Op RTV NH wordt deze dagen een reportage uitgezonden, tien jaar na de café brand met slachtoffers, hulpverleners en andere dorpsbewoners aan het woord.
http://www.rtvnh.nl/nieuws/52279/Serie:+Volendambrand:+de+nabestaanden+/En nog steeds geen antwoord op je vraag maar dit nieuwsbericht las ik gisteren op RTV-NH
Comité wil eerherstel Volendamse brandweerman
30 dec 2010 | 12:52
Foto: ANP/Cor Mulder
VOLENDAM De gemeente Edam-Volendam moet de beschuldigingen terugnemen die ze daags na de nieuwjaarsramp in café De Hemel op 1 januari 2001 uitte richting toenmalig brandpreventieambtenaar en brandweerman Cees Bont.
Daarvoor pleit het onlangs opgerichte Comité Eerherstel Cees Bont, zo laat oprichter Willem Keizer donderdag weten.
"Bont heeft zijn werk meer dan uitstekend verricht, maar kreeg door toenmalig burgemeester Frank IJsselmuiden in een televisie-uitzending onterecht de zwartepiet toegespeeld”, vertelt Keizer. Volgens hem voelt Bont zich hierdoor nog altijd in zijn eer aangetast, omdat de beschuldiging nooit officieel is rechtgezet.
Door de brand in De Hemel kwamen veertien jongeren om en raakten 180 cafébezoekers gewond. Een aantal van hen is door brandwonden voor het leven getekend.
Keiharde bewijzen
Volgens Keizer zijn er keiharde bewijzen dat Bont de gemeente maanden voor de ramp adviseerde om De Hemel geen vergunning te verlenen wegens grote brandrisico's. Daarnaast hielp Bont tijdens de ramp als hulpverlener tientallen slachtoffers.
De commissie-Polak/Versteden, die in 2001 onderzoek deed naar de nieuwjaarsbrand, gaf Bont destijds ook complimenten voor zijn verrichte arbeid. Naar aanleiding van dit onderzoek stapte burgemeester IJsselmuiden in maart 2001 op.
Bont was na de brand nog jaren werkzaam als brandpreventieambtenaar bij Edam-Volendam. Hij stapte in 2006 over naar een lagere functie bij de brandweer van buurgemeente Purmerend. Volgens Keizer is Bont ‘weggepest’ bij Edam-Volendam. Hij pleit ervoor dat hij zijn oude baan terugkrijgt.
Buiten Bont om
Bont laat weten dat de oprichting van het comité volledig buiten hem om is gegaan. "Het verwijt valt me nog altijd zwaar. Ik ben blij dat mensen hun nek voor mij uitsteken.”
Edam-Volendam gaat niet inhoudelijk op de zaak in. Een woordvoerder meldt geen uitlatingen te doen over werknemers en oud-werknemers.
Saillant detail is dat comitéoprichter Keizer ten tijde van de nieuwjaarsramp raadslid was voor de partij VD’80. Die partij raakte na de brand juist in opspraak, omdat ze eind jaren negentig de aanstelling van een brandpreventieambtenaar zou hebben tegengewerkt.