Nut en noodzaak van AED alerts

Auteur Topic: Nut en noodzaak van AED alerts  (gelezen 9133 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Rickvb

  • Ambulance / Brandweer / Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 565
Reactie #30 Gepost op: 3 februari 2011, 17:10:45
Za/Wa ook een aedgroep? zal ik toch eens googlen ;)
Ik ben in de "zuidregio" (aalsmeer/Kudelstaart) bij een aantal bijeenkomsten van de opstart van het AED-team geweest, helaas zelf geen deel van uit gemaakt omdat ik verhuisd ben.
Daar wordt de hele groep gepiept, en wat er in de buurt is gaat een AED halen, de rest gaat er naartoe om te BLSen, iedereen heeft een persoonlijk veiligheidspakket gekregen, met een hesje met rugnummer, handschoentjes en een beademingsmaskertje.

 Helaas dus zelf niet in meegedraaid, maar laatst wel een reanimatie in Aalsmeer gedraaid, aanrijtijd was vrij lang, 1e auto uit hoofddorp, maar binnen 1 blok Rosc en op transport. Opvang was geweldig, bij elke deur stond iemand die aanwees waar we heen moesten, alle deuren werden opengehouden, enige "probleem"  was dat men iets te nieuwsgierig was, er stonden teveel mensen om de werkplek heen. Dit uiteraard even teruggekoppeld later met 1 van de coördinatoren, die was blij met de feedback, het had verder ook geen invloed op de casus, er was ruimte genoeg.

Za-Wa heeft zeker verschillende AED groepen. In Krommenie is dat volgens mij verzorgd door de EHBO, wordt gealarmeerd door de CPA (via pagers).

Bij ons, in heel Wormerland bestaan de AED groepen uit reanimatieteams van de brandweer (blusgroep Wormer, Oostknollendam, Jisp en Spijkerboor). Ook deze worden gealarmeerd door de CPA, gewoon via de pager.

Voorbeeld van een inzet: http://brandweerwormerland.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=754:23-januari-2011-assistentie-reanimatie&catid=128:incidenten-2011

Hoe het in de rest van het Zaanse en het Waterlandse is geregeld weet ik niet precies.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #31 Gepost op: 3 februari 2011, 23:53:57
Een kennis van me uit omg. Arnhem is ook pas AED-er / BHV-er geworden. Heeft zich direct aangemeld voor AED-alert en heeft de gemeente opgebeld. Zoals het er nu naar uit ziet krijgt hij het voor elkaar dat er een AED naar hem toe komt..brutale mensen hebben de halve wereld!  O0 O0 O0


cavia

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,111
Reactie #32 Gepost op: 4 februari 2011, 19:29:47
Ik ben wel benieuwd hoe die dat dan geregeld heeft. Ik woon in een deel van arnhem noord maar hier hangt geen enkele beschikbare AED in de wijk en omliggende wijken:O


KJS

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
  • Generalist OC
Reactie #33 Gepost op: 4 februari 2011, 19:32:00
Ik ben wel benieuwd hoe die dat dan geregeld heeft. Ik woon in een deel van arnhem noord maar hier hangt geen enkele beschikbare AED in de wijk en omliggende wijken:O

Misschien is dat dan juist een reden van de gemeente geweest om een AED te regelen..?
EHBO'er  - AED Bediener HTV'er Buitengewoon Opsporingsambtenaar                                                                                      


cavia

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,111
Reactie #34 Gepost op: 4 februari 2011, 19:43:22
ja, daarom ben ik ook benieuwd hoe dat gelukt is! Hier zou het echt niet mogelijk zijn om eerst een AED ergens te gaan halen bij t station ofzo ???


KJS

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
  • Generalist OC
Reactie #35 Gepost op: 4 februari 2011, 19:48:38
ja, daarom ben ik ook benieuwd hoe dat gelukt is! Hier zou het echt niet mogelijk zijn om eerst een AED ergens te gaan halen bij t station ofzo ???
Gemeente kan er voor kiezen de AED's bij veel openbare gebouwen(buitenzijde) zo'n kast ophangen met pincode. Maar dat verschilt per gemeente ect.
EHBO'er  - AED Bediener HTV'er Buitengewoon Opsporingsambtenaar                                                                                      


cavia

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,111
Reactie #36 Gepost op: 4 februari 2011, 20:44:37
ja in het centrum zelf hangen ze op iedere straathoek, maar een kilometer buiten het centrum nergens meer


Wpie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 239
    • EHBO Enkhuizen
Reactie #37 Gepost op: 21 februari 2011, 22:43:34
Bij ons is er een project genaamd :

Burger AED

hier worden burgers getraind en opgeleid voor reanimatie en het omgaan met een AED
als er in een straal van 200 meter iets gebeurd krijg je een sms binnen met gegevens
dat kan zijn het adres waar de reanimatie gedaan moet worden of de dichtsbijzijnde AED met code en het adres waar het heen moet
om zo op die manier te proberen dat er binnen 6 minuten hulp ter plaatse is
Groet Willem Hulpverlener EHBO Reanimatie AED Website: http://www.ehboenkhuizen.nl