Welten handhaaft boerkaverbod niet

Auteur Topic: Welten handhaaft boerkaverbod niet  (gelezen 13696 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #30 Gepost op: 7 januari 2011, 06:54:23
Wat ik me opeens afvraag he, hoe controleert een agent nu de indentiteit van een boerkadrager, want ik neem aan dat die vrouwen niet zo op hun ID/paspoort staan of wel?

Nee zo staan ze er niet op. De vrouw zal apart genomen worden waarbij zij haar gezicht zal moeten tonen. Indien mogelijk gebeurd dat dus bij een collega van hetzelfde geslacht. Als het echt niet anders kan zal het toch in het openbaar moeten. Maar vaak is er wel een plek te vinden waar je even afgezonderd het gezicht kan bekijken.

Als ze haast nooit buiten komen... ;) Je moet je alleen legitimeren bij een overtreding of in het openbaar vervoer...

Dat is niet helemaal waar, als ze bijvoorbeeld met de auto in een verkeerscontrole terecht komen kan ik nooit zien of het rijbewijs van de gene is achter de boerka. Ook dan zal ik toch een gezicht moeten zien...... (Ja er wordt soms met een burka op gereden....... levensgevaarlijk maar ja...)
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #31 Gepost op: 7 januari 2011, 08:59:00
Maar dan moeten ook agenten nog wel nadenken of die wet wel in overeenstemming is met de waarden van de samenleving, de grondwet en internationale verdragen (ik noem de rechten van de mens).

Volgens mij is dat de taak van de rechter  ;)
En die komt vanzelf in beeld bij de eerste de beste zaak ....
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


xangadib

  • IvP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 422
Reactie #32 Gepost op: 7 januari 2011, 10:35:00
Dat ben ik zeer niet met je eens. Ik weet niet of je wel eens hebt gehoord van Adolf Eichmann? Hanna Arendt heeft over hem een boek geschreven, aanrader. Eichmann was iemand van het principe: regels zijn regels en moeten altijd opgevolgd worden zonder dat ik er over hoef na te denken. Het nazileger bestond uit een heleboel Eichmannen. Wanneer zij opgeleid waren om zelf na te denken over waar ze mee bezig waren, dan waren er mogelijk een stuk minder gruwelijke dingen gebeurt in de tweede wereldoorlog. Bevel is bevel is een onwenselijke situatie: opdrachten zijn er inderdaad om uit te voeren, maar ze moeten wel onderbouwd kunnen worden. Is die onderbouwing zwak of afwezig, dan moeten uitvoerenden zich wel degelijk afvragen of ze het bevel uit moeten voeren.

Volgens de politiewet heeft de politie tot taak het handhaven van de openbare en rechts orde. Dit onderhavig aan het bevoegde gezag. In Nederland hebben we nog steeds een scheiding van wetgevende en rechtsprekende macht. De politie moet de democratisch afgesproken wetten uitvoeren. Het is aan de rechtsprekende macht, niet de individuele politieman/vrouw, om hier deze wetten te corrigeren.

Uiteraard heeft iedere diender zijn eigen discretionaire bevoegdheid in de uitvoer...  998765
Digitaal onderzoek


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #33 Gepost op: 7 januari 2011, 10:58:26
(...)

Uiteraard heeft iedere diender zijn eigen discretionaire bevoegdheid in de uitvoer...  998765

Waar (welke wet of instructie) ligt die bevoegdheid vast?


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #34 Gepost op: 7 januari 2011, 11:13:16
Waar (welke wet of instructie) ligt die bevoegdheid vast?

Volgens mij is dit een impliciet recht, geen expliciet.
De wet stelt dat de agent/opsporingsambtenaar verbaliserend kan optreden, niet dat hij verbaliserend moet optreden

Hij moet wel optreden, maar dat optreden moet dan tot doel hebben de overtreding te stoppen, de wet te handhaven, in dit geval "weg die gezichtbedekkende kleding"

Art 2 van de politiewet zegt dus wel dat er daadwerkelijk gehandhaafd moet worden, maar niet dat er geverbaliseerd moet worden.

Tegen iemand die op de stoep fietst zeggen "He, ga eens lopen" is misschien niet beleefd maar wel handhavend wanneer die persoon vervolgens gaat lopen.


