Privegebruik sneeuwketting in NL

Auteur Topic: Privegebruik sneeuwketting in NL  (gelezen 13865 keer)

0 gebruikers (en 12 gasten bekijken dit topic.

amstaf3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 532
Reactie #50 Gepost op: 26 december 2010, 13:32:00
Wordt het dan héél misschien niet eens tijd dat men hier in Nederland eens stopt met eigenwijs zijn en steeds opnieuw het wiel willen uitvinden.
Ga praten met landen waar ze veel meer ervaring hebben met de combinatie die asfalt en sneeuw heet en leg dat zelfde asfalt hier ook neer
als blijkt dat daar veel minder asfaltgaten problemen zijn.

Zoals je zelf ook al aangeeft dit is Nederlands op zijn puurst denken alles beter te kunnen terwijl in de omliggende landen het op vele punten beter geregeld is.
CARPE DIEM QUAN MINIMUM CREDULA POSTERO oftewel Pluk de dag, vertrouw zo weinig mogelijk op de volgende


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #51 Gepost op: 26 december 2010, 13:43:29
Zoals je zelf ook al aangeeft dit is Nederlands op zijn puurst denken alles beter te kunnen terwijl in de omliggende landen het op vele punten beter geregeld is.

Wel eens in Duitsland gereden in de regen? Dan moet je (hoogstwaarschijnlijk) toegeven dat ZOAB stukken beter is  .... En wat hebben we vaker, een meter sneeuw of regen?
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Piles

  • Geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,157
Reactie #52 Gepost op: 26 december 2010, 15:35:34
Wordt het dan héél misschien niet eens tijd dat men hier in Nederland eens stopt met eigenwijs zijn en steeds opnieuw het wiel willen uitvinden.
Ga praten met landen waar ze veel meer ervaring hebben met de combinatie die asfalt en sneeuw heet en leg dat zelfde asfalt hier ook neer
als blijkt dat daar veel minder asfaltgaten problemen zijn.
De wereld is niet zo zwartwit als je denkt... ::) Hier gebruiken we ZOAB, omdat we hier heel veel regen hebben. Dat is wat beperkter bij bevriezing ja. Keuzes maken.
Maar zoals altijd staan de beste stuurlui aan wal, of dat nou gaat om politieinzet, strooibeleid of asfaltgebruik.


amstaf3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 532
Reactie #53 Gepost op: 26 december 2010, 17:01:45
Wel eens in Duitsland gereden in de regen? Dan moet je (hoogstwaarschijnlijk) toegeven dat ZOAB stukken beter is  .... En wat hebben we vaker, een meter sneeuw of regen?

Ik rij gemiddeld 1 keer per maand in Duitsland voor de hoge snelheid. Daar merk je het verschil van de wegen erg goed, het is niet alleen het asfalt maar ook het onderhoud daarvan wat daar op een veel hoger nivo ligt dan hier.
Het grote voordeel is tevens ook het grote nadeel van ZOAB de open structuur die maakt het ZOAB zeer kwetsbaar en een slijtage gevoelige ondergrond. Het is een keuze die er gemaakt wordt.
Als we in de landen om ons heen kijken wordt er daar geen of heel weinig ZOAB gebruikt, dat heeft een reden en zeker in de landen zoals Duitsland waar de snelheid hoger liggen dan hier.
CARPE DIEM QUAN MINIMUM CREDULA POSTERO oftewel Pluk de dag, vertrouw zo weinig mogelijk op de volgende


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #54 Gepost op: 26 december 2010, 17:40:26
Tja, een andere reden waarom er in nederland voor Zoab is gekozen is vanwege de geluiddempende werking. We zijn nou eenmaal een land wat behoorlijk dicht bevolkt is....
Maar laten we het hier niet over het asfalt gaan hebben maar terug gaan naar het onderwerp over de sneeuwkettingen.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


TDMdR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
  • Sr. GGP AML|DI|THW
Reactie #55 Gepost op: 26 december 2010, 23:08:08
Ik rij gemiddeld 1 keer per maand in Duitsland voor de hoge snelheid. Daar merk je het verschil van de wegen erg goed, het is niet alleen het asfalt maar ook het onderhoud daarvan wat daar op een veel hoger nivo ligt dan hier.
Het grote voordeel is tevens ook het grote nadeel van ZOAB de open structuur die maakt het ZOAB zeer kwetsbaar en een slijtage gevoelige ondergrond. Het is een keuze die er gemaakt wordt.
Als we in de landen om ons heen kijken wordt er daar geen of heel weinig ZOAB gebruikt, dat heeft een reden en zeker in de landen zoals Duitsland waar de snelheid hoger liggen dan hier.

