Welten handhaaft boerkaverbod niet

Auteur Topic: Welten handhaaft boerkaverbod niet  (gelezen 14019 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #40 Gepost op: 7 januari 2011, 19:46:19
Dat ben ik zeer niet met je eens. Ik weet niet of je wel eens hebt gehoord van Adolf Eichmann? Hanna Arendt heeft over hem een boek geschreven, aanrader. Eichmann was iemand van het principe: regels zijn regels en moeten altijd opgevolgd worden zonder dat ik er over hoef na te denken. Het nazileger bestond uit een heleboel Eichmannen. Wanneer zij opgeleid waren om zelf na te denken over waar ze mee bezig waren, dan waren er mogelijk een stuk minder gruwelijke dingen gebeurt in de tweede wereldoorlog. Bevel is bevel is een onwenselijke situatie: opdrachten zijn er inderdaad om uit te voeren, maar ze moeten wel onderbouwd kunnen worden. Is die onderbouwing zwak of afwezig, dan moeten uitvoerenden zich wel degelijk afvragen of ze het bevel uit moeten voeren.

Soms zijn we het ineens héél erg eens. Ik geniet er even van...  0098  ;)

Diamondback

• is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #41 Gepost op: 8 januari 2011, 00:51:38
Benieuwd of er over 70 jaar een boek wordt geschreven met dezelfde strekking als Adolf Eichmann van Arendt.

Maar er zou zomaar eens een Hollandse naam op de cover kunnen prijken.

Want een boerkaverbod sluit de boerkadragende minderheid in feite uit van deelneming aan de maatschappij. En we vinden het allemaal okay. Want het is een democratisch besluit.

Goh, waar hebben we dat toch meer gezien?

Live

• Senior gebruiker
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #42 Gepost op: 8 januari 2011, 01:31:19
Gesprek Opstelten en Welten neemt kou weg

http://www.ad.nl/ad/nl/1041/Binnenland/article/detail/562142/2011/01/08/Gesprek-Opstelten-en-Welten-neemt-kou-weg.dhtml
08/01/11 00u30

DEN HAAG - Minister Ivo Opstelten van Veiligheid en Justitie en de Amsterdamse korpschef Bernard Welten hebben een telefoongesprek gevoerd. Het ministerie van Justitie bevestigde dat het gesprek ging over de uitlatingen van Welten over het boerkaverbod eerder deze week.

Volgens ingewijden wilde Opstelten na zijn vakantie persoonlijk opheldering over de bewering van Welten dat hij er niets voor voelt een vrouw met zo'n volledig lichaamsbedekkend gewaad te arresteren.

Het kabinet werkt aan zo'n verbod. De minister heeft hem duidelijk gemaakt dat de wet ook in Amsterdam zal worden uitgevoerd, aldus de bronnen. Er is geen vervolggesprek gepland, zodat de kou daarmee uit de lucht lijkt. De politie in Amsterdam wilde niets kwijt over het gesprek.

Nuancering Welten
In de Tweede Kamer vonden de coalitiepartijen de bewering van Welten ongepast. Gedoogpartij PVV vond dat de politiebaas moest opstappen als hij zijn woorden niet terug zou nemen. Welten deed dat niet en hield het bij een nuancering en een verklaring van de Amsterdamse burgemeester Eberhard van der Laan namens de driehoek.

Daarin staat dat de wet in Amsterdam wordt uitgevoerd maar dat Welten zijn zorg heeft uitgesproken over de uitvoerbaarheid van de wet. Ook staat er dat het goed zou zijn dat deze zorg en de kennis van de Amsterdam worden meegenomen in het komende wetgevingstraject.

Welten is lid van die driehoek en had niets aan de verklaring toe te voegen, zo herhaalde de politie vrijdag nog eens. (ANP)
Samen sterk in de hulpverlening!

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #43 Gepost op: 8 januari 2011, 03:30:24
"dat Welten zijn zorg heeft uitgesproken over de uitvoerbaarheid van de wet."

Wat een wijze woorden, nu nog even dat hij zijn stinkende best zal doen de wet enz....

