Roepnamen Kustwacht & SAR

Auteur Topic: Roepnamen Kustwacht & SAR  (gelezen 7413 keer)

0 gebruikers (en 9 gasten bekijken dit topic.

Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Gepost op: 24 december 2010, 16:07:57
In topics over SAR en andere Kustwacht taken, zie en hoor je regelmatig diverse roepnamen voorbij komen. Een duidelijk overzicht heb ik echter niet kunnen vinden.

Wellicht interessant om hier een overzicht te maken en eventuele discussie erover te voeren :)

Uit een ander topic komt dit:
De roepnamen van de KW vliegtuigen zijn 'normaal': Coastguard 01 & 03, Tijdens SAR operaties: Rescue Pluto 01 & 03 ... Een SAR heli wordt tijdens SAR operaties :Rescue Pedro + even nummer.

Wat is eigenlijk de reden dat er in roepnamen onderscheid wordt gemaakt tussen reguliere operaties en SAR operaties?
Werk dat niet verwarrend?



Kustwachtcentrum
Netherlands Coastguard cq. Nederlandse Kustwacht
SAR: Den Helder Rescue

Patrouillevaartuigen
Scheepsnaam

Reddingboten
Reddingboot + naam reddingboot

SAR Heli's
Rescue Pedro + even nummer (defensie helikopter commando)
...

Kustwachtvliegtuigen
Coastguard 01 & 03
SAR: Rescue pluto 01 & 03


Wie vult aan? :)


Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #1 Gepost op: 24 december 2010, 19:33:09
iets waar de kustwach zich regematig zelf in vergist, schijnnt dus een lastige materie te zijn.

Juiste benamingen zijn "Den Helder Rescue" als er sprake is van SAR, de kustwacht als RCC (Reddings Coördinatie Centrum ). In alle andere situaties dus Nederlandse Kustwacht of Netherlands Coastguard. Dus geen "Kustwachtcentrum Den Helder", "Den Helder"of "Dutch coast guard", foute roepnamen die zelfs door het kustwachtcentrum gebezigd worden, kennelijk in de war gebracht door de eenheden die een en ander regelmatig door elkaar halen.
Ik hoor soms reddingsboten nog naar IJmuiden Rescue roepen juhf bkll .

Goed dat je daar over begint trouwens.


nick1107

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 626
Reactie #2 Gepost op: 24 december 2010, 19:47:32
Coastguard 01 & 03 voor de Do228
Coastguard 02 in gebruik bij de Lynx heli’s.  In geval van een SAR veranderen ze naar Rescue Pedro 2,4 voor de helikopters en Rescue Pedro 1,3 voor vliegtuigen.

Coastguard 04 in gebruik bij de politie (AW-139)
Voor de Sar heli’s van de KLu worden deze Callsigns gebruikt:
Gannet01 R-01.
Gannet02 R-02.
Gannet03 R-03.

Hier kan je wel wat mee denk ik.

Grtz, Nick


Gast

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 24 december 2010, 20:33:13
Rescue Pluto 1 & 3 of Rescue Pedro 1 & 3, dat wordt me door bovenstaande postings niet duidelijk.

Pluto stamt nog uit het P-3C Orion tijdperk trouwens!! Ter aanvulling, bij SAR excercises wordt het woord EXCERCISE ook toegevoegd aan het callsign.
Voor de S-61 helicopter(s) op De Kooij wordt het woordje RESCUE vooraan toegevoegd (bv RESCUE COASTGUARD ALPHA BRAVO) bij een live SAR. Deze  S-61's zijn niet van de Nederlandse Kustwacht maar geleased/geleend van de Britse Kustwacht, gevlogen door Bristow. Derhalve ook hun callsign "Coastguard" en de laatste 2 karakters van de registratie.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #4 Gepost op: 24 december 2010, 23:19:10
Thanks voor jullie aanvullingen :D
Veranderen gaat natuurlijk niet meer (is soms nog even wennen juhf bkll) dus daarom maar even in een citaat:

Kustwachtcentrum
Netherlands Coastguard cq. Nederlandse Kustwacht
SAR: Den Helder Rescue

Patrouillevaartuigen
Scheepsnaam

Reddingboten
Reddingboot + naam reddingboot

SAR Heli's 860 sqn. (Lynx)
Coastguard 02
SAR: Rescue Pedro 2 of 4

SAR Heli's 303 sqn. (AB-412)
Gannet 1 t/m 3

Offshore reddingsheli NOGEPA (S-61)
Coastguard + laatste twee letters callsign
SAR: Rescue Coastguard + laatste twee letters callsign

Kustwachtvliegtuigen (Do-228)
Coastguard 01 & 03
SAR: Rescue Pluto 01 & 03 (of rescue Pedro?)