Nu kom ik ook wel eens in Duitsland en mijn ervaring met het wegdek is dat het, zeker in vergelijking met NL, in slechte staat is, of gerepareerd wordt.. Er wordt gewezen op het wegdek in de landen om ons heen, maar als je bv naar België kijkt, kun je dat echt niet beter noemen dan bij ons. In de Ardennen bijvoorbeeld, waar nog niet zo lang geleden de E25 opnieuw ge-asfalteert is, zitten alweer enorme gaten. Ook in de Alpen/Dolomieten  (waar ik nog wel eens een motortochtje hou) is het asfalt echt niet in goede staat of wordt het net opgelapt. Een weg kan nu eenmaal niet goed tegen de combinatie vocht en vorst, gewoon omdat asfalt kleine gaatjes heeft waar water in komt. En water zet uit als het bevriest.

En back on topic: In Nederland is echt het gebruik van sneeuwkettingen verboden en mijn collega's hiervoor hebben de juiste materie erbij gehaald. Ik heb vorig jaar zelf verbaal opgemaakt voor sneeuwkettingen, met gebruikmaking van genoemde feitcode, daar is bezwaar op gekomen, en dit is verworpen. Het staat wat ongelukkig omschreven, maar op het moment dat jij sneeuwkettingen omlegt, maken zij voor de wet deel uit van het loopvlak van de band.


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #56 Gepost op: 26 december 2010, 23:18:35
Ik rij gemiddeld 1 keer per maand in Duitsland voor de hoge snelheid. Daar merk je het verschil van de wegen erg goed, het is niet alleen het asfalt maar ook het onderhoud daarvan wat daar op een veel hoger nivo ligt dan hier.
Het grote voordeel is tevens ook het grote nadeel van ZOAB de open structuur die maakt het ZOAB zeer kwetsbaar en een slijtage gevoelige ondergrond. Het is een keuze die er gemaakt wordt.
Als we in de landen om ons heen kijken wordt er daar geen of heel weinig ZOAB gebruikt, dat heeft een reden en zeker in de landen zoals Duitsland waar de snelheid hoger liggen dan hier.

De laatste jaren zie je op steeds meer plekken in Duitsland maximumsnelheden van 120 of 130 kilometer per uur. Het aantal stukken asfalt waar nog de advies snelheid van 130 kilometer per uur geldt neemt steeds meer af. Men wil eigenlijk al een tijd lang af van het hele advies snelheid verhaal. Echter is de rechtse en automobiel lobby daar nog niet helemaal aan toe/ mee eens.

Of de weg zo heel veel beter is in nl weet ik zo net nog niet. 4 weken gelden de grens overgestoken bij Bad bentheim(A1/E30) naar was de weg echt behoorlijk slecht grote gaten in het asfalt en een snelheidsbeperking. Of het daar nou echt veel beter is......


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #57 Gepost op: 28 december 2010, 12:29:03
Zoals belooft plaats ik het antwoord op mijn vraag n.a.v. het wel of niet mogen gebruiken van sneeuwkettingen door particulieren.

Geachte heer / mevrouw Xxxxxx,
 
In extreme weersomstandigheden kan het verstandig zijn om sneeuwkettingen te gebruiken.
Niet voor niets heeft de politie in Limburg volgens onder meer dagblad Trouw en de Volkskrant geen bekeuringen uitgeschreven
als weggebruikers op wegen in de heuvels met sneeuwkettingen zouden rijden.
Het gaat dan echter om, voor Nederlandse begrippen, uitzonderlijke omstandigheden die in ons land toevallig twee jaar achtereenvolgens rond Kerst hebben plaatsgevonden.
 
Sneeuwkettingen kunnen in andere omstandigheden tot verkeersonveilige situaties en schade aan het wegdek leiden.
In dergelijke gevallen kan de politie een bekeuring uitschrijven voor artikel 5 van de Wegenverkeerswet.
Dit zogenaamde 'kapstokartikel' regelt de strafbaarstelling van gedragingen die gevaar of hinder (kunnen) veroorzaken in het verkeer.
Het is aan de officier van justitie om, afhankelijk van de feiten en omstandigheden van de zaak, de boete te bepalen.
 
Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,
M. Boelhouwer
Openbaar Ministerie
Landelijk Parket Team Verkeer
www.om.nl
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #58 Gepost op: 28 december 2010, 12:39:58
Ik moet zeggen een heel redelijk antwoord/standpunt wat mij inhoudelijk niet verbaasd
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #59 Gepost op: 28 december 2010, 12:42:10
Ik vind het opvallend dat er geen specifiek artikel genoemd wordt die het verbied maar dat het kapstok artikel gebruikt wordt (in relatie met de weersomstandigheden). Dit zou betekenen dat feitelijk sneeuwkettingen niet verboden zijn maar dat bij het onjuist gebruiken je schade aanbrengt / gevaar oplevert. En dat is wel verboden.