Nut en noodzaak van AED alerts

Auteur Topic: Nut en noodzaak van AED alerts  (gelezen 9314 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Piles

  • Geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,157
Reactie #10 Gepost op: 29 december 2010, 18:53:02
Vertel. Ik ben van mening dat de mate van schokkend voor iedere persoon anders is.
Dat zegt ie toch ook ;)
Maar niet iedere reanimatie is dus schokkend (want dat hangt van de persoon af).


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #11 Gepost op: 29 december 2010, 19:00:09
Vertel. Ik ben van mening dat de mate van schokkend voor iedere persoon anders is.

Ik heb tot op heden twee reanimaties uitgevoerd, beiden waren voor mij niet schokkend.
Ik heb aan beide acties alleen maar een tevreden gevoel overgehouden, ondanks dat beide patiënten overleden zijn.
Op het moment zelf ben je zo druk bezig met het slachtoffer en de omgeving dat je niet eens tijd hebt om er over na te denken.
Vandaar ....

Het NRK of OK (weet niet meer welke) hebben mij ook wel eens gevraagd of ik ooit een echte reanimatie meegemaakt had, toen ik vertelde dat dat er twee waren wilde ze mijn ervaring graag gebruiken, maar toen gedurende het gesprek duidelijk werd dat ik er niet echt van onder de indruk was geraakt, was het opeens een stuk minder interessant voor ze....
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #12 Gepost op: 29 december 2010, 19:34:51
Vertel. Ik ben van mening dat de mate van schokkend voor iedere persoon anders is.

Ik denk dat je daar gelijk in hebt.

Naarmate je het vaker doet zul je er steeds beter mee om kunnen gaan.
Professionele hulpverleners die het met enige regelmaat tegenkomen, zullen er anders mee omgaan dan lekenhulpverleners die het de eerste keer doen. Mensen die ingeschakeld worden bij AED-alert blijven toch lekenhulpverleners die het weinig of niet meemaken. Wellicht steeds vaker in de toekomst.
Ook een ambupleeg zal de eerste reanimatie anders ervaren dan de 50e.


cavia

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,113
Reactie #13 Gepost op: 29 december 2010, 20:00:30
ja ik ging hierbij even uit van de leken hulpverleners. en zelfs professionele hulpverleners hebben vaak behoefte aan een gesprekje achteraf.
En idd, jullie hebben gelijk ;)niet iedere reanimatie is schokkend. maar bij veel mensen doet het toch wat. Hier in gld midden is verder geen nazorg o.i.d. geregeld na een aed-alert.


peter h

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 353
  • instructeur EH/BHV/(P)BLS, AED, WO, verder Sigma
Reactie #14 Gepost op: 30 december 2010, 23:00:31
Ik kan me voorstellen dat bij een traumatische reanimatie geen alert wordt gegeven.

Maar we moeten een beetje af van het idee dat een reanimatie altijd schokkend is. Want dat is het niet altijd.
Soms is het beter zo, en hoeft er heus niet lang ''na-gekeuvelt'' te worden, wat mij betreft.

Zeker als iemand er bewust voor kiest om paraat te staan met AED. Vooropgesteld: die mensen zijn onmisbaar en heb ik zeer veel respect voor.  3hj

klopt hoor! van de week heeft een collega van mij een reanimatie gdaan naar aanlediing van een AED-Alert. betrof ouder persoon, die "eigenlijk" al overleden was. voor familie wel schokkend, voor hem niet. Het was zijn eerste..
en ook hangt het uiteraard af van " de aard van het beestje" .

ik heb misschien een paaar weken lopen "stuiteren, maar dat heb ik er graag voor over (gehad) 3hj


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #15 Gepost op: 1 januari 2011, 21:28:26
Ik kan je uit ervaring vertellen (2 reanimaties) dat dit niet waar is ....

Mee eens. Maar een baby/kinderreanimatie gaat toch de meeste prof's niet in de kouwe kleren zitten...
Arts  www.alphalog.nl


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #16 Gepost op: 1 januari 2011, 21:30:56
Mee eens. Maar een baby/kinderreanimatie gaat toch de meeste prof's niet in de kouwe kleren zitten...

