Problemen vrijwilligers brandweer Almere

Auteur Topic: Problemen vrijwilligers brandweer Almere  (gelezen 8256 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Johan Beck

• Forum gebruiker
    • Online P2000 meldingen volgen van de hulpdiensten
Reactie #10 Gepost op: 9 januari 2011, 17:06:41
Drie brandweerlieden van de vrijwillige brandweer in Almere zijn geschorst.

Vast staat dat de drie geschorste brandweerlieden, met steun van nog eens 41 collega's, onlangs een brief aan de korpsleiding hebben geschreven waarin ze aangeven zich ernstige zorgen te maken over de continuïteit van de brandweerzorg in Almere.
Nou ben ik benieuwd of die overige 41 leden solidair zijn met hun 3 geschorste collega's . Oftewel zij geven geen gehoor bij een alarmering.

Jerommeke

• Senior gebruiker
  • Blauwe Motormuis
Reactie #11 Gepost op: 9 januari 2011, 18:44:17
Nou ben ik benieuwd of die overige 41 leden solidair zijn met hun 3 geschorste collega's . Oftewel zij geven geen gehoor bij een alarmering.

En bekijk het maar met je zooitje ... Alhoewel ik me afvraag of je daar handig mee doet ... Als er door de korpsleiding is afgesproken dat men niet z'n klep open doet, dan zul je jezelf daaraan moeten houden. Kies je er voor om dat niet te doen, dan zul je het handig aan moeten pakken en met z'n 45'en een verklaring moeten schrijven en deze door een onafhankelijk iemand laten verkondigen.... 45 man op straat zetten zal namelijk lastig gaan  98uiye 98uiye 98uiye
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #12 Gepost op: 21 januari 2011, 14:35:34
vr 21 jan 2011, 14:32
| lees voor
http://www.telegraaf.nl/binnenland/8799532/__Vrijwilligers_brandweer_weg__.html?sn=binnenland,buitenland

Veel brandweervrijwilligers Almere stappen op

ALMERE -  De brandweer in Almere verliest mogelijk zeventien van de 64 vrijwilligers die eind december nog op de kazernes werkten. Dat zei brandweercommandant Gerrit Spruit vrijdag. Zeven zijn er al opgestapt en de verwachting is dat er nog vijf tot tien vrijwilligers zullen volgen.

Bij de vrijwilligers ontstond eind vorig jaar onrust wegens aangekondigde veranderingen. Zo moeten ze tijdens hun dienst permanent op de kazerne aanwezig zijn. Ook wordt de bezetting op de spuitwagens teruggebracht van zes naar vier man.

De afgelopen week werd er druk overlegd, maar het korps dreigt toch bijna een kwart van het vrijwilligersbestand te verliezen. Volgens Spruit zijn er momenteel minimaal 45 vrijwilligers nodig, maar voor de nieuwe plannen zijn er nog eens dertig extra vereist. Om dat aantal binnen te halen zijn wervingsbureaus ingeschakeld.

Wouter

• Senior gebruiker
Reactie #13 Gepost op: 26 januari 2011, 23:52:54
Wat ik zo te horen heb gekregen zijn het er wel meer dan 5 tot 10 die willen opstappen.  98uiye

Markvniel

• Schipper bij de Vlaardingse ReddingsBrigade en Waterscouting groep de Geuzen.
  • Forum gebruiker
  • Reddingsbrigade, EHBO-er, BHV-er met AED
    • Vlaardingse Reddingsbrigade
Reactie #14 Gepost op: 4 februari 2011, 11:30:44
http://www.brandweervrijwilligers.nl/nieuws-2684-vrijwilligers-almere-dreigen-met-opstappen.html?archived=0&page=1

Oud systeem
Almere werkt met het 'oude' systeem, waarbij vrijwilligers thuis zitten en bij een calamiteit worden opgeroepen. Door de sterke groei van de stad is die methode niet langer toereikend en kan niet meer worden gegarandeerd dat de spuitwagens op tijd de straat op gaan. ,,Ik kan niet gokken met de veiligheid", zegt Spruit. Bij het nieuwe model zijn er permanent vrijwilligers aanwezig op de kazerne, waardoor er direct uitgerukt kan worden.

