Wat als alles bezig is?

Auteur Topic: Wat als alles bezig is?  (gelezen 5153 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

kuipje

• Forum gebruiker
  • Aspirant Basispolitiezorg
Gepost op: 30 december 2010, 00:09:44
Ik ben benieuwd hoe een centralist van de meldkamer de voertuigen van bijv. De brandweer verspreid als alles eigenlijk bezet is? En of dit op dezelfde manier gaat als bij de politie, ambulance, berging enz.? ???

Ba(a)s

• Senior gebruiker
Reactie #1 Gepost op: 30 december 2010, 01:17:56
Ik weet dat er op de MKA's Octopus is. Dat is een systeem van de GHOR dat bij een groot incident overzicht geeft van ambulancebijstand en spreiding van slachtoffers (tussen ziekenhuizen). Het is bij een groot incident met veel gewonden natuurlijk druk op de meldkamer en door het gebruik van dit systeem kunnen de MKA-centralisten door Octopus met enkele muisklikken alle beschikbare ambulances van verschillende (omliggende) regio's alarmeren. Er wordt zelfs automatisch een uitgangsstelling vastgesteld, vaak een ambulancepost in de buurt van de calamiteit.

En als écht alle ambulances bezet zijn? Tjaa.. Meer een Rapid Responder rol van ambulances, denk ik. Alleen vervoer wanneer noodzakelijk, en bij calamiteiten bijv. alle voertuigen van de regio laten bezetten door piketteams.
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..

Danny722

• Manschap A
  • Senior gebruiker
Reactie #2 Gepost op: 30 december 2010, 22:56:35
Ik ben benieuwd hoe een centralist van de meldkamer de voertuigen van bijv. De brandweer verspreid als alles eigenlijk bezet is?

Als alle beschikbare voertuigen in een regio zijn ingezet moet er wel echt iets mis zijn. Maar toch is het wel realistisch: met oud&nieuw en tijdens een aantal stormen in de afgelopen jaren is het een aantal keer voorgekomen dat de brandweer echt nauwelijks beschikbare voertuigen had.
Hoe wordt het in dat geval dan geregeld? Ten eerste zullen alle spoedmeldingen (prio 1) gescheiden worden van de klussen waarbij wat minder haast geboden is. De voertuigen die op straat zijn krijgen dan via C2000 de volgende melding.
Met oud&nieuw zijn er echter heel veel verschillende initiatieven: denk aan 'verkenningseenheden', die n.a.v. een melding langsrijden om in te schatten of de komst van de brandweer noodzakelijk is of het inzetten van extra materieel (zoals naar ik meen in Leiden gebeurt).

Verder zullen op veel plaatsen een soort mini-meldkamers opgericht worden indien er echt bijzonder veel meldingen zijn. In Noord- en Oost-Gelderland kennen ze bijvoorbeeld de procedure 'Extreem Weer', waarbij de meldingen op de kazernes zelf gedropt worden en ze van daaruit de voertuigen aansturen. In het Utrechtse zijn met oud&nieuw ook op een aantal kazernes punten ingericht waarvandaan voertuigen in een bepaald gebied aangestuurd kunnen worden. Bij een hevige storm kunnen deze mini-meldkamers ook in dienst gesteld worden. Je zal het morgen wel zien: veel van de voertuigen die eenmaal zijn gealarmeerd zullen daarna niet meer genoemd staan op de P2000-sites, bijna alle meldingen gaan dan via C2000.
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding

Arie

• Senior gebruiker
    • Regio15
Reactie #3 Gepost op: 31 december 2010, 07:33:42
Ik probeer mij een voorstelling te maken hoe het er aan toe gaat op zo'n RAC tijdens oud en nieuw. Moet heel hectisch zijn (understatement). En dan de ene na de andere binnenbrand melding en dan toch weer ergens TS' en en een HW/AL vrij kunnen maken ondanks de vele tientallen/honderden buitenbrandjes. Petje af hoor!  3hj
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)

Onger Oensien

• Forum gebruiker
Reactie #4 Gepost op: 31 december 2010, 10:53:43
Als er hier een groot incident is wordt een van de korpsen uit de omliggende dorpen op gekazerneerd hier(centraal) om andere meldingen te verzorgen. Je hebt dus altijd een back-up.

strongbow

• Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • Don't worry, be happy!
Reactie #5 Gepost op: 31 december 2010, 13:13:49
En tja.... ook tijdens de reguliere diensten kan het voorkomen dat er bijvoorbeeld geen ambulances meer beschikbaar zijn.... Dan staan er soms gewoon "A1 tjes" in de wacht....
Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur

Luke_BNV

• Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #6 Gepost op: 31 december 2010, 14:39:01
En tja.... ook tijdens de reguliere diensten kan het voorkomen dat er bijvoorbeeld geen ambulances meer beschikbaar zijn.... Dan staan er soms gewoon "A1 tjes" in de wacht....

word er dan helemaal niks gedaan? Hier worden in zo'n geval wel eens de FRB's van de brandweer die eigenlijk voor reanimaties zijn terplaatse gestuurd.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens

lithium

• junior BHV
  • Junior gebruiker
  • **
Reactie #7 Gepost op: 5 januari 2011, 21:51:23
Wat ik me nu afvraag door de Moerdijkbrand, kunnen eigenlijk bedrijfsbrandweren en andere bedrijfshulpverlenende diensten 'opgeëist' worden door de meldkamer en ingezet worden buiten het terrein bij schaarste?

Luke_BNV

• Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #8 Gepost op: 6 januari 2011, 12:20:03
Wat ik me nu afvraag door de Moerdijkbrand, kunnen eigenlijk bedrijfsbrandweren en andere bedrijfshulpverlenende diensten 'opgeëist' worden door de meldkamer en ingezet worden buiten het terrein bij schaarste?

in principe niet, tenzij daarover bijzondere afspraken zijn gemaakt. zo rukt in lieshout bij middelbrand Bavaria uit en gaat in Harskamp straks ISK rijden.
als er geen contract is zou er waarschijnlijk niet zo snel iets opgeeist kunnen worden. natuurlijk kan er wel een bijstandsverzoek gedaan worden. zoals hier is gebeurd richting Shell en Luchtmacht.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens

Carv

• Senior gebruiker
Reactie #9 Gepost op: 6 januari 2011, 12:27:31
Bij de vlieggtuig crash vorig jaar op Schiphol waren er ook ambu`s uit andere regio`s. Volgens mij zelfs Gelderland Zuid.
Natuurlijk worden niet alle ambu`s uit de eigen regio gebruikt maar worden er ook uit andere regio`s ambu`s gevraagd. Zo blijft er in de eigen regio ook nog wat beschikbaar, natuurlijk erg weinig, maar zo blijft er nog wel wat over.