Nut en noodzaak van AED alerts

Auteur Topic: Nut en noodzaak van AED alerts  (gelezen 9134 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

peter h

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 353
  • instructeur EH/BHV/(P)BLS, AED, WO, verder Sigma
Reactie #20 Gepost op: 2 januari 2011, 22:06:57
hier in Hoorn heb ik samen met een collega zo'n 150 man opgeleid voor het AED_Alert.
er was reeds bekend dat voor baby-/kinder- en traumatische reanimaties geen Alert zou uitgaan.
we hebben de kinder- en baby-reanimatie wel langs laten komen, maar niet intensief behandeld.

in de regio Za/Wa is het iets anders georganiseerd dan hir. Ik weet van bijn buurman (ambuchauf in die regio) dat er daar een georganiseerde groep komt, en na elke 2 minuten wordt er afgelost. 1 naar buiten, 1 naar binnen. Zij zijn erg blij met de BurgerHulpverleners. Ambupersoneel kan zich dan richten op ALS, BHV-ers kunnen dan BLS uitvoeren en (bijvoorbeeld) infuus vasthouden.

en bij de 1 hou je het langer vo dan de ander; dit hangt ook af van je fysieke gesteldheid, maar ook je mentale toestand op dat moment.


tucker

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 30
  • Gedipl. EHV | VPK i.o.
Reactie #21 Gepost op: 3 januari 2011, 00:00:50
En je vermoeidheid op het moment dat de melding binnenkomt...
als ik moet gaan BLS-en na een goede trainingsavond, dan duurt het niet lang voor ik niet meer kan.
Maar als je net uit bed komt, dan kun je het weer langer volhouden.
Feit blijft: met tweeën gaat het langer dan alleen.


JM

  • Arnemuiden, Zeeland
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 463
  • Arnemuiden 4534
Reactie #22 Gepost op: 3 januari 2011, 16:58:30
we hebben de kinder- en baby-reanimatie wel langs laten komen, maar niet intensief behandeld.
Stel dat het je eigen kind betreft. Dan moet je toch kunnen handelen als er geen AED alert uit zal gaan. :-X


p.i.m.

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 67
Reactie #23 Gepost op: 6 januari 2011, 01:19:51
Even on topic,

melding was een gvt op een adres, GVT is niets anders als gezind vervangend tehuis, dat wil zeggen,

verstandelijk en/of lichamelijk gehandicapten, meestal kindernivo functie,
kinderen die ondertoezichtstelling hebben door de kinderbescherming/rechtbank, curatele-stelling
oudere gehandicapten met lichte dementie kunnen ook in een gvt wonen.

Als taxichauffeur, kom ik regelmatig bij gvt woningen bij ons in de regio, dus ik spreek uit ervaring.

ps: niet al het personeel is zo geweldig in de gvt, sommige weten niet wat ze moeten doen,
 soms moet ik als txc de leiding op hun verantwoording aanspreken omdat ze niet weten uit de praktijk
 hoe ze met bepaalde situatie's moeten/horen om te gaan. Laat staan een goed uitgevoerde reanimatie zonder aed.

pim :o


Dokterswacht

  • fotograaf/AED bediener
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 691
Reactie #24 Gepost op: 12 januari 2011, 21:12:17
Beetje off topic:

Ik ben werkzaam in een instelling voor verstandelijk gehandicapten in de nachtdienst. Daar werken we met 6 personeelsleden voor ongeveer 250-300 clienten. Daarnaast zijn we verantwoordelijk voor een aantal kleinschalig wonen projecten gedurende de nacht. Daar is geen personeel aanwezig, en wij hebben een aanrijtoijd van minimaal 5 minuten. (als we meteen kunnen vertrekken omdat we niet bezig zijn met een andere client). Wij zijn allen geschoold als BHVer voor BLS. Er is GEEN AED beschibaar, en daar is vanuit de instelling niemand voor geschoold (privé wel een aantal mensen, maar gezien het enige AED apperaat in het gebouw van de directie/raad van bestuur hangt op ruim 25km afstand, hebben we daar niets aan).

Ik denk dat het een misverstand is dat in dergelijke instellingen voldoende personeel is wat geschoold is en er AED's aanwezig zijn. Het is nl niet verplicht om een dergelijk apparaat te hebben, dus doen ze het uit kostenoverweging niet.

