Specialisme rietkapbrandbestrijding

Auteur Topic: Specialisme rietkapbrandbestrijding  (gelezen 87431 keer)

0 gebruikers (en 10 gasten bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Daarom ben ik ook erg benieuw naar het volgend artikel:
http://www.hulpdienstenonline.nl/producten-preview/incident-preview
Hopelijk is die snel beschikbaar.
Ik weet niet of het mogelijk is dat de SDU dit even online zet voor ons, het zou een aanvulling in deze discussie kunnen zijn. ;)


whyllum

  • BM, OW, BOT
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 211
En ik weet er niet veel van, maar wel dat dit zeker niet wordt gebruikt, want dat roest als uhm... als... nou ja, dat roest heel erg snel.  :D

Gegalvaniseerd staaldraad klinkt me inderdaad logischer in de oren. Dit zal dus ook massief staaldraad zijn, want een gevlochten kabel kan weer niet gegalvaniseerd worden. Die laag zou losspringen, door de onderlinge draaiing van de draadvezels.
FeB500 wordt in voorkomende gevallen ook gegalvaniseerd. Omwille van het argument 'roest' hoeft het dus niet perse niet gebruikt te worden. Ook constructief schat ik dat het voldoende stevig is om een paar bundels riet bij elkaar te houden.


whyllum

  • BM, OW, BOT
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 211
Hier maar verder over een stukje veilig werken, elders wordt me dat niet voldoende duidelijk;

Wat is de meest geëigende manier om je te zekeren bij het beklimmen van een rieten kap?
Ik zie een aantal opties;

* HW/LW boven je en je daar aan zekeren
* Lijnen over de nok, zekeren aan twee vaste punten, en daar je grigri (of andere blokkeerinrichting) aan vastmaken
* Je harnas aan de panlatten/staalkabels van het dak vasthaken

Ik denk dat de eerste optie de snelste inzet en de meeste flexibiliteit geeft. Optie twee is beproefd maar heeft als risico dat de brand toch je lifeline zou kunnen aantasten. En optie drie wil ik eigenlijk nieteens serieus overwegen.


Henkie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 365
Hier maar verder over een stukje veilig werken, elders wordt me dat niet voldoende duidelijk;

Wat is de meest geëigende manier om je te zekeren bij het beklimmen van een rieten kap?
Ik zie een aantal opties;

* HW/LW boven je en je daar aan zekeren
* Lijnen over de nok, zekeren aan twee vaste punten, en daar je grigri (of andere blokkeerinrichting) aan vastmaken
* Je harnas aan de panlatten/staalkabels van het dak vasthaken

Ik denk dat de eerste optie de snelste inzet en de meeste flexibiliteit geeft. Optie twee is beproefd maar heeft als risico dat de brand toch je lifeline zou kunnen aantasten. En optie drie wil ik eigenlijk nieteens serieus overwegen.

Maar wachten op een hoogwerken duurt 9 van de 10 keer te lang. Vaak moet een HW van ver komen en voordat hij opgesteld is kan het al te laat zijn. Als je er zeker van bent dat je de brand in de kiem kunt smoren door ongezekerd naar boven te gaan, mag je dit dan doen?


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Hier maar verder over een stukje veilig werken, elders wordt me dat niet voldoende duidelijk;

Wat is de meest geëigende manier om je te zekeren bij het beklimmen van een rieten kap?
Ik zie een aantal opties;

* HW/LW boven je en je daar aan zekeren
* Lijnen over de nok, zekeren aan twee vaste punten, en daar je grigri (of andere blokkeerinrichting) aan vastmaken
* Je harnas aan de panlatten/staalkabels van het dak vasthaken

Ik denk dat de eerste optie de snelste inzet en de meeste flexibiliteit geeft. Optie twee is beproefd maar heeft als risico dat de brand toch je lifeline zou kunnen aantasten. En optie drie wil ik eigenlijk nieteens serieus overwegen.
Leg je de lijnen over het riet zul je inderdaad de lijnen in de gaten moeten houden dat ze niet worden aangevreten door het vuur, je zult ze dus ook zoveel mogelijk op een goed stuk rieten dak moet leggen.
Het zekeren aan een redvoertuig is een goede optie, maar beperkt je zeer zeker je in je werkruimte. Het redvoertuig zit immers snel aan zijn einde vlucht, en zal niet altijd voldoende boven je werkplek kunnen komen.

