Met haaks op de vuurhaard , bedoel ik de loop richting van het vuur. Hoe eerder je de vuurhaard zult stoppen.
Soms zul je ook horizontaal het riet weg moeten halen, als de vuurhaard boven in de kap zit. Maar in dat soort gevallen zou ik dan toch inzetten met fognails of de HD-straal.
Een paar jaar geleden hadden we een rietendak brand, waarbij de vuurhaard onderin het rieten dak zat, waar we dus zo bij konden. Na blussing met de HD-straal hebben mijn maatje en ik de vuurhaard er rechtstreeks uitgehaald, dus direct de vuurhaard eruit gehaald en net zolang doorgegaan tot we op onverbrand riet terecht kwamen. Dit alles onder constante dekking van de HD-straal, die direct de vlammen bluste en wij dus gewoon door konden trekken. Het riet wat wij weghaalden werdt direct afgevoert door de collega,s en gedumpt op een plek, alwaar het nog eens werdt geblust omdat het riet op die plek alsnog vrolijk verder brandde
Resultaat, woning behouden afgezien van rook en waterschade en de bewoner toch dankbaar en blij.