Een AED alert voor dergelijke instellingen is dan dus geen overbodige luxe, al zou je anders denken en wensen ;)


peter h

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 353
  • instructeur EH/BHV/(P)BLS, AED, WO, verder Sigma
Reactie #25 Gepost op: 12 januari 2011, 23:20:35
Stel dat het je eigen kind betreft. Dan moet je toch kunnen handelen als er geen AED alert uit zal gaan. :-X

ja, ben ik helemaal met je eens. maar dan zullen de mensen hiervoor een adequate cursus moeten volgen.

de cursussen die wij gegeven hebben, stonden volledig in het teken van het project BurgerAED.
en dat wisten de mensen ook.
uiteraard bieden wij ze de kans om een EHaK cursus of EHBO-cursus te volgen...

Peter


Gast48368

  • Gast
Reactie #26 Gepost op: 12 januari 2011, 23:40:56
Beetje off topic:

Een AED alert voor dergelijke instellingen is dan dus geen overbodige luxe, al zou je anders denken en wensen ;)

In kindercentra's is hier ook niets voor geregeld of opgeleid. Wel heeft iedereen kinder EHBO. Wellicht wordt dit ooit verplicht zullen we hopen.

Het lijkt mij trouwens nogal een emotionele last als je als niet hulpverlener te maken krijgt met dit soort reanimaties. Egenlijk zou dit niet moeten mogen. Als hulpverlener is het al heftig genoeg. Als burger heb je geen back up of iets dergelijks waar je op terug kunt vallen.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #27 Gepost op: 14 januari 2011, 16:44:24
I.p.v. handenarbeid en dat soort ''vakken'', een paar uurtjes reanimatietraining op schooltjes. Maak er een leuke en leerzame les van. Certificaatje en een dikke schouderklop na afloop, iedereen blij. En de kinderen zo trots als een aap. Win win..  998765


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #28 Gepost op: 14 januari 2011, 16:47:17
Ben Ik het helemaal mee eens Dinges!

steun daarom het burgerinitiatief voor verplichte reanimatieles op de middelbare school!

http://www.reanimatie-estafette.nl/
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #29 Gepost op: 3 februari 2011, 16:38:00
hier in Hoorn heb ik samen met een collega zo'n 150 man opgeleid voor het AED_Alert.
er was reeds bekend dat voor baby-/kinder- en traumatische reanimaties geen Alert zou uitgaan.
we hebben de kinder- en baby-reanimatie wel langs laten komen, maar niet intensief behandeld.

in de regio Za/Wa is het iets anders georganiseerd dan hir. Ik weet van bijn buurman (ambuchauf in die regio) dat er daar een georganiseerde groep komt, en na elke 2 minuten wordt er afgelost. 1 naar buiten, 1 naar binnen. Zij zijn erg blij met de BurgerHulpverleners. Ambupersoneel kan zich dan richten op ALS, BHV-ers kunnen dan BLS uitvoeren en (bijvoorbeeld) infuus vasthouden.

en bij de 1 hou je het langer vo dan de ander; dit hangt ook af van je fysieke gesteldheid, maar ook je mentale toestand op dat moment.
Za/Wa ook een aedgroep? zal ik toch eens googlen ;)
Ik ben in de "zuidregio" (aalsmeer/Kudelstaart) bij een aantal bijeenkomsten van de opstart van het AED-team geweest, helaas zelf geen deel van uit gemaakt omdat ik verhuisd ben.
Daar wordt de hele groep gepiept, en wat er in de buurt is gaat een AED halen, de rest gaat er naartoe om te BLSen, iedereen heeft een persoonlijk veiligheidspakket gekregen, met een hesje met rugnummer, handschoentjes en een beademingsmaskertje.

 Helaas dus zelf niet in meegedraaid, maar laatst wel een reanimatie in Aalsmeer gedraaid, aanrijtijd was vrij lang, 1e auto uit hoofddorp, maar binnen 1 blok Rosc en op transport. Opvang was geweldig, bij elke deur stond iemand die aanwees waar we heen moesten, alle deuren werden opengehouden, enige "probleem"  was dat men iets te nieuwsgierig was, er stonden teveel mensen om de werkplek heen. Dit uiteraard even teruggekoppeld later met 1 van de coördinatoren, die was blij met de feedback, het had verder ook geen invloed op de casus, er was ruimte genoeg.
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-