KLPD Unit luchtvaartpolitie (AW-139)
Coastguard 04

Ben ik nog benieuwd:

- Heeft het KLPD nog steeds de Chessna vliegtuigjes, waarmee ook vluchten tbv de kustwacht worden gedaan?
En indien ja, wat hebben die dan voor callsign?

- Worden de kustwachtvliegtuigen bij SAR acties nu Rescue Pluto of Rescue Pedro?

- Waarom verschillen de callsings voor reguliere operaties en SAR operaties?
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #5 Gepost op: 24 december 2010, 23:22:57
Coastguard 01 & 03 voor de Do228
Coastguard 02 in gebruik bij de Lynx heli’s.  In geval van een SAR veranderen ze naar Rescue Pedro 2,4 voor de helikopters en Rescue Pedro 1,3 voor vliegtuigen.
Coastguard 04 in gebruik bij de politie (AW-139)
Voor de Sar heli’s van de KLu worden deze Callsigns gebruikt:
Gannet01 R-01.
Gannet02 R-02.
Gannet03 R-03.
Hier kan je wel wat mee denk ik.
Grtz, Nick

Niet helmaal: rescue pedro 2,4 etc voor de SAR heli (inclusief de AB212 van de KLU, dus niet Gannet) en Rescue pluto 1,3 etc voor vliegtuigen(fixed wing)
Het verschil tussen pedro en pluto maakt het juist duidelijker of het om de heli of het vliegtuig gaat.
Zie OPPLAN SAR Kustwacht.
 ;)

(Oh ja en natuurlijk de Rescue Coastguard WB en de MU van Bristow)


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #6 Gepost op: 24 december 2010, 23:30:44
Niet helmaal: rescue pedro 2,4 etc voor de SAR heli (inclusief de AB212 van de KLU, dus niet Gannet)

'Gannet' wordt wel gebruikt voor de communicatie met CPA's weet ik. Daar komt het wellicht vandaan.

Zie OPPLAN SAR Kustwacht.

Is de actuele versie publiekelijk toegankelijk?
Ik heb namelijk alleen een versie uit 2004 kunnen vinden, maar die is te sterk verouderd en gaat nog uit van de 'oude kustwacht'.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Gast

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 24 december 2010, 23:37:55
De KLPD heeft geen Cessna's meer.
Rescue Pedro 2&4 voor de SAR heli, moet je lezen als, de Lynx die de SAR-taak uitvoert. De AB-412's van Leeuwarden vliegen altijd als Gannet, tenzíj ze een andere missie uitvoeren, dan vliegen ze als NAFR01 (Netherlands Airforce Romeo 01) etc.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #8 Gepost op: 25 december 2010, 17:46:28

Is de actuele versie publiekelijk toegankelijk?
Ik heb namelijk alleen een versie uit 2004 kunnen vinden, maar die is te sterk verouderd en gaat nog uit van de 'oude kustwacht'.

Er zit hier een sticker 'vertrouwelijk' op, dus ik neem aan van niet ;)


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #9 Gepost op: 26 december 2010, 01:07:40
Er zit hier een sticker 'vertrouwelijk' op, dus ik neem aan van niet ;)

En dat vind ik dus echt belachelijk! En met mij de commissie Waterrand, die het document indertijd gewoon on-line heeft gezet.
Er is niets "geheim" of "vertrouwelijks" aan het document, zeker niet omdat het van belang is dat iedereen zich daaraan houdt. Ons is wel eens (door de kustwacht) voor gehouden dat we iets niet volgens het OPPLAN-SAR hadden afgehandeld. Iets niet hadden gedaan volgens de voorschriften in een geheim stuk, het moet niet gekker worden...
In de opleiding OSC wordt het gewoon aan alle cursisten verstrekt, zo geheim is het. Ik denk dat de kustwacht bang is door deze of gene op haar eigen OPPLAN-SAR afgerekend te worden, dat is de enige reden die ik kan bedenken.
Is een procdure openbaarheid van bestuur eenvoudig eigenlijk?