bericht van een voormalige werknemer op het hulpverleningsforum (
http://www.hetbrandweerforum.nl/index.php?topic=34470.30 ) :
Nou even wat "inside" info van een voormalige werknemer bij de HTD (Mobiele Vaklieden)
Wanneer het de PAD hal betreft dan gaat het om de afwerking warmband walserij 2, in deze hal zijn de volgende installaties aanwezig:
- Nawals 21 (NW21) (een enkele walsstand)
- Stroken knipbaan 21 (SKB21) (hier worden de rollen naar smallere stroken gesneden (mechanisch) en weer opgerold veelal voor de fabricage van autovelgen
- Platen knipbaan 21 (PKB 21) hier worden rollen tot platen geknipt tot een lengte van 12 meter
Aan de westzijde in de PAC hal, dit is de hal zuidelijk aan de PAD hal, bevind zich een doorgang naar Beitsbaan 21 (BB21) hier worden de rollen ( mbv zoutzuur ) ontdaan van de oxidehuid tbv koudwals 21
Aan de Noordzijde van de PAD hal bevind zich een doorgang naar de meer resente Bietsbaan 22 (BB22) die het zelfde doet als BB21.
Aan de oostzijde bevind zich de verlading van de PAD hal met gereed warmgewalste rollen en platen.
Overigens is een jaar of 15 geleden de PKB 21 al eens in de as gelegd, en een jaar of 20 Koudwals 21 voor de tweede keer.
Onder de diverse installatie bevinden zich zogenaamde oliekelders waarin de hydraulische installaties zich bevinden, deze kelders zijn middels gangen met elkaar verbonden en voorzien van brandkompartimenten waarvan in het verleden de branddeuren regelmatige geblokkeerd waren om ze open te houden, na de brand bij PKB 21 is daar wel een behoorlijke tijd strenger op gecontroleerd.
Wanneer er daadwerkelijk brand is uitgebroken bij of middels doorslag naar BB 22 dan kan men in Beverwijk, Wijk aan Zee en Heemskerk / Uitgeest afhankelijk van de windrichting nog wel eens achter de oren gaan krabben.