Ik ben benieuwd hoe een centralist van de meldkamer de voertuigen van bijv. De brandweer verspreid als alles eigenlijk bezet is?
Als alle beschikbare voertuigen in een regio zijn ingezet moet er wel echt iets mis zijn. Maar toch is het wel realistisch: met oud&nieuw en tijdens een aantal stormen in de afgelopen jaren is het een aantal keer voorgekomen dat de brandweer echt nauwelijks beschikbare voertuigen had.
Hoe wordt het in dat geval dan geregeld? Ten eerste zullen alle spoedmeldingen (prio 1) gescheiden worden van de klussen waarbij wat minder haast geboden is. De voertuigen die op straat zijn krijgen dan via C2000 de volgende melding.
Met oud&nieuw zijn er echter heel veel verschillende initiatieven: denk aan 'verkenningseenheden', die n.a.v. een melding langsrijden om in te schatten of de komst van de brandweer noodzakelijk is of het inzetten van extra materieel (zoals naar ik meen in Leiden gebeurt).
Verder zullen op veel plaatsen een soort mini-meldkamers opgericht worden indien er echt bijzonder veel meldingen zijn. In Noord- en Oost-Gelderland kennen ze bijvoorbeeld de procedure 'Extreem Weer', waarbij de meldingen op de kazernes zelf gedropt worden en ze van daaruit de voertuigen aansturen. In het Utrechtse zijn met oud&nieuw ook op een aantal kazernes punten ingericht waarvandaan voertuigen in een bepaald gebied aangestuurd kunnen worden. Bij een hevige storm kunnen deze mini-meldkamers ook in dienst gesteld worden. Je zal het morgen wel zien: veel van de voertuigen die eenmaal zijn gealarmeerd zullen daarna niet meer genoemd staan op de P2000-sites, bijna alle meldingen gaan dan via C2000.