Ik heb me er tentijde ook over verbaast dat NOG de 'MON' vormde met IJsselland, slimmer was misschien geweest met Gelderland-midden. maar
goed, ook voor die samenwerking zullen z'n redenen geweest zijn. natuurbranden zijn natuurlijk niet de enige meldingen in de regio. Maar dan snap ik niet waarom toendertijd de regiogrens zo bepaald is. (iemand die daar meer over weet, graag )
Maar begrijp ik jou goed dat er mogelijk wel een fusie kan komen tussen de 2 meldkamers? of is dat '(nog steeds)' meer gebasseert op hoe jij het graag zou willen zijn?
De fusie van de meldkamers in Apeldoorn en Zwolle is een bestuurlijke keuze geweest waarbij de uittreding van Deventer uit Noord- en Oost-Gelderland, in het kader van de territoriale congruentie, een belangrijke rol heeft gespeeld. De VNOG ging hierdoor ineens bijna 100.000 inwoners kwijtraken. Dit veroorzaakte een stevige onbalans in de begroting. Een groot deel van het geld van de veiligheidsregio’s komt immers uit de inwonerbijdrage van de aangesloten gemeente. Er is toen bestuurlijk afgesproken dat de meldkamers zouden fuseren zodat daar geld terug kon worden verdiend.
Vanuit operationeel oogpunt zou een fusie met de meldkamer van Gelderland Midden veel meer waard zijn geweest. Hiermee zou de volledige Veluwe onder één meldkamer komen. Dit zou veel praktische voordelen hebben opgeleverd. Met name voor de samenwerking op het gebied van natuurbrandbestrijding, een thema dat voor beide regio’s een belangrijke rol speelt in het risicoprofiel.
De grenzen van de huidige regio’s zijn overigens gebaseerd op de 25 politieregio’s. Nou is dat voor veel mensen niets nieuws. Maar hoe komen we dan aan die grenzen? Deels zijn die afkomstig van de arrondissementen van Justitie. De regio Noord- en Oost-Gelderland komt volledig overeen met het Arrondissement Zutphen. Gelderland-Midden komt overeen met het noordelijke deel van het Arrondissement Arnhem. Het zuidelijke deel is gelijk aan de regio Gelderland Zuid.
Zie onderstaande afbeelding:
Nu er wijzigingen plaats gaan vinden in de gebiedsindeling van Justitie zie je ook de 10 nieuwe politieregio’s ontstaan. Voor ons betekent die dat we te maken gaan krijgen met de regio Oost-Nederland. Je hoeft niet veel fantasie te hebben om te beseffen dat we als veiligheidsregio’s binnen een paar jaar mee zullen gaan met die beweging. Dat betekent dat de 5 regio’s in Overijssel en Gelderland de regio Oost-Nederland zullen gaan vormen. Ditzelfde zal gaan gelden voor de meldkamers. Hoe lang het gaat duren durf ik niet te zeggen maar over een paar jaar zal het zo uit gaan zien, daar ben ik van overtuigd.
In een plaatje ziet dit er als volgt uit:
Wellicht is dit allemaal een beetje off-topic. Toch heb ik er voor gekozen om dit even niet in een PM te zetten want ik kan me voorstellen dat dit voor meer mensen interessant is om te lezen. Het is aan de moderators om dit onderwerp desnoods even af te splitsen.