Dat kan ik me goed voorstellen, maar is dat een reden om dat kind dan die extra kans maar niet te geven ?
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #17 Gepost op: 2 januari 2011, 14:32:41
Waarom zou je een AED-alert doen uitgaan voor een reanimatie in een zorginstelling?
Het lijkt mij dat er daar genoeg kundig en opgeleid personeel rond loopt en dat er daar een AED aanwezig is.

Helaas gaat jou stelling niet overal op Diamondback ik wou dat het wel zo was.
Ik kan je zo 1 instelling noemen in Noord - Holland waar geen AED aanwezig is op de afdelingen.
Er is wel een AED aanwezig op het terrein bij een dependance van het Gemeentehuis maar dat is pas sinds er in de des betreffende woonplaats AED Alert is.
En alleen de mensen die meedoen met het AED Alert hebben een sleutel van die kast.
Overdag is er voldoende personeel op de afdelingen maar in de avond en nacht ( verschilt per afdeling ) is er minder of zelfs geen personeel aanwezig.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #18 Gepost op: 2 januari 2011, 14:38:12
Mee eens. Maar een baby/kinderreanimatie gaat toch de meeste prof's niet in de kouwe kleren zitten...

Ook ik kan het me voorstellen dat dit niet in je kouwe kleren gaat zitten maar iedereen heeft toch het recht op snelle reanimatie.

In de regio's waar men een AED Alertsysteem heeft heeft men zich opgegeven en een gedegen training gevolgd ( mag ik toch wel van uit gaan ) en ik mag toch hopen dat men daar ook geoefend heeft op kinder en baby reanimaties.
Ik heb het tijdens mijn EHBO opleiding in 2005 wel allemaal moeten droog oefenen omdat er verschil in zit vergeleken met een volwassenen.
Verder lijkt het mij persoonlijk altijd nuttig om bij een reanimatie een AED ALert uit te geven.
De mensen die er wonen en/of werken die zich hebben opgegeven kunnen er nou eenmaal sneller zijn dan een Ambu in sommige gevallen.

Dit omdat ik zelf een keer een reanimatie heb meegemaakt en dat het Ambu personeel aangaf elke 2 minuten wisselen want het kost je een hoop kracht en energie zo'n reanimatie.
Dus hoe meer handjes er zijn hoe vaker je kan wisselen om jezelf niet uit te putten, maar er moeten nou ook weer niet bijvoorbeeld 10 mensen binnen staan.
Je kan bijvoorbeeld ook buiten een paar mensen achter de hand hebben staan die naar binnen komen om af te lossen als er een paar naar buiten komen die niet meer kunnen.
En het Ambu personeel heeft dan meer handen vrij voor het intuberen en dergelijke ( en in sommige regio's opbouwen van de Lucas ) van de patient.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #19 Gepost op: 2 januari 2011, 19:44:46

In de regio's waar men een AED Alertsysteem heeft heeft men zich opgegeven en een gedegen training gevolgd ( mag ik toch wel van uit gaan ) en ik mag toch hopen dat men daar ook geoefend heeft op kinder en baby reanimaties.

In de AED cursus die ik heb gevolgd bij mijn vorige werkgever, kwamen baby's niet aan bod, helaas..

Ambu personeel aangaf elke 2 minuten wisselen want het kost je een hoop kracht en energie zo'n reanimatie.
Dus hoe meer handjes er zijn hoe vaker je kan wisselen om jezelf niet uit te putten,

Klopt, wat je zegt. Maar ook hier zijn weer uitzonderingen, zeker als je woont in je werkgebied. Zo was 1 van mijn eerste reanimaties die op een bekende. Met bekenden eromheen. Nou, dan heb je kracht voor 10 en ga je net zo goed een half uur door, consequent en met evenveel kracht. Eerder te veel kracht dan te weinig, kan ik je verklappen!  juhf bkll