Artikel 2
De politie heeft tot taak in ondergeschiktheid aan het bevoegde gezag en in overeenstemming met de geldende rechtsregels te zorgen voor de daadwerkelijke handhaving van de rechtsorde en het verlenen van hulp aan hen die deze behoeven.
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #35 Gepost op: 7 januari 2011, 15:00:56
http://www.rijnmond.nl/Homepage/Nieuws?view=/News%2FDefault%2F2011%2Fjanuari%2FLeefbaar%20Rotterdam%20wil%20handhaving%20boerkaverbod

Leefbaar Rotterdam wil handhaving boerkaverbod
7 januari 2011

Leefbaar Rotterdam wil dat een toekomstig boerkaverbod wordt gehandhaafd in Rotterdam. De partij heeft daarover schriftelijke vragen gesteld aan burgemeester Aboutaleb.

Eerder deze week gaf de Amsterdamse korpschef Welten aan dat de politie vrouwen die een boerka dragen niet gaat arresteren. Ook de korpschef van Twente heeft gezegd dat het verbod voor hem geen prioriteit heeft.

Volgens Leefbaar Rotterdam wordt daarmee de rechtsstaat ondermijnd. Ook in de Tweede Kamer ontstond grote commotie over de uitspraken van korpschef Welten. De PVV vindt dat Welten moet worden ontslagen, als hij bij zijn standpunt blijft.

De Rotterdamse korpschef Frank Paauw houdt zich voorlopig buiten de discussie over het boerkaverbod. Hij verwijst naar korpsbeheerder Aboutaleb, die de schriftelijke vragen van Leefbaar Rotterdam gaat beantwoorden.


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #36 Gepost op: 7 januari 2011, 18:10:18
Je moet je alleen legitimeren bij een overtreding of in het openbaar vervoer...

Lees artikel 8a Politiewet er maar eens op na... Dus bij die getuige mag ik er ook naar vragen.

Een ambtenaar van politie aangesteld voor de uitvoering van de politietaak, is bevoegd tot het vorderen van inzage van een identiteitsbewijs als bedoeld in artikel 1 van de Wet op de identificatieplicht van personen, voor zover dat redelijkerwijs noodzakelijk is voor de uitoefening van de politietaak.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #37 Gepost op: 7 januari 2011, 18:14:04
Lees artikel 8a Politiewet er maar eens op na... Dus bij die getuige mag ik er ook naar vragen.

Een ambtenaar van politie aangesteld voor de uitvoering van de politietaak, is bevoegd tot het vorderen van inzage van een identiteitsbewijs als bedoeld in artikel 1 van de Wet op de identificatieplicht van personen, voor zover dat redelijkerwijs noodzakelijk is voor de uitoefening van de politietaak.

Dus geen controle puur om te kijken of je je identificatie wel bij je hebt.  ;)


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #38 Gepost op: 7 januari 2011, 18:20:01
We zijn nu van het verbod op gezichtbedekkende kleding aangeland bij de legitimatieplicht.
Zullen we weer teruggaan naar het oorspronkelijke topic ? 0098
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #39 Gepost op: 7 januari 2011, 19:43:27
Ik weet dat het bij de politie geen probleem is om rekening te houden met je overtuiging. Zo kan ik mij voorstellen dat er ruimte voor je is om niet verbaliserend op te treden als jij vindt dat een boerka verbod indruist tegen de vrijheid van godsdienst.

Ga je eerst selecteren bij de politie op mensen die in staat zijn zelf een oordeel te vormen in een situatie, in het bezit van een sterke persoonlijkheid en dan ga je ze vervolgens verbieden na te denken, onder het motto bevel is bevel?

Die mensen zijn er wel, maar hoop ik niet te veel bij de politie...

Bernard heeft een probleem, hij is niet diplomatiek. Hij niet moeten zeggen "dat gaan we niet doen", maar: "onder de huidige omstandigeheden, de laatse bezuinigingen in aanmerking genomen, maar vooral ook gezien het huidige schrijnende te kort aan agenten, waag ik het te betwijfelen of deze wet ook opgevolgd kan worden door adequaad optreden door de politie in het algemeen en die van Amstedam in het bijzonder. Maar wij zullen ons stinkende best doen, (zoals altijd) met in acht neming van de bijbehorende prioriteidstelling."