Wat ik me nu afvraag door de Moerdijkbrand, kunnen eigenlijk bedrijfsbrandweren en andere bedrijfshulpverlenende diensten 'opgeëist' worden door de meldkamer en ingezet worden buiten het terrein bij schaarste?
Niet door de meldkamer, die heeft geen zelfstandige bevoegdheden op dit vlak, maar mogelijk dat de burgemeester dit wel kan afdwingen.
In art. 4 Wet Veiligheidsregio's staat het volgende:
Artikel 4
1. De burgemeester heeft het gezag bij brand alsmede bij ongevallen anders dan bij
brand voor zover de brandweer daarbij een taak heeft.
2. De burgemeester is bevoegd bij brand en ongevallen, bedoeld in het eerste lid, de
bevelen te geven die met het oog op het voorkomen, beperken en bestrijden van gevaar
nodig zijn.
En in art. 73 gemeentewet staat hetzelfde.
Daarnaast staat in artikel 175, lid 1 gemeentewet:
In geval van oproerige beweging, van andere ernstige wanordelijkheden of van rampen of zware ongevallen, dan wel van ernstige vrees voor het ontstaan daarvan, is de burgemeester bevoegd alle bevelen te geven die hij ter handhaving van de openbare orde of ter beperking van gevaar nodig acht. Daarbij kan van andere dan bij de Grondwet gestelde voorschriften worden afgeweken.
Op basis van artikel 39 lid 1 van de wet veiligheidsregio's, worden deze bevoegdheden ook aan de voorzitter van de veiligheidsregio toegekend.
Of die bevoegdheden ook inhouden dat materieel van andere bedrijfsbrandweren kan worden gevorderd weet ik niet. Het zou natuurlijk wel wet ver gaan als de burgemeester uit Maastricht (ik noem maar wat) brandweervoertuigen van Schiphol gaat vorderen om bij hem te komen blussen. Met als gevolg dat Schiphol plat ligt, omdat ze de veiligheid niet kunnen waarborgen.