Ehv-er

• Senior gebruiker
Reactie #44 Gepost op: 8 januari 2011, 04:15:42
Het begint volgens mij steeds meer te lijken op een moddergooi partij tussen bepaalde personen. bepaalde betrokkenen lijken uit op persoonlijk gewin over de rug van een korpschef die zeer terecht zijn zorgen uit, en in mijn ogen het beste voor heeft met de burger. Een ambtenaar die open, eerlijk en onpartijdig zijn zorgen uit zonder in mijn ogen zijn integriteit aan te tasten.

Zijn diverse mediabronnen net zo integer, eerlijk, open, onpartijdig? En hebben zij ook het beste voor met de burger? Diverse politici die menen het beste voor te hebben met de burger lijken feedback op hun handelen niet te waarderen. Men vraagt zich niet af waarom de betreffende korpschef dit heeft gezegd (hand in eigen boezem steken??). Er word meteen geroepen dat een ambtenaar die kritiek heeft op beslissingen/beleid van politici (regering) maar moet aftreden. Er word bijna letterlijk gezegd de politie moet niet denken, dat word voor hen gedaan.

Ik ken verschillende regeringsvormen waarin feedback/kritiek ook niet word gewaardeerd. Het beleid word gemaakt door een select groepje bewindvoerders en de ambtenaren en burgers hebben het maar te slikken. Iedereen die een andere mening heeft word op één of andere manier de mond gesnoerd. Uit functie zetten van ambtenaren, opsluiten van burgers, en soms nog erger. Een vergelijkbare film willen sommige politici ook gaan draaien voor deze korpschef door maar te bedenken dat hij moet vertrekken.

Is dit nog steeds democratie? Leven wij nog steeds in een vrij land waar iedereen een mening mag hebben? Vrijheid is natuurlijk een relatief begrip, maar hoe democratisch kan een monarchie eigenlijk zijn? Is een constitutionele monarchie te vergelijken met een democratisch gekozen dictator die een kabinet met ministers heeft die de dictator zelf aanstelt? Waarom hebben wij geen president maar een koningin? Staat er straks politie voor mijn deur omdat ik mij dit allemaal afvraag? Moraal van het verhaal, misschien moeten sommige mensen de soep niet zo heet eten als die word opgediend anders brandt je, je mond.  

Terugkomend op het eigenlijke verhaal het “boerkaverbod” denk ik dat een blik op Turkije de inhoudelijke discussie ander wending kan bieden. Tot voorkort was er een soort boerka en hoofddoekverbod van kracht in Turkije. Als ik het heb over een verbod bedoel ik niet dat je niet met een boerka of hoofddoek over straat mocht lopen, want dat mocht dan wel. Het verbod betekende in de praktijk dat alle ambtenaren, leerlingen op overheidsscholen en universiteiten, geen hoofddoek of boerka mochten dragen. Binnen de Turkse krijgsmacht werd, en wordt nog steeds de hoofddoek en de boerka gezien als ongewenst. Zodoende zul je ook weinig generaals zien waarvan de vrouw een hoofddoek of boerka  dragen. Dit alles betekende voor streng gelovige burgers dat zij ernstig werden belemmerd in hun vrijheden als burger. Zoals iedere moderne vooruitstrevende regering betaamt gaat de Turkse regering ook met de tijd mee. Zo heeft men ervoor gekozen de burger niet langer te beperken in haar vrijheid door een dergelijk verbod.

Wanneer ik dit vertaal naar de Nederlandse situatie denk ik dat als er daadwerkelijk een boerkaverbod komt een zeer klein deel van de bevolking nog veel ernstiger belemmerd gaat worden in vrijheden dan in het Turkse voorbeeld. Ik denk niet dat het de bedoeling kan zijn om de burger zodanig te gaan beperken in haar vrijheden enkel omdat iemand volgens haar geloof zich op die manier moet kleden. Zo ontneem je iemand bijvoorbeeld het recht om te gaan winkelen, het recht om te studeren, en nog veel meer. Natuurlijk ben ik het met velen eens dat het bedekken van het gezicht een ongewenste situatie is, wanneer je in het openbaar bent.

Aan de andere kant vraag ik mij af hoe vaak er een misdrijf is begaan door een dader met een boerka aan waardoor de dader onherkenbaar was? Doelend op het nut van een boerka verbod? Ik denk dat dhr. Welten zich dit zelfde hardop afvroeg. Op zich kan ik hem daar geen ongelijk in geven.

