Zou toch mooi zijn als er over zulke grote calamiteiten word na gedacht hoe de burgerbevolking ingezet zou kunnen worden. Al zou het maar een bepaalde vorm krijgen in sommige draaiboeken. Ik kan me indenken dat je bij een overstroming andere hulp kan gebruiken dan bij een aardbeving, terroristische aanslag, nucleaire ramp, vliegtuigramp, massale stroomuitval of wat dan ook. Maar het lijkt me dat men wel kan inschatten wat taken kunnen zijn waar burgerhulp goed van pas zou komen (ook al eerder genoemd, opvang, distributie van voedsel, ondersteuning van hulpdiensten (mits met een achtergrond) etc.
Misschien wel iets om regionaal te regelen, zet bepaalde informatie al op de site van de gemeente onder calamiteiten plan, in geval van een grootschalige calamiteit willen wij graag een beroep doen op (afhankelijk van de situatie dus voorbeelden nodig) artsen, verpleegkundigen, verkeersregelaars, beveiligers, eigenaars van een boot / 4X4 voertuig, etc. maak er een vast meldpunt bij (zet bijvoorbeeld een centraal gelegen / bereikbare sporthal in als standaard locatie of laat een ballon op met lichtslang als geleide naar een locatie waar de coordinatie plaatsvindt. In situaties dat er gewoon stroom beschikbaar is kan je dan meteen op de site aangeven waar, welke hulp gewenst is, of misschien wel helemaal niets.
Blijft natuurlijk altijd het probleem dat je een acute situatie niet kan plannen en iedereen moet roeien met de riemen die er zijn en je niet alles kan voor zijn in draaiboeken of moet over reguleren. Maar er zullen zeker ook scenarios zijn waarin dit wel kan.
GreetZ,
Nachtbroeder1978