Wordt het niet eens tijd voor scenario 't Zand met wat groene input/technologie?
In deze tijd van het jaar zou ik de pyromaan z'n gang laten gaan, een erg grote natuurbrand zal toch vrij moeilijk te stichten zijn. Het inzetten van het leger is op zich wel een idee, maar je zit met een veel gecompliceerdere situatie dan in 't Zand. Daar ging het om een dorp van een paar huisjes, waarbij er ook maar een paar 'vluchtwegen' waren. In de duinen lopen -als het lekker weer is- honderden, zo niet duizenden mensen en bovendien kan je over een strook van een kilometer of 15 zo'n beetje overal de duinen uit (of juist nog verder in).
Daarbij blijkt dat de pyromaan nog eens erg slim is; de branden komen meestal op een onverwacht moment (behalve de 'kleinere' branden deze zomer, maar ik heb sterke twijfels of dat het werk van dezelfde pyromaan is geweest) en wanneer de wind gunstig is. Zo kan je er hoogstwaarschijnlijk de klok op gelijk zetten dat straks in maart of april, als het een tijdje droog is geweest (maar niet bijzonder warm) en er een stevige wind staat de pyromaan weer toe zal slaan. De grootste branden waren ook dit jaar vóór de echte droogteperiode. En als ik me niet vergis heeft er in 2009 nog een hele grote duinbrand in september gewoed, ook op het moment dat niemand het meer verwachtte.
Het is zo'n complexe situatie. Er is zelfs enige tijd een soort 'burgerwacht' actief geweest in dorpen rondom de duinen, maar na een tijdje is die ook opgeheven omdat het bijna onmogelijk is om toevallig op de juiste plek te zijn. Ik heb het al vaker gezegd, maar het gaat m.i. heel moeilijk worden de dader op te pakken, want hij of zij gaat zo ontzettend sluw en berekenend te werk dat er maar weinig kansen zullen zijn....................