Kan je hier dan nog over vrijwilligers praten? Vast aanwezig zijn is bij mij meer dienst verband als vrijwillig verband!
Waarneer de nood het hoogst is, zal je net zien dat het wc papier op is!

riesbruins

• Forum gebruiker
Reactie #15 Gepost op: 4 februari 2011, 11:42:26
ligt er een beetje aan. Als je vrijwillig in kan tekenen op een plek dan is het wel vrijwillig als je volgens een vast rooster aanwezig moet zijn is het in mijn ogen meer een partime contract.

Verder geeft vrijwilligers een groep mensen aan in dit verhaal. De niet op de kazerne zittende vrijwilligers bemensen de overige voertuigen
Brandweerdoctrine de theorie achter het brandweer vak. twitter: @brandweerdoctri  Alles wat ik post doe ik op persoonlijke titel

EvD

• Forum gebruiker
Reactie #16 Gepost op: 23 februari 2011, 17:11:59
Moet brandweer Almere sowieso niet fors uitbreiden? 3 karzernes op 190.00 inwoners verspreid over het gebied is niet te halen binnen 8 minuten. Laat staan Almere-Poort. (Dat gebied geldt zelfs voor de ambu's in 15 min)..

joostvankempen

• REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #17 Gepost op: 24 februari 2011, 09:55:19
Als ik dit bekijk vanuit organisatie- en veranderkunde heeft die commandant nu wel voor zichzelf een gegarandeerd vertrek geregeld. Iedere grote verandering of reorganisatie brengt zoveel weerstand met zich mee, dat terugkeer naar een normale verstandhouding tussen werkvloer en leiding eigenlijk altijd onmogelijk is. Daarom wordt voor de meeste reorganisaties ook een externe adviseur, interim-manager of kwartiermaker aangesteld: als de verandering is doorgevoerd is de verhouding zo verziekt dat hij/zij wel weg moet, want je kunt niet de hele werkvloer wegsturen. Bij voorkeur laat je dit niet over aan de 'vaste' leidinggevende, want die komt altijd beschadigd uit de strijd. Daarom kosten interimmers ook zoveel: een beschadigd vertrek is gegarandeerd in dit soort situaties.

Of is die Spruit de interimmer? Gezien zijn uitspraken zou je bijna denken van wel...

8)
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch

mike

• Senior gebruiker
Reactie #18 Gepost op: 24 februari 2011, 10:02:15
Moet brandweer Almere sowieso niet fors uitbreiden? 3 karzernes op 190.00 inwoners verspreid over het gebied is niet te halen binnen 8 minuten. Laat staan Almere-Poort. (Dat gebied geldt zelfs voor de ambu's in 15 min)..

Almere-Poort is vrij snel te bereiken vanuit de kazerne aan de Markerkant. Omdat Almere een vrij jonge stad is er bij de inrichting meteen een goed stelsel van busbanen aangelegd. Via deze busbanen zijn alle delen van de stad snel en goed bereikbaar. De busbanen zijn zo neergelegd dat ze weinig last hebben van kruisend verkeer. Waar door behoorlijke tijdwinsten kunnen worden geboekt.  Wel is het de bedoeling dat Almere in de loop van de tijd gaat groeien richting Zeewolde. De vraag is dan of de kazerne Almere-Haven niet te ver is.

Ronald (brandmeester ploegchef).

• Nieuwe gebruiker
  • *
  • Lelystad A-ploeg.
Reactie #19 Gepost op: 16 maart 2011, 14:40:54
Problemen in Almere zijn intussen opgelost. ;)
Er is een extern wervings bureau in de arm genomen.
Intussen 17 nieuwe manschappen aangesteld waarvan 7 meteen inzetbaar. O0
Stay safe.