GRIP 2 TIS 5.2 Verdacht voorwerp in internationale trein Stationsweg - Barneveld 03-01-2011

Auteur Topic: GRIP 2 TIS 5.2 Verdacht voorwerp in internationale trein Stationsweg - Barneveld 03-01-2011  (gelezen 18385 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Hunter

• Senior gebruiker
  • Zoetermeer, Haaglanden
Het lijkt me een goed plan als deze vrouw, die alarm sloeg, de gemaakte kosten voor haar rekening neemt.

Da's een beetje onzin, dan kun je iedereen die een "loze" melding doet wel op laten draaien voor de kosten. Een loze melding is immers iets anders dan aan valse melding. Ik heb ook de politie wel eens gebeld voor iets wat achteraf al opgelost bleek te zijn of niet meer werd aangetroffen. Dat valt in dezelfde categorie. Als mensen daarvoor moeten opdraaien dan kun je op je vingers natellen dat straks niemand de hulpdiensten meer belt als ze iets verdachts zien...

Dion

• Senior gebruiker
En tevens, ik ga er van uit dat jij niet weet hoe die man zich gedroeg, en dus ook geen oordeel daarover kan vellen.
Ook is het nog helemaal niet bevestigd dat het een loze melding is, dus puur een onnozele reactie i.m.o.

Royofzo

• Senior gebruiker
  • Gorinchem
    • ZHZActueel.nl
De vrouw meldt dat ze wat verdachts ziet, en aan de hand daarvan bepalen de hulpdiensten zelf of ze hierop actie ondernemen, de vrouw geeft alleen aan wat ze ziet.. toch?  :D

Brandpreventist

• Senior gebruiker
En tevens, ik ga er van uit dat jij niet weet hoe die man zich gedroeg, en dus ook geen oordeel daarover kan vellen.
Ook is het nog helemaal niet bevestigd dat het een loze melding is, dus puur een onnozele reactie i.m.o.

Ach het is ook nooit goed...

Of er wordt in NL niet adequaat gereageerd:

Ik wil niet te snel oordelen, maar de Nederlandse politie maakt geen sterke indruk in deze zaak. Er vallen twee dingen op:

1. De FBI in Amerika is deze zaak op het spoor gekomen, terwijl het misbruik in Nederland plaatsvond. Dat is toch wel heel opmerkelijk.

2. Er waren in 2008 al aanwijzingen dat er iets niet klopte, dus je kan je afvragen of er destijds wel scherp genoeg is gereageerd.

Is er uberhaupt wel genoeg kennis bij de politie wat betreft dit soort onderwerpen?

Het lijkt erop dat in Amerika op dit soort zaken adequater wordt gereageerd en dat we in Nederland hebben zitten slapen. Want misschien gaan er de komende dagen nog wel veel meer dingen aan het licht komen, waar we van dachten dat die alleen in Oost-Europa, Rusland en derde wereld landen konden voorkomen.

Of het is allemaal overdreven...

Ik geloof er helemaal niks van dat ze ooit in staat waren geweest een apache uit de lucht te schieten.

Roare

• Senior gebruiker
Er is al eens eerder een incident geweest met een internationale trein bij Amsterdam, dat was ook verdacht gedrag. Het zelfde patroon ontrolt zich nu. En in een tijd waarin we moeten bezuinigen vind ik dat ook wel eens naar de kosten van dit soort ''grappen'' mag worden gekeken. Dit kost zo een 1 miljoen euro. Plus het feit dat het capiciteit kost die ten koste gaat van andere zaken. Daarom vind ik dat er kritischer naar ontruimingen moeten worden gekeken, omdat het aantal loze alarmen veel te hoog ligt, om ontruimingen nog te rechtvaardigen.

En ja ik durf echt met zekerheid te stellen dat er GEEN bom ligt in deze trein.

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Er is al eens eerder een incident geweest met een internationale trein bij Amsterdam, dat was ook verdacht gedrag. Het zelfde patroon ontrolt zich nu. En in een tijd waarin we moeten bezuinigen vind ik dat ook wel eens naar de kosten van dit soort ''grappen'' mag worden gekeken. Dit kost zo een 1 miljoen euro. Plus het feit dat het capiciteit kost die ten koste gaat van andere zaken. Daarom vind ik dat er kritischer naar ontruimingen moeten worden gekeken, omdat het aantal loze alarmen veel te hoog ligt, om ontruimingen nog te rechtvaardigen.

Poe he... Dus jij zou als centralist deze mevrouw wel even afgepoeierd hebben en zeggen dat er toch niets aan de hand is en dat ze zich niet moet aanstellen...  ;)

Roare

• Senior gebruiker
Ach het is ook nooit goed...

Of er wordt in NL niet adequaat gereageerd:

Of het is allemaal overdreven...

Ja dat klopt, ik reageer op wat ik hoor en zie en wat mij opvalt. Dus soms kan het overdreven zijn en soms worden zaken onderschat naar mijn mening. En ik denk dat iedereen dat toch opvalt dat het aantal loze alarmen extreem hoog is.

Wouwie

• Senior gebruiker
Tja, wat nou als er toch een bom is en die gaat af, zonder dat er een evacuatie heeft plaatsgevonden. Dan gaat men juist klagen waarom er niet is geëvacueerd. Beter een keer te vaak evacueren dan een keer te weinig in mijn ogen..  :-X

Kaktus

• Verpleegkundige
  • Forum gebruiker

Hoe weet jij dit?

Roare

• Senior gebruiker
Tja, wat nou als er toch een bom is en die gaat af, zonder dat er een evacuatie heeft plaatsgevonden. Dan gaat men juist klagen waarom er niet is geëvacueerd. Beter een keer te vaak evacueren dan een keer te weinig in mijn ogen..  :-X

In de eerste plaats is het dan al vaak te laat, omdat terroristen zich juist onopvallend willen gedragen. In de tweede plaats kun je nooit risico's 100% uitsluiten. En in derde plaats misschien vindt er gelijktijdig wel een ernstig incident plaats waar de politie van te ver moet komen en daardoor onnodige slachtoffers vallen. Want zoveel politie is er niet beschikbaar en dit soort incidenten kosten heel veel agenten.