder meer dagblad Trouw en de Volkskrant geen bekeuringen uitgeschreven
als weggebruikers op wegen in de heuvels met sneeuwkettingen zouden rijden.
Het gaat dan echter om, voor Nederlandse begrippen, uitzonderlijke omstandigheden die in ons land toevallig twee jaar achtereenvolgens rond Kerst hebben plaatsgevonden.
Sneeuwkettingen kunnen in andere omstandigheden tot verkeersonveilige situaties en schade aan het wegdek leiden.
In dergelijke gevallen kan de politie een bekeuring uitschrijven voor artikel 5 van de Wegenverkeerswet.
Dit zogenaamde 'kapstokartikel' regelt de strafbaarstelling van gedragingen die gevaar of hinder (kunnen) veroorzaken in het verkeer.
Het is aan de officier van justitie om, afhankelijk van de feiten en omstandigheden van de zaak, de boete te bepalen.
Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Met vriendelijke groet,
M. Boelhouwer
Openbaar Ministerie
Landelijk Parket Team Verkeer
www.om.nl