Dan ben ik wel benieuwd hoe dat wordt rechtgebreid qua regelgeving, want ik kan me herinneren dat er ergens in een wet staat dat je een aantal bevoegdheden niet hebt tijdens instituutkwartielen (geweldsmiddelen aanwenden bijv.).
Vanuit de politiewet 1993, art 3, waarin staat dat 'Ambtenaren van politie in de zin van deze wet zijn: a. ambtenaren, aangesteld voor de uitvoering van de politietaak;' zou je mogen denken dat jij bij indiensttreding bent aangesteld als een dergelijk ambtenaar. De BARP (zie hierna) spreekt dit gek genoeg tegen.
Rechtspositie (BARP)In de BARP staat in artikel 1a, sub C: ambtenaar, aangesteld voor de uitvoering van de politietaak = de ambtenaar, bedoeld in artikel 3, eerste lid, onderdeel a, van de Politiewet 1993, met uitzondering van de aspirant gedurende het theoretische opleidingsdeel (theoretisch opleidingsdeel: de periode of perioden waarin de aspirant aan een opleidingsinstituut in het kader van de initiële opleiding onderwijs volgt, zie sub FF).
In art. 3a komen we een opmerkelijke regel tegen, die in strijd lijkt te zijn met eerder vermeldde: 'Na het voltooien van de initiële opleiding wordt de aspirant aangesteld als ambtenaar voor de uitvoering van de politietaak.' Dit is dus gek omdat je zou denken dat je bij indienstreding en beëdiging al wordt aangesteld voor de politietaak.