VNOG heeft idd het beleid,bij natuurbrand,eerste Cie eigen regio,dus laat men snellere slagkracht uit GM in eerste instantie buiten de alarmering
GM heeft wel een KVT waarbij ook de slagkracht omliggende regio's in de KVT,dus staan Hoenderloo en Uddel bij een aantal alarmeringen als 2e voertuig voor natuurbrand.
Hopelijk dat VNOG,bij het doorgang van het kazerneverdwijnplan,de KVT gaat aanpassen aangezien bij natuurbrand,in de buurt van Hoenderloo,er wel van erg ver natuurbrandbestrijdingseenheden moeten komen.
Dit is niet helemaal waar. Ik heb dit hier onlangs al een keer uitgelegd.
De VNOG heeft wel degelijk voertuigen van de VGGM in de KVT staan. Alleen komen deze wat minder snel in beeld dan andersom. Dit heeft meerdere oorzaken.
1) de dichtheid van TS-BT's aan de Apeldoornse zijde is in verhouding groter dan aan de VGGM-zijde.
2) de toegangswegen vanuit Apeldoorn naar Radio Kootwijk en omgeving zijn iets gunstiger dan vanuit de richting van Harskamp en Otterlo
3) de VNOG rekent in het dekkingsplan met een verwerkingstijd die geldt tussen de twee meldkamers. Deze staat op 1,5 minuut.
4) de VNOG rekent met de uitruktijden van de kazernes in de VGGM die zijn opgegeven door de VGGM. In dit geval staan ze allemaal op 3,5 minuut. De VGGM gaat in de nabije toekomst per kazerne bekijken of de uitruktijden kunnen worden bijgesteld aan de hand van de tijden die de afgelopen periode zijn geregistreerd. Tot die tijd kan de VNOG niet anders dan met die 3,5 minuut te werken. Ook al zijn er misschien kazernes die met 2,5 minuut al op weg zijn.
5) het dekkingsplan is gebaseerd op de normale wegenstructuur. Er wordt niet gewerkt met wegen over het ISK of dergelijke omdat deze niet altijd toegangkelijk zijn.
Al deze parameters zorgen er voor dat de kazernes als Otterlo, Harskamp en Kootwijkerbroek pas later in de KVT van de VNOG voorkomen. De voertuigen van de VGGM kunnen echter wel degelijk voorkomen in de “1e of 2e Cie eigen regio”. In deze Cie's worden voertuigen namelijk gewoon uit de KVT gehaald, ook al komen ze uit een andere regio. Alleen komt dit mogelijk wat minder snel voor dan andersom.
We gaan in de nabije toekomst nog wel kijken of we de 1,5 minuut interregionale meldkamertijd eruit kunnen krijgen. Dit betekent dat we gaan kijken of we bijv. posten als Harskamp en Otterlo direct vanuit Apeldoorn kunnen alarmeren. Dit is dan conform de methode die we bij Doesburg, Didam en Zevenaar hanteren. De posten krijgen dan aan capcode van de meldkamer van de buurregio in hun pager. En als de VGGM de nieuwe (werkelijke) uitruktijden van de posten aan kan leveren winnen we hier mogelijk ook nog wat tijd.
Tot die tijd is de situatie zoals hij nu is.
Als er in de VNOG kazernes uit de KVT verdwijnen dan hoeft de KVT niet te worden aangepast. De kazernes schuiven dan automatisch door naar boven. In de vorige KVT zaten ook nog posten als Wormen en Eendracht. Deze werden na opheffing automatisch overgeslagen.
Voordat je iets over een andere organisatie roept is het verstandig om vooraf even de juiste feiten te verzamelen…..
TWH-WA staat voor TankWagenHaakarmbak - WAter. een gewone Tankwagen als Haakarmbak, 7581 heeft 8000 liter geloof ik.
De 06-7581 is geen TWH-WA maar een WBH oftwel een WaterBasinHaakarmbak. Deze bak is namelijk leeg als hij ter plaatse komt. Op het waterinnamepunt, het WIP, wordt deze lege container (voorheen een 3km-bak van BZK) gevuld met een MSA of iets dergelijks. De TS-BT's kunnen dan sneller hun tank vullen en weer naar het inzetgebied.
De 7581 heeft 6000 liter en ook een pomp om te kunnen blussen.
De 7581 heeft ook geen eigen pomp. Je verwart de 7581 met de VBC-container (Veluws Bosbrand Comité) die inderdaad 6000 liter water heeft en ook is voorzien van een pomp.