TDMdR

• Senior gebruiker
  • Sr. GGP AML|DI|THW
Reactie #45 Gepost op: 9 januari 2011, 00:32:11
Tip: Vergelijk even de berichtgeving van de Telegraaf van de laatste dagen hierover en die van het Parool, inclusief de toon van de ingezonden brieven. Er is een groot verschil in de berichtgeving.

En kijk (en luister vooral!) nog eens naar het hele interview... Het is altijd makkelijk scoren met een paar soundbites uit een interview, terwijl als je diezelfde bites in de context van het interview plaatst je een heel ander beeld krijgt.

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #46 Gepost op: 9 januari 2011, 07:02:55
Tip: Vergelijk even de berichtgeving van de Telegraaf van de laatste dagen hierover en die van het Parool, inclusief de toon van de ingezonden brieven. Er is een groot verschil in de berichtgeving.

En kijk (en luister vooral!) nog eens naar het hele interview... Het is altijd makkelijk scoren met een paar soundbites uit een interview, terwijl als je diezelfde bites in de context van het interview plaatst je een heel ander beeld krijgt.

Maar ook dat is iets wat je in een mediatraining meekrijgt. Zeg alleen kort en bondig waar het om gaat. Hoe meer je zegt, hoe kleiner de kans dat wat van wat jij echt belangrijk wordt geplaatst wordt.

Op sommige vragen geef je geen antwoord, want dan heeft de verslaggever de controle, het is jouw taak ie alleen kort en bondig dat wat belangrijk is te horen krijgt.

Geloof me, ik spreek uit eigen ervaring... :-\

TDMdR

• Senior gebruiker
  • Sr. GGP AML|DI|THW
Reactie #47 Gepost op: 9 januari 2011, 20:50:37
Voor mij blijkt uit het verschil vooral de intentie van de krant. De Telegraaf was afgelopen week imo weer flink Welten aan het "bashen".

sylvester1986

• Gast
Reactie #48 Gepost op: 15 september 2011, 16:09:20
Maximale boete boerka 380 euro

DEN HAAG -  Wie straks nog in een boerka of met een nikab (gezichtssluier) de straat opgaat, krijgt een boete van maximaal 380 euro. Dat staat in de plannen van het kabinet, die vrijdag in de ministerraad worden besproken.

Het boerkaverbod is een plan uit het regeerakkoord van het kabinet-Rutte. De VVD is voorstander van een algemeen verbod op gelaatsbedekkende kleding in de openbare ruimte, zoals boerka's, maar ook bivakmutsen en integraalhelmen met ondoorzichtig vizier. Die komen ook in het plan van het kabinet voor. Het kan de (gevoelens van) veiligheid van anderen bedreigen, stelt de VVD op de eigen site. Het CDA denkt er precies zo over: „Gelaatsbedekkende kleding bemoeilijkt de legitimatie, belemmert de communicatie en bevordert dat mensen zich niet meer veilig voelen”, staat er bij de partijstandpunten.
Gedoogpartner PVV ontvouwde in 2007 al plannen voor een boerkaverbod, al was daarin nog sprake van hogere boetes en zelfs celstraf. In een boerka rondwandelen was voor de PVV toen al „een uiting van afwijzing van de westerse kernwaarden”.
Volgens schattingen zijn er tot 150 'fulltime' boerka- en nikabdraagsters. Maximaal een paar honderd andere vrouwen dragen de kledingstukken ook wel bij gelegenheid.

Bron: telegraaf

sylvester1986

• Gast
Reactie #49 Gepost op: 23 september 2011, 14:17:15
Politie handhaaft boerkaverbod

AMSTERDAM -  De Amsterdamse politie gaat het boerkaverbod handhaven. Dat heeft de Amsterdamse Politie Vakorganisatie (APV) laten weten.

Hoofdcommissaris Bernard Welten zei in januari nog dat de politie in de hoofdstad geen vrouwen in boerka zou arresteren. Maar de APV stelt dat „als er een verbod is we dat natuurlijk moeten handhaven”. Dat schrijft AT5.
„We zullen hierbij natuurlijk wel ons gezond verstand gebruiken. Zo gaan we hier geen aparte teams voor de straat op sturen.”

Bron: telegraaf