Nieuwe AHA reanimatierichtlijnen voor omstanders

Auteur Topic: Nieuwe AHA reanimatierichtlijnen voor omstanders  (gelezen 15706 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #50 Gepost op: 25 november 2010, 19:53:42
Speculeren is helemaal niks mis mee, maar vermeende authoriteit uitspreken wel.

de "ik hoorde van een ambupleeg dat..." is een oneigenlijk gebruik van de vermeende authoriteit van een beroepsgroep.
Die ambupleeg die bepaalt dat niet, en kan dus net zomin iets voorspellen als wie dan ook.

Aangezien de ERC de beademing er niet uit haalt zal NL dat ook wel niet doen denk ik zo, aangezien de NRR echt niet zelf alle literatuur weer gaat analyseren.
Aldus: Mijzelf

Stel zaken niet als feit, totdat de NRR met haar richtlijnen komt, als je ideeën hebt vertel dan dat dat jou ideeën zijn (of die van iemand anders)
M.A.W. speculeer er op los, onderbouw je speculaties en dan heeft niemand er problemen mee! 123chill
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #51 Gepost op: 26 november 2010, 00:47:20
Hallo allemaal,

Gisterenavond, ben ik ter gehore gekomen dat vanaf volgend jaar de beademing er voor de leken voledig af gaat!
Dus alleen nog borstcompressies bij een reanimatie.
Dit is volgens een ambu.vp de nieuwe richtlijnen van 2011!
Als jullie denken dat het anders is, hoor ik het graag!


Schipper

Dat is dus onjuiste info van de ambupleeg in kwestie.

Volgens de ERC ( en de NRR gaat bijna alles uit die richtlijn overnemen) zal beademing blijven plaatsvinden door getrainde hulpverleners, eerste hulpverleners etc.
Telefonische reanimatieinstructie zal alleen bestaan uit thoraxcompressiie omdat uitleggen van beademing teveel tijd vraagt, meer vaardigheid vraagt  en minder urgent is,
urgent is : thoraxcompressies zonder delay.

Dat in de USA leken en ehbo-ers niet meer geleerd wordt om pols te voelen bij een slachtoffer en om niet meer te beademen bij een BLS-reanimatie is de afweging en beslissing van de AHA en heeft geen enkele invloed op wat ERC en NRR beslissen.

Er zal heel wat onduidelijkheid weggenmen worden als iedereen de veranderingen tussen de oren heeft. ;-)
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod