Bij de opmerking die ik maakte ben ik uitgegaan van een aanschafprijs per porto van 400 euro.
De vergunning is wat dat betreft vind ik een bedrag dat ik gewoon bij je exploitatie kosten hoort die je bij een inzet hoort te verrekenen.
De verhuurder waar ik op internet gekeken heb rekent
Portofoon 1e dag € 16,- € 400,-
Vervolgdag € 12,-
Oorset 1e dag € 2,50 € 40,-
Vervolgdag € 1,-
Steunzender 1e dag € 80,- € 2300,-
Vervolgdag € 59,-
Basisstation 1e dag € 59,- € 700,-
Vervolgdag € 34,-
bron
http://www.schaart.nl/am/am_verhuur.htmDe apparatuur is dan nog niet verzekerd en het RK zou dan aansprakelijk zijn voor verlies, diefstal en beschadeging.
Verder moet er voor de portofoon een vergunning worden afgesloten en een tijdelijke vergunning kost relatief veel.
Portofoon/mobilofoongebruik rond de 333 Euro. verder nog een klein bedrag per portofoon per dag. Per frequentie die gebruikt word. ( laatste is mijn interpretatie van de tarieven)
Ik ben met je eens dat sommige apparatuur niet altijd netjes behandeld wordt. Overigens heb ik me al een keer verbaasd dat ik een hoeveelheid materiaal van de provincie bij een inzet gebruikt heb waar de coaxkabels zo in de aanhanger gelegd waren waardoor er knikken in de kabel zitten. Deze kabel zou ik als radio amateur niet eens meer willen gebruiken.
Maar goed, dat is dus een van de dingen waar ik me al een keer over verbaasd heb.
Wat betreft de uniformen kan ik niet mee praten. Ik draai meer EHBO diensten dan dat ik verbindingswerk doe.
Tijdens rampen is de openbare infrastructuur inderdaad een van de eerste dingen die plat gaat. Niet alleen rond new orleans was een groot deel van het noodnet door radioamateurs bemand, maar ook op 9/11 is het gehele amerikaanse noodnet van amateurs door de overheid geactiveerd. De zendamateurs zijn daar in het rampenplan opgenomen en zijn vaak de eerste dienst die op volle sterkte is voor hun taak.
DARES probeert in nederland het zelfde voorelkaar te krijgen, maar daar hoor je binnen de VBD van het RK een hoop wisselende stemmingen over. Bang dat ze hun taak kwijt raken