Het zekeren aan panlatten of de ijzeren draden die over het riet is uit den boze. De panlatten kunnen verzwakt zijn door het vuur, of door de leeftijd. de ijzeren binddraden zijn alleen berkent en aangelegt om het riet vast te zetten op het dak. Maar zijn zeer zeker niet berekend op het gewicht van een vallende brandweerman.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht

Maar wachten op een hoogwerken duurt 9 van de 10 keer te lang. Vaak moet een HW van ver komen en voordat hij opgesteld is kan het al te laat zijn. Als je er zeker van bent dat je de brand in de kiem kunt smoren door ongezekerd naar boven te gaan, mag je dit dan doen?
Vaak wordt een redvoertuig mee geallarmeerd bij dit soort branden, en zul je hem vrij snel terplaatse hebben. Ik ben het met je eens dat als je een brand kunt stoppen door ongezekert naar boven te gaan, dit zeker een goede optie is. is de druk van de ketel, en zit je in de nablusfase, dan veiligheid weer voorop, en de valbeveiliging aan O0


laksappie

  • Manschap A
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 175
  • brandweervollenhove.nl
Dan kun je net zo makkelijk ieder dak direct voorzien van geimpregneerd riet als je dan toch bezig bent. :D

Ik heb er weleens over nagedacht maar ook niet ieder riegedekte kap is hetzelfde.
1 hersenpinsel van mij was om met een kettingzaag een strook ertussenuit te halen en daar een watergordijn neer te leggen.
En dan langzaam aan de brandende zijde uitkleden zeg maar.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Dan kun je net zo makkelijk ieder dak direct voorzien van geimpregneerd riet als je dan toch bezig bent. :D

Ik heb er weleens over nagedacht maar ook niet ieder riegedekte kap is hetzelfde.
1 hersenpinsel van mij was om met een kettingzaag een strook ertussenuit te halen en daar een watergordijn neer te leggen.
En dan langzaam aan de brandende zijde uitkleden zeg maar.
Inprincipe zijn rieten daken vrijwel hetzelfde voor wat betreft de constructie, alleen de modellen kunnen nogal divers zijn. En een kettingzaag is een mooi hulpmiddel om snel een sleuv in het riet te kunnen hebben, wel letten op het ijzerdraad wat er verweven zit in het dak. ;)


whyllum

  • BM, OW, BOT
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 211
Reactie #78 Gepost op: 10 november 2011, 23:33:54
En een kettingzaag is een mooi hulpmiddel om snel een sleuv in het riet te kunnen hebben, wel letten op het ijzerdraad wat er verweven zit in het dak. ;)
Stelling 1; Omdat je om de 30 centimeter een gaard tegenkomt, heb je niks aan een kettingzaag bij het maken van een verticale sleuf. Bij een horizontale sleuf is het een goede optie, mits je redelijk kunt aangeven op welke hoogte de gaarden zich bevinden.

Juist/Niet Juist*

*Doorhalen wat niet van toepassing is :)


whyllum

  • BM, OW, BOT
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 211
Reactie #79 Gepost op: 10 november 2011, 23:36:35
En een kettingzaag is een mooi hulpmiddel om snel een sleuv in het riet te kunnen hebben, wel letten op het ijzerdraad wat er verweven zit in het dak. ;)
Stelling 2;
Als je een verticale sleuf in het riet wilt maken kun je het beste gebruik maken van een recyprozaag. Deze is in staat om de gaard door te zagen en heeft geen probleem om door het riet te komen (dat uiteraard in de zaagrichting ligt)

Waar/Niet Waar*

*Doorhalen wat niet